BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D
BMW 530D

BMW 530D: Sport & fornuft

Fordommer som at dieselmotorer kun hører hjemme i drosjer og yrkesbiler er gjort til skamme de siste årene. BMW 530D har akselerasjon som en sportsbil og krefter som en stor trekkvogn.

Publisert Sist oppdatert

Sentral-styrt
Bak rattet på nye 5-serie finner du deg lett til rette i et sete som kan justeres i alle retninger og et justerbart, tykt ratt som gir godt grep. De fleste viktige funksjoner styres fra knapper og hendler på eller ved rattet, eller via iDrive-sentralen med en stor bryter mellom setene og en lettlest LCD-skjerm sentralt på dashbordet.

Når tenningsnøkkelen vris om hører du at dieselmotoren vekkes til live, men det er fort glemt når gasspedalen trykkes ned og de enorme kreftene vekkes til live. Riktignok er ikke snerret det samme som fra en bensin-sekser, men vi godtar det hese brølet som i løpet av 7,1 sekund tar oss til 100-merket på speedometeret. Her er det akselerasjon som i en sportsbil, og det perfekte samarbeidet mellom motor og gearkasse gir en følelse av sømløse skift.

Velutstyrt
Vår BMW 530D var en velutstyrt utgave med automatgear, Active Steering, Dynamic Drive og en masse annet snacks. Mens bilen har en basispris på kr 654.000, det samme som 530i med bensinmotor, beløp vårt eksemplar seg til hele 870.000. Active Steering fungerer bra selv om det kan virke svært direkte og gjøre bilen nervøs før man blir vant til systemet. Bilen er like smidig i trange bygater som den er komfortabel på landevei.

Vi kjørte på sommerdekk i dimensjon 245/45 på 17-tommers felger, noe som medførte en del plagsom hjulstøy i motorvei-hastigheter. Med standard dekk og felger (225/55-R16) hadde sannsynligvis dette vært unngått. Vi brukte også litt tid på å vende oss til armen for blinklysene som aktiveres elektronisk i to trinn i stedet for en tradisjonell mekanisk arm. Ved forbikjøring på rettstrekker hadde vi en tendens til å trykke for hardt slik at blinkingen fortsatte, men dette er en detalj man trolig raskt lærer seg.

Med et oppgitt gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,7 liter på mila og krefter i store monn er det vanskelig å finne argumenter for heller å velge en bensindrevet 530i til samme pris som diesel-versjonen. At du sparer 2 tideler på øvelsen fra 0 til 100 er nok uvesentlig for de fleste. Så eneste argument vi kan varte opp med er lydbildet fra bensinmotoren som nok er mer harmonisk enn det hese dieselbrølet.

I november-utgaven av bladet Bil som snart er i bladkiosken kan du lese en omfattende test av BMW 530D som Kjell Magne Aalbergsjø har kjørt tur-retur Oslo-Frankfurt med. Det er vel ingen bombe om vi røper at bilen trivdes svært godt på tysk Autobahn.

Powered by Labrador CMS