-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Seres 5 Premium 4WD
SUVerent rask
Seres kommer inn fra sidelinjen og gjør valget enda vanskeligere for dem som jakter en familiestor og superrask 4x4 SUV.
Først publisert i BilAutofil nr. 10-2023
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Seres er det kinesiske bilmerket med California-røtter og en såpass komplisert historie inkludert norsk oppstart at jeg her velger å spare BilAutofils lesere for detaljene.
Du finner historien detaljert forklart på BilNorge av Jon Winding-Sørensen
.
Men når det er sagt, så har den superraske SUV-en nå havnet i trygge importørhender hos Sandven i Bergen, men lett blir det ikke å fronte nykommeren i et fallende bilmarked hvor en rekke modeller glefser etter hverandre i kampen om kundenes oppmerksomhet.
Ideer fra Tesla
Seres 5 har, i likhet med mange av konkurrentene, hentet inspirasjon til interiøret fra Tesla Model 3/Model Y. Ladeplatene for to telefoner er eksempelvis nærmest identiske. Men den generelle gjennomføringen er ikke i samme grad minimalistisk som Tesla, samtidig som Seres tilbakemelder et snev av premium, ikke minst med forseter som både er gode å sitte i, støtter godt rundt overkroppen på underholdende veier, har store og gode hodestøtter og i tillegg byr på flere deilige massasjeprogrammer.
Til tross for 255/45 R 20-dekk har Seres klart å pakke bort dekkstøyen til et helt greit nivå.
Superrask
Med hele 585 hk fordelt på maksimalt 286 hk foran og 299 hk bak, handler dette om en styggrask SUV som tar sprinten til 100 km/t på oppgitte 4,3 sekunder i sportprogrammet. Til tross for bilvekt på 2.360 kg takler chassiset de høye ytelsene greit, men sportslig a la Tesla Model Y er den ikke.
Forklaringen ligger i et ikke like stramt oppsett som gir forholdvis bra komfort om ikke brosteinslagte gater og trikkeskinner kommer altfor tett på. Slik underlag merkes selv i Seres 5 forholdsvis godt,
Takk og pris for en produsent som skygget unna «pianolakkblanke», støv- og ripesamlende flater, at det er greit med lagerplass i konsollen mellom stolene foran, at den har headupdisplay og sensorer som gjør at bilen plasserer seg greit i kjørefeltet samtidig som den adaptive fartsholderen passer avstanden til forankjørende.
Bare å sette seg inn
Stort pluss for ryggekamera med høy oppløsning og svært god følsomhet som gjør sikker rygging enkelt selv i stummende mørke
Seres 5 har ingen startknapp. I likhet med den helt klart viktigste konkurrenten og bestselger i Norge i år, Tesla Model Y, holder det å sette seg inn, bevege girvelgeren og legge i vei.
Instrumentskjermen på 12,6 tommer er ikke av den fancy typen, men gir nødvendig informasjon med lettlest grafikk. Infotainmentskjermen, horisontalt montert og hele 15,6 tommer stor, har også grei grafikk, men når produsenten først har sett så nøye på hva Tesla gjør, hadde det ikke gjort noe om brukerfunksjon også tilnærmet seg Tesla. En menylinje i bunnen av skjermen for innstilling av klimaanlegget kunne bedret brukervennligheten, og enda bedre med egne knapper utenfor skjermen. Men akkurat det ser ut til å være vanskelig å kreve så lenge EU ikke setter foten ned for antallet funksjoner lagt inn på skjerm.
(saken fortsetter)
Veldig bra ryggekamera
Samtidig noterer jeg et stort pluss for ryggekamera med høy oppløsning og svært god følsomhet som gjør sikker rygging enkelt selv i stummende mørke.
Det lille sidevinduet bak bedrar optisk (som på Ford Mustang Mach-E) slik at bilen framstår som en firedørs SUV-kupe mens den i praksis har den tradisjonelle SUV-ens form med bra takhøyde i baksetet og som i svært mange elektriske biler litt for lav sittehøyde over gulvet til at langbeinte kan ha det behagelig der bak på lange turer.
Flere av konkurrentene laster mer bagasje enn Seres 5, de 375 oppgitte literne er i det minste effektive. Siden bilen ikke har todelt bagasjeromsgulv, hjelper det med diger frunk (67 liter) til ladekabler og annet man måtte ha liggende løst bak i bilen.
Den delte bakseteryggen (splittet 40/60) inneholder ingen skiluke, men til gjengjeld trekker bilen inntil 1.500 kilo tung tilhenger.
Grei rekkevidde
Med 80 kWt batteripakke oppgis strømforbruket til 17,3 kWt/100 km og rekkevidden til 483 km. Testforbruket vårt varierte naturlig nok med fart og kjørelengde, men etter hver opplading endte det nærmere 20 kWt med et gjennomsnitt for all kjøring på 19,1 kWt. Det gir sommerkjørelengde på 400 - 450 km før batteriet skriker etter mer strøm.
Maksimal ladefart oppgis til 100 kW. Så viser det seg at farten i praksis ligger litt høyere, og at den allerede fra ladestart på forholdsvis tomt batteri fyker opp i rundt 106 kW og synker til snaut 90 kW først etter passerte 60 prosent batterikapasitet. Å fylle fra 10 til 80 prosent kapasitet tok mellom 37 og 39 minutter. Ved oppdatering av bilen bør det være et mål å komme under 25 minutter.
OPPSUMMERT
Ny, familiestor, godt utstyrt og svært rask SUV med lukt av premium som ypper i en svært konkurransesterk bilklasse.
Seres 5 og viktige konkurrenter
Seres 5 | 585 hk | 4,71 m | kr. 599.900 |
Tesla Model Y Performance | 534 hk | 4,75 m | Kr. 546 413 |
Hyundai Ioniq 5 | 325 hk | 4,67 m | Kr. 554 000 |
Ford Mustang LR | 371 hk | 4,71 m | Kr. 579 159 |
Lexus RZ 450e Executive | 313 hk | 4,91 m | Kr. 619.000 |
Fisker Ocean Ultra | 540 hk | 4,77 m | Kr. 624 992 |
Ford Mustang GT | 601 hk | 4,73 m | Kr. 663 450 |
MB EQC 400 prog Edt | 408 hk | 4,76 m | Kr. 663 485 |
Xpeng G9 LR Performance | 551 hk | 4,89 m | Kr. 665 560 |
NIO EL6 SR | 490 hk | 4,85 m | Kr. 682 776 |
Kia EV6 GT | 585 hk | 4,70 m | Kr. 737 400 |
Kilde: OFV |
Seres 5
Premium 4WD | |
Pris fra | Kr. 599.900 |
Pris testbil | Kr. 599.900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 286 hk |
Motor bak | 299 hk |
Samlet ytelse | 585 hk/960 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,3 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri | 80 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Ladefart 10-80% | 39 min |
Forbruk 100 km (oppgitt/test) | 17,3/19,1 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 483 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 471/193/162 cm |
Akselavstand | 279 cm |
Bilvekt | 2 360 kg |
Nyttelast | 375 kg |
Bakkeklaring | 16,0 cm |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | 67 liter |
Bagasjerom bak | 367 - 723 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/120.000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen |