-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konklusjon
Mercedes og BMW har valgt to ganske så ulike måter å presentere storbil på. Så forskjellige at valget mellom dem burde kunne avgjøres etter en kort kjøretur. Verdsetter du tyngde og komfort er E 200 Kompressor et naturlig valg. Er dynamiske og friske kjøreegenskaper din stil, vil sannsynligvis bare BMWen innfri.
Testerne sier:
Jørgen Dale (44): E 200 Kompressor er en klassisk og elegant bil, den har elegant og enkelt interiør med klassiske instrumenter. Kupéen er rommelig og komforten god. Testbilen hadde en tendens til bakhjulsslipp på våt asfalt, noe elektronikken rettet opp, men det spørs om ikke 18-tommerne er litt for brede. Motoren har et behagelig og nydelig drag, men automatkassen sjalter av og til litt rykkete, spesielt i lave hastigheter. Blant annet burde klimaautomatikk vært standard.
Mercedesen imponerer, men BMW 520i tiltaler meg mer. Den tøffere linjeføringen skiller 520i fra mengden. Kupéen virker rommeligere og sittekomforten er et hakk bedre enn i E 200 K. Motoren er litt snau når den kombineres med manuell gearkasse, men holder følge med E 200 K. Men det er først og fremst kjøreegenskapene som skiller de to, og BMWens presisjon i denne avdelingen imponerer og gjør valget enkelt for mitt vedkommende.
Kjell Magne Aalbergsjø (48): BMW og Mercedes har valgt to helt forskjellige kurser for sine store limousiner. Mercedes enkle og elegante linjer tiltaler meg, Det nye E-Klasse karosseriet et bare nydelig, og sportsunderstellet er unødvendig med tanke på utseendet. Også interiøret er elegant og gir god romfølelse. Det er i chassisavdelingen Mercedesen ikke henger helt med. Den virker rett og slett satt, og mangler presisjonen som BMWen varter opp med.
Jeg trenger fortsatt litt tid før BMWens design "sitter", men følelsen i BMWen tiltaler meg. Den føles mer robust og interiøret gir et kvalitetsmessig bedre inntrykk. Men hovedsakelig er det BMWens kjøreegenskaper jeg faller for. Den gode kontakten med veien, den presise måten den takler ujevnhetene på, og måten elektronikken hjelper deg når grensene overskrides gjør BMWen til en mer dynamisk kjøremaskin. Så får det være at fjæringskomforten ikke alltid er helt på Mercedesens nivå.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data