De 20 største merkenes reduksjon i gjennomsnittlig CO2-utslipp (g/km) på solgte personbiler fra 2005 til 2009 (blå søyler) og fra 2008-2009 (gule søyler):

Gjennomsnittlig CO2-utslipp (g/km) på de 20 mest solgte personbilmerkene: (2009 mot årene 2005-2008):

BMW best på CO2-kutt

18 av de 20 største personbilmerkene har redusert utslippet på nye biler solgt i 2009, men ikke alle med like mye. Her ser du hvilke.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp på personbilene som ble solgt i 2009 år var 151 g/km.

Det er en nedgang på 7 g/km i forhold til gjennomsnittet for 2008 (158 g/km) - og hele 24 g/km lavere enn i 2005.

Av de 20 mest solgte merkene i 2009, er det Fiat (solgt 969 biler, hvorav 554 Fiat 500), som leverer biler med lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp med 122 g/km.

På plassene bak kom Renault (131 g/km) og Peugeot (133 g/km), som begge leverer en mer "normalt" sammensatt modellmix.

Toyota og Hyundai holder seg også innenfor 140 g/km - for disse er utslippene henholdsvis 136 g/km og 137 g/km.

Siden 2005 er det BMW som har kuttet mest i CO2-utslippene på bilene de selger - fra 192 g/km til 153 g/km. Det har skjedd uten at BMW har endret vesentlig på modellmixen.

Også her kommer Hyundai godt ut - med et kutt på hele 39 g/km i perioden. Mazda på tredjeplass har kuttet 38 g/km og Fiat 37 g/km.

Se den komplette tabellen nederst på siden.

Powered by Labrador CMS