Seres 5 er en av årets nykommere som gjør det enda vanskeligere å velge familiestor SUV.

PRØVEKJØRT: Seres 5 Premium 4WD

SUVerent rask

Seres kommer inn fra sidelinjen og gjør valget enda vanskeligere for dem som jakter en familiestor og superrask 4x4 SUV.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 10-2023

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Seres er det kinesiske bilmerket med California-røtter og en såpass komplisert historie inkludert norsk oppstart at jeg her velger å spare BilAutofils lesere for detaljene.

Du finner historien detaljert forklart på BilNorge av Jon Winding-Sørensen

.

Men når det er sagt, så har den superraske SUV-en nå havnet i trygge importørhender hos Sandven i Bergen, men lett blir det ikke å fronte nykommeren i et fallende bilmarked hvor en rekke modeller glefser etter hverandre i kampen om kundenes oppmerksomhet.

Ideer fra Tesla

Seres 5 har, i likhet med mange av konkurrentene, hentet inspirasjon til interiøret fra Tesla Model 3/Model Y. Ladeplatene for to telefoner er eksempelvis nærmest identiske. Men den generelle gjennomføringen er ikke i samme grad minimalistisk som Tesla, samtidig som Seres tilbakemelder et snev av premium, ikke minst med forseter som både er gode å sitte i, støtter godt rundt overkroppen på underholdende veier, har store og gode hodestøtter og i tillegg byr på flere deilige massasjeprogrammer.

Til tross for 255/45 R 20-dekk har Seres klart å pakke bort dekkstøyen til et helt greit nivå.

Superrask

Med hele 585 hk fordelt på maksimalt 286 hk foran og 299 hk bak, handler dette om en styggrask SUV som tar sprinten til 100 km/t på oppgitte 4,3 sekunder i sportprogrammet. Til tross for bilvekt på 2.360 kg takler chassiset de høye ytelsene greit, men sportslig a la Tesla Model Y er den ikke.

Forklaringen ligger i et ikke like stramt oppsett som gir forholdvis bra komfort om ikke brosteinslagte gater og trikkeskinner kommer altfor tett på. Slik underlag merkes selv i Seres 5 forholdsvis godt, 

Takk og pris for en produsent som skygget unna «pianolakkblanke», støv- og ripesamlende flater, at det er greit med lagerplass i konsollen mellom stolene foran, at den har headupdisplay og sensorer som gjør at bilen plasserer seg greit i kjørefeltet samtidig som den adaptive fartsholderen passer avstanden til forankjørende. 

Bare å sette seg inn

Stort pluss for ryggekamera med høy oppløsning og svært god følsomhet som gjør sikker rygging enkelt selv i stummende mørke

Seres 5 har ingen startknapp. I likhet med den helt klart viktigste konkurrenten og bestselger i Norge i år, Tesla Model Y, holder det å sette seg inn, bevege girvelgeren og legge i vei.

Instrumentskjermen på 12,6 tommer er ikke av den fancy typen, men gir nødvendig informasjon med lettlest grafikk. Infotainmentskjermen, horisontalt montert og hele 15,6 tommer stor, har også grei grafikk, men når produsenten først har sett så nøye på hva Tesla gjør, hadde det ikke gjort noe om brukerfunksjon også tilnærmet seg Tesla. En menylinje i bunnen av skjermen for innstilling av klimaanlegget kunne bedret brukervennligheten, og enda bedre med egne knapper utenfor skjermen. Men akkurat det ser ut til å være vanskelig å kreve så lenge EU ikke setter foten ned for antallet funksjoner lagt inn på skjerm.

(saken fortsetter)

Seres 5 er en av årets nykommere.
SUV med snev av kupeform er de seneste års mote.
Med 585 hk går det unna.
Nøktern innredning med klassisk instrumentskjerm.
Stor skjerm med supert ryggekamera.
Ganske god plass i dette baksetet.
Store og gode hodestøtter.
Hele 67 liter stor trunk.
Flott med gammeldags girvelger.
Imitert treverk ser langt bedre ut enn speilblank, svart plast.
Dørhåndtak som felles ut automatisk.
Signaturlys foran.

Veldig bra ryggekamera

Samtidig noterer jeg et stort pluss for ryggekamera med høy oppløsning og svært god følsomhet som gjør sikker rygging enkelt selv i stummende mørke.

Det lille sidevinduet bak bedrar optisk (som på Ford Mustang Mach-E) slik at bilen framstår som en firedørs SUV-kupe mens den i praksis har den tradisjonelle SUV-ens form med bra takhøyde i baksetet og som i svært mange elektriske biler litt for lav sittehøyde over gulvet til at langbeinte kan ha det behagelig der bak på lange turer.

Flere av konkurrentene laster mer bagasje enn Seres 5, de 375 oppgitte literne er i det minste effektive. Siden bilen ikke har todelt bagasjeromsgulv, hjelper det med diger frunk (67 liter) til ladekabler og annet man måtte ha liggende løst bak i bilen.

Den delte bakseteryggen (splittet 40/60) inneholder ingen skiluke, men til gjengjeld trekker bilen inntil 1.500 kilo tung tilhenger. 

Grei rekkevidde

Med 80 kWt batteripakke oppgis strømforbruket til 17,3 kWt/100 km og rekkevidden til 483 km. Testforbruket vårt varierte naturlig nok med fart og kjørelengde, men etter hver opplading endte det nærmere 20 kWt med et gjennomsnitt for all kjøring på 19,1 kWt. Det gir sommerkjørelengde på 400 - 450 km før batteriet skriker etter mer strøm.

Maksimal ladefart oppgis til 100 kW. Så viser det seg at farten i praksis ligger litt høyere, og at den allerede fra ladestart på forholdsvis tomt batteri fyker opp i rundt 106 kW og synker til snaut 90 kW først etter passerte 60 prosent batterikapasitet. Å fylle fra 10 til 80 prosent kapasitet tok mellom 37 og 39 minutter. Ved oppdatering av bilen bør det være et mål å komme under 25 minutter.

OPPSUMMERT

Ny, familiestor, godt utstyrt og svært rask SUV med lukt av premium som ypper i en svært konkurransesterk bilklasse.

Seres 5 og viktige konkurrenter

Seres 5585 hk4,71 mkr. 599.900
Tesla Model Y Performance534 hk4,75 mKr. 546 413
Hyundai Ioniq 5325 hk4,67 mKr. 554 000
Ford Mustang LR371 hk4,71 mKr. 579 159
Lexus RZ 450e Executive313 hk4,91 mKr. 619.000
Fisker Ocean Ultra540 hk4,77 mKr. 624 992
Ford Mustang GT601 hk4,73 mKr. 663 450
MB EQC 400 prog Edt408 hk4,76 mKr. 663 485
Xpeng G9 LR Performance551 hk4,89 mKr. 665 560
NIO EL6 SR490 hk4,85 mKr. 682 776
Kia EV6 GT585 hk4,70 mKr. 737 400
Kilde: OFV

Seres 5

Premium 4WD
Pris fraKr. 599.900
Pris testbilKr. 599.900
MotortypeElektrisk
Motor foran286 hk
Motor bak299 hk
Samlet ytelse585 hk/960 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,3 sekuner
Toppfart200 km/t
Batteri80 kWt
Lading DC/AC100/11 kW
Ladefart 10-80%39 min
Forbruk 100 km (oppgitt/test)17,3/19,1 kWt
Rekkevidde (WLTP)483 km
Dimensjoner (L/B/H)471/193/162 cm
Akselavstand279 cm
Bilvekt2 360 kg
Nyttelast375 kg
Bakkeklaring16,0 cm
Tilhengervekt1 500 kg
Bagasjerom foran67 liter
Bagasjerom bak367 - 723 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/120.000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS