-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tett tysk statusduell
Den nye E-Klasse har fått en mer sportslig appell. Likevel har ikke Mercedes-Benz forlatt det tradisjonelle i altfor stor grad, verken i ut- eller innvendig design. BMW 520 bærer alderen godt, og vi røper ingen hemmelighet når testen bekrefter at kjøreegenskapene fortsatt tåler konkurranse. Alt i alt får vi en meget tett kamp – og begge duellantene står oppreist etterpå.
Først publisert i Bil nr 6-2009.
Det er lite å sette fingeren på når det gjelder førermiljøet i 520.
BMW er suverene på dette feltet (sammen med Audi), mens Mercedes har holdt en mer tradisjonell stil, hvor de blant annet tviholder på multifunksjonshendelen på venstre side av rattet.
Ved rattet i BMW er det oversiktlig og meget funksjonelt. Selv iDrive-systemet har etter hvert blitt så intuitivt og noenlunde lett å bruke (etter at flere funksjoner er flyttet ut på separate knapper) at vi er villige til å kalle det spiselig.
Komfortsetene i skinn (22.000 kroner ekstra) har meget god sidestøtte. Rattet er tykt og godt å holde i, og er utstyrt med varmetråder – nydelig vinterluksus.
Skinnsetene i E-Klasse er noe glattere her enn hos konkurrenten, altså gir de ikke så god sidestøtte – vel å merke når elektronikken ikke tas i bruk.
Forsetene har nemlig separate «styringsbokser» for elektrisk innstilling av ryggvinkel, korsryggstøtte, massasje i ryggen og oppblåsbare sidevanger (høyre side blåses opp i venstresvinger og omvendt).
Alt i alt har setet seks elektriske funksjoner, men den viktigste – lengdereguleringen – er manuell. Har noen glemt å krysse av på bestillingsskjemaet?
Mens BMW 520 har et meget oversiktlig instrumentpanel med to hovedinstrumenter foran føreren, har E-Klasse hele fem instrumentklokker. Dette er i meste laget for å gi rask og funksjonell oversikt.
Apropos instrumenter og forankring i det tradisjonelle: Hos Mercedes har vel den analoge klokken egentlig aldri måttet vike plassen for den digitale, men her i nye E-Klasse har den ikke bare fått en mer sentral plass, men den er større og mer synlig enn både tankmåleren og motortemperaturmåleren.
Det svinger
BMW-styringen er meget presis og gir god tilbakemelding fra underlaget. Understellet har et fast, fint oppsett som gir god harmoni mellom sportslige kjøreegenskaper og komfortabel fjæring/demping.
Mercedes har gjort flere grep for å løfte kjøreegenskapene og den sportslige følelsen opp på et høyere nivå.
Til tross for at vår testbil er utstyrt med Direct Control-understell som er senket og sportslig avstemt, gir ikke E-Klasse den samme kjøreopplevelsen som 520.
Chassiset er ikke like finstemt, og hjulopphenget jobber ikke fullt så harmonisk. Dessuten når ikke E-Klasse helt opp til BMW-nivå når det gjelder styrepresisjon.
Også her opplever vi at til tross for elektroniske hjelpemidler, nemlig Direct Control-styring (3900 kroner ekstra) når ikke E-Klasse opp til konkurrentens nivå når det gjelder styrerespons.
Med sportknappen (valg mellom C for komfort og S for Sport) blir kjøreopplevelsen riktig nok noe mer sportslig, men forskjellen er ikke stor.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng BMW 520d
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E220