-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Mercedes og BMW har valgt to ganske så ulike måter å presentere storbil på. Så forskjellige at valget mellom dem burde kunne avgjøres etter en kort kjøretur. Verdsetter du tyngde og komfort er E 200 Kompressor et naturlig valg. Er dynamiske og friske kjøreegenskaper din stil, vil sannsynligvis bare BMWen innfri.
Testerne sier:
Jørgen Dale (44): E 200 Kompressor er en klassisk og elegant bil, den har elegant og enkelt interiør med klassiske instrumenter. Kupéen er rommelig og komforten god. Testbilen hadde en tendens til bakhjulsslipp på våt asfalt, noe elektronikken rettet opp, men det spørs om ikke 18-tommerne er litt for brede. Motoren har et behagelig og nydelig drag, men automatkassen sjalter av og til litt rykkete, spesielt i lave hastigheter. Blant annet burde klimaautomatikk vært standard.
Mercedesen imponerer, men BMW 520i tiltaler meg mer. Den tøffere linjeføringen skiller 520i fra mengden. Kupéen virker rommeligere og sittekomforten er et hakk bedre enn i E 200 K. Motoren er litt snau når den kombineres med manuell gearkasse, men holder følge med E 200 K. Men det er først og fremst kjøreegenskapene som skiller de to, og BMWens presisjon i denne avdelingen imponerer og gjør valget enkelt for mitt vedkommende.
Kjell Magne Aalbergsjø (48): BMW og Mercedes har valgt to helt forskjellige kurser for sine store limousiner. Mercedes enkle og elegante linjer tiltaler meg, Det nye E-Klasse karosseriet et bare nydelig, og sportsunderstellet er unødvendig med tanke på utseendet. Også interiøret er elegant og gir god romfølelse. Det er i chassisavdelingen Mercedesen ikke henger helt med. Den virker rett og slett satt, og mangler presisjonen som BMWen varter opp med.
Jeg trenger fortsatt litt tid før BMWens design "sitter", men følelsen i BMWen tiltaler meg. Den føles mer robust og interiøret gir et kvalitetsmessig bedre inntrykk. Men hovedsakelig er det BMWens kjøreegenskaper jeg faller for. Den gode kontakten med veien, den presise måten den takler ujevnhetene på, og måten elektronikken hjelper deg når grensene overskrides gjør BMWen til en mer dynamisk kjøremaskin. Så får det være at fjæringskomforten ikke alltid er helt på Mercedesens nivå.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data