-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre tøffe tryner
Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?
Først publisert i Bil 11-2017.
Stasjonsvogna. Karosseri-stilen som i mange tiår har definert «familiebil», men som i senere år har møtt sterk konkurranse i SUV-ene.
Nordmenn elsker SUV. Får knapt nok av dem. Nesten en tredel av nybilsalget i år dreier seg om SUV – og den eneste grunnen til at det ikke er flere av dem, er nok fordi elbilene tar så stor del av kaka.
Faktisk selges det omtrent 50 prosent mer SUV-er enn stasjonsvogner for tiden, men jeg vil slå et slag for stasjonsvogna. Hvorfor? De er penere, bedre å kjøre og mer drivstoffgjerrige – der både luftmotstand og vekt spiller inn på siste punkt.
Men at de er særlig billig skal jeg ikke gi dem. I hvert fall ikke de tre doningene vi har på test. Av de tre bilene vi har med oss denne fredagen er det Volvoen som stjeler minst fra lommeboken – en analogi jeg bruker fordi 848.000 kroner for en 190-hesters stasjonsvogn ikke under noen omstendigheter kan kalles billig.
Selv ikke når Mercedesen koster over 75.000 kroner mer.
Men pris i seg selv er egentlig uinteressant. Det som teller er hvor mye man får for pengene man betaler, og på papiret er det veldig likt blant de tre bilene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.