-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 525d Touring
Med en prisforskjell på beskjedne 1000 kroner fra 525i til 525 diesel har BMW et overbevisende godt utgangspunkt i kampen om dieselkundene.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Før vi putter på automatgear koster en 525 diesel 534.000 kroner, mens en 525i koster 533.000 kroner før den får femtrinns automatkasse. Når prisforskjellen blir såpass liten handler kampen mellom diesel- og bensinmotorene i stor grad om komfort.Og med sekssylindret rekkemotor styrker BMW 525 diesel ytterligere sin posisjon.
Vi kjørte BMWen sammen med de to Mercedesene, og sammenlignet med C 200 Kompressor har BMWen et overbevisende godt utgangspunkt. Støynivået er det samme som for Mercedesen med bensinmotor både under akselerasjon, og ved 50 og 80 km/t. Tomgangsstøyen er riktignok 2 dBA høyere når motoren er varm, og 3 dBA høyere når motoren er kald, men det er også innenfor det vi tolererer.
BMW-motoren er sterk, og gir 350 Nm fra 2000 til 2500 o/min, mens effekten er oppgitt til 163 hk ved 4000 o/min. Automatkassens styringsprogram er skreddersydd for dieselmotorens kraftige dreiemoment på lave turtall og motoren trekkkraft utnyttes maksimalt. Det betyr at gearkassen sjalter forholdsvis lite, den lar motoren jobbe på de turtallene hvor dreiemomentet er kraftigst, og bare ved akselerasjon lar den turtellernåla få danse oppover på skalaen.
525 diesel oppleves derfor som svært avslappet å kjøre. Den rusler avslappet i femtegearet i 90 prosent av tiden, noe som også gir et relativt moderat forbruk. På vei til Kristiansand ble snittforbruket 0,67 l/mil, mens det for testen totalt landet på et snitt på 0,87 l/mil. Det er høyere enn vi hadde ventet,men ikke avskrekkende langt unna fabrikkens EU-målinger som er 0,82 l/mil som snitt og 0,63 l/mil ved landeveiskjøring. Mens de fleste av BMWs bensinmotorer kan vise til beskjedne forskjeller i forbruk mellom manuell gearkasse og automatkasse, er forskjellen for 525 diesel merkbar. Med manuell gearkasse er nemlig snittforbruket oppgitt til 0,70 l/mil og for landeveiskjøring er det oppgitt til 0,56 l/mil. Det betyr at automatkassen gir 17 prosent høyere snittforbruk, så er økonomien et argument for å velge dieselmotor, bør du velge manuell gearkasse. Det gir i tillegg 24.000 kroner lavere pris.
Komforten vil nok lide litt, for det er ingen tvil om at dieselmotoren med sitt smale anvendbare turtallsområde blir snillere når den kombineres med automatgear. Lønnsomheten i forhold til en 525i er utvilsom, og forskjellene i ytelser og prestasjoner er også minimale. BMW 525 diesel står seg overbevisende godt mot bensinalternativene.