BMW 5-serie1988-1999

Stor, sportslig og like populær både som brukt og ny kjennetegner BMWs 5-serie.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Dagens modell av 5-serien, med BMW-kode E39, kom på markedet i oktober 1996. Den befestet BMW som førstevalget for storbilkjøpere på jakt etter gode kjøreegenskaper. Vi har testet den flere ganger i Bil, senest i nr 10 i år.

BMWs 5-serie har en lei tendens til å bli vårt valg. Også forrige modell (E34) som ble introdusert i 1988, har fått mye ros. Men da den var ny, sørget norske bilavgifter for at dyre biler ble enda dyrere i butikken. Den gang kom derfor BMW dårlig ut når det gjaldt valuta for pengene. Finner du en "norsk" brukt BMW fra begynnelsen av 90-tallet, vil den derfor være ganske spartansk på utstyrssiden sammenlignet med for eksempel samtidige japanske storbiler. Bruktimporterte biler i disse årsklassene har ofte vesentlig mer utstyr.

Etter Mercedes E-Klasse og BMWs egen 3-serie, er 5-serien den mest populære bilen å importere brukt. På begynnelsen av 90-tallet var salget av nye BMW lavt, og du finner i dag få bruktbiler fra den perioden. Da dagens 5-serie ble innført i 1996 tok salget seg kraftig opp. Dette er biler som fremdeles er relativt dyre som brukt. Hovedvekten av bruktimporterte biler er likevel nyere biler. Gjennomsnittsalderen på 5-serie som blir bruktimportert er bare 4,5 år, mens gjennomsnittet for bruktimporterte biler generelt er 7,5 år. Hele 640 av de 1.315 bilene som er tatt inn hittil i år, er 1996-modell eller nyere.

Nybilsaget i Norge har stagnert og vil trolig vise en nedgang på ca 17% i forhold til 1998. Bruktimporten har derimot økt kraftig i høst. Bare i oktober ble det tatt inn 33% flere biler enn i fjor. Tyskland har nettopp vedtatt nye avgifter for biler biler uten katalysator, noe som trolig vil føre til prisras på eldre bruktbiler. Det vil gjøre det enda mer lønnsomt å importere til Norge, hvis man da egentlig vil ta inn en bil som gjør den norske bilparken eldre og mer forurensende.

Plass for Touring
BMW har vært trege med å hoppe på stasjonsvognbølgen. Forrige 5-serie kom som sedan i 1988. Stasjonsvognen, eller Touring på BMW-språk, ble først lansert i 1991. Dagens modell kom også ett år senere som Touring enn som sedan. Ser vi på nybilsalget i fjor, stod Touring for nesten halvparten av nybilsalget. Er det god plass du er ute etter, er modellen 1989-1995 feil valg. Bortsett fra i forsetene er det trangere enn i konkurrentene, og et bagasjerom på 340 liter i sedanen er lite når bilen er såpass stor.

BMW har alltid lagt an på å være sjåførens bil og det er godt å sitte foran. Dashbordet er ryddig og omslutter sjåføren med en midtkonsoll vinklet inn mot førerplassen. Kjøreegenskapene er også gode. Men 5-serien har bakhjulsdrift og slipper lett bak hvis man er for brå på gassen på vinterføre. Vi nevner også at Touring fra 1991 kunne leveres med permanent firehjulsdrift og 2,5-liters motor som 525iX. Touringen tilbyr mer lasteplass enn sedanen, men ble ingen fullverdig stasjonsvogn før med dagens modell.

ABS er standard på toppmodellen i 5-serien fra 1986 og ble standard på alle modeller i 1991. Fra 1992 er kollisjonspute på førersiden standard. På passasjersiden var det ekstrautstyr i 1993 og standard i 1994. I 1997 dukket det opp sidekollisjonsputer.

Motor for alle
BMW er en av produsentene med størst spenn i motorutvalget til sine modeller. I 5-serien finner man alt fra en enkel rekkefirer i 518 med 113 hester til mektige M5 med 340 hk. Men siden lommeboken bestemmer for de fleste, valgte ni av ti kunder i fjor en 520 eller 523. Overraskende nok kommer også de fleste bruktimporterte bilene med de mindre motorene. Tar vi en kort gjennomgang av motorene i stigende rekkefølge, er den nevnte 518 minst. I 1992 fikk rekkesekserne i 520 og 525 fire ventiler pr sylinder. I 1996 ble 525 avløst av 523, men har fortsatt en 2,5-liters motor, nå med 170 i stedet for 192 hk.

525 ble avløst av 528 med en hk ekstra i 1993. I 530 og 535 finner vi en rekkesekser med henholdsvis 188 og 211 hk. I 1992 kom 530 og 540 med V8-motor og henholdsvis 218 og 286 hester. Dieselmotorene i 524td og 525tds yter henholdsvis 115 og 143 hk. Det som i første rekke kjennetegner BMWs rekkeseksere er at de går silkemykt og trives på høye turtall. Det er nødvendig, for motorene overrasker med svakere bunndrag enn man forventer fra så store motorer. BMWs 5-serie dominerer ikke på oversikter over biler med mange feil. På biler eldre enn fem år/100.000km skal man i følge tyske TÜV være oppmerksom på slitte foringer og lagre i hjuloppheng. Dette kan man gjette henger sammen med BMW-eiernes sportslige image og eventuell kjørestil. Det er også litt oftere feil på frontlyktene i BMW enn i andre biler. BMW har lenge hatt separate fjernlys som et karakteristisk kjennetegn. Som et siste punkt kan bremsene bak og håndbremsen være i dårlig stand. Ellers gjelder det med BMW som med andre sportslig orienterte biler; saumfar motoren nøye.

Alle modeller i 5-serien har en serviceindikator som forteller deg når det er tid for oljeskift og service. Avhengig av kjørestil vil det være 16.000 til 24.000 km mellom hver service. Frem til mai 1993 var motoren i 518 utstyrt med registerrem som skal inspiseres annethvert år og normalt byttes hvert fjerde. 520 og 525 før september 1990 har registerrem som skal byttes hver 60.000 km, det samme gjelder for 524td. Kjøper du brukt 5-serie bør du påse at dette er utført. Er du i tvil bør du bytte uansett. Ryker registerremmen under fart, er det svært dyrt å reparere skadene i motoren.

Tomme plasser i serviceheftet, oljelekkasjer og tegn til blå eller sort røyk fra eksosen under gasspådrag, tyder på dårlig vedlikehold. Og kan være tegn på at motoren trenger mer enn et oljeskift for å bli som ny. Rust vil sjeldent være et problem på disse utgavene av 5-serien, men som alltid må man være på vakt etter dårlig utførte reparasjoner.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS