BMW 525d aut.

Publisert Sist oppdatert

525d
525d

Innledning

BMW 5’eren har et noe kantete, “maskulint utvendig design som skaper diskusjon, noen synes det kler en så stor bil, andre mener at designsjef Chris Bangle ikke har hatt en heldig hånd her. Innvendig finner vi et tilsynelatende kompakt førermiljø som bare i liten grad gir deg storbilfølelse. Når vi sier “tilsynelatende”, er det fordi fasiten i form av målebåndet viser at plassen i kupéen er meget rommelig, på enkelte punkter best i test, men marginene er små. Og bagasjerommet med sine kanter og kroker kan ikke hamle opp med A6-rommet når det gjelder utnyttelse.

Materialvalget i vår testbil, med mørke og dystre materialer i så vel seter som øvrig innredning, er en medvirkende årsak til det kompakte preget. Den karbongrå dekoren på dashbord og midtkonsoll er ikke nok til gi liv og lys til interiøret.

Sportssetene byr på så mange innstillingsmuligheter at det tar tid å finstille alt for å finne god sittestilling. Når det er gjort, sitter du upåklagelig, ikke bare har du suveren lårstøtte på grunn av den uttrekkbare sitteputen, den regulerbare sidestøtten i ryggen sørger for at du blir “skrudd fast i setet ved hjelp av en elektrisk bryter.

Vi er ikke fortrolige med iDrive, det elektroniske informasjonssystemet, som er komplisert og ulogisk, og som krever alt for mye oppmerksomhet til å kunne betjenes under kjøring. Som nevnt har Audi lykkes langt bedre med sitt MMI-system.

Da er vi ferdige med det som er negativt, og går over til de positive sider ved Bayerns representant i testen. Bilen har et meget kompetent understell. Den fremstår som den mest sportslige av de tre konkurrentene, men likevel med fin balanse mellom komfortable og sportslige egenskaper. Styringen er meget presis, og gir nydelig styrefølelse.

BMW-femmeren er best av de bakhjulsdrevne på vinterføre, et resultat av gunstig vektfordeling og vellykket understell. BMW har bestrebet seg på å utvikle vektbesparende konstruksjoner, foran A-stolpen er hele den bærende konstruksjonen av aluminium, samme materiale er brukt i hjulopphengene bak. Dette bidrar til at 525d er den letteste av testbilene, og dette igjen gjør sitt til at handikappet med mindre motor blir mindre tydelig.

Motoren er altså den minste i dette selskapet, vi prøvde å skaffe oss en 530d, men måtte ta til takke med lillebroren. 2,5-literen gjør så absolutt jobben, den gjør unna sprintdistansen fra null til hundre på tilnærmet samme tid som vår test-Jaguar, men klokkes inn et drøyt sekund etter Audien. “Liten motor gir positiv effekt på to områder: Den er ikke fullt så tørst som konkurrentene, og dessuten er BMW for en gangs skyld den desidert billigste i testen. Her må vi ile til med å legge til at hvis vi hadde fått kloa i en 530d, ville prisen ligget ca 130.000 kroner høyere enn på testbilen.

FØRERMILJØ = 8
Kompakt, gir minst storbilfølelse av de tre. Gode sportsseter som krever tilvenning. iDrivesystemet er komplisert.
PLASS = 8
Rommelig kupé på papiret, gir ikke samme følelse i praksis. Vanskelig å utnytte bagasjerommet effektivt.
KOMFORT = 9
God fjæringskomfort og sittekomfort, behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kompetent hjuloppheng, nydelig styrefølelse. Fin balanse i bilen.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Minste motoren, derfor lavest ytelse og lavest forbruk.
SIKKERHET = 9
Fire av fem stjerner i NCAPtesten.
PRIS OG UTSTYR = 9
Lavest pris på grunn av minst motor. Ingen ting å si på utstyrsnivået.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A6
- Jaguar S-Type
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS