-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Her er neste BMW 5-serie
Trolig skal neste generasjon BMW 5-serie avdukes i Paris, men utgaven på dette bildet er lengre unna.
Det er snart syv år siden dagens BMW 5-serie debuterte, først som sedan og et halvår senere også som stasjonsvogn. Snart fikk den også følge av en ny karosseriform, 5-serie GT. Denne er et relativt sjeldent syn på norske veier.
Modellene fikk et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger i 2014, men nå kommer alle tre i helt nye utgaver, en etter en.
Sedanen er først ute – den skal avdukes i Paris denne uka og kommer i salg tidlig 2017.
Gjenkjennelig
Neste generasjon 5-serie vil følge i forgjengeren fotspor når det gjelder format, men den skal bygges på den nye CLAR-plattformen som først ble benyttet i nye 7-serien og som i årene fremover skal danne grunnlag for alle bakhjulsdrevne modeller, helt ned til 3-serien.
Plattformen utnytter kunnskap BMW har opparbeidet seg gjennom produksjon av i-modellene, og kombinasjonen av karbonforsterket plast og lette metaller medfører en vektreduksjon på rundt 100 kg fra forgjengeren – et viktig ledd for å redusere utslippene.
Halvlitere
Motorene er alle basert på det nye modulsystemet der hver sylinder har et slagvolum på en halv liter, og der de kan kombineres i antall av 3, 4, 6 og 8, enten de slurper bensin eller diesel.
Kanskje får vi for første gang en 3-sylidret motor i 5-serien, slik vi etter hvert har vennet oss til i de mindre modellene.
Bildene våre viser også at ladbare utgaver er under utvikling – BMW har jo allerede flere plug-in modeller på markedet, så det er nærmest en selvfølge at dette kommer i neste generasjon 5-serie også.
Tre karosserier
Som sagt er det sedanen vi får se først, men våre ferske spionbilder viser at heller ikke stasjonsvognen – Touring på BMW-språket – er langt unna. Vår illustratører har sågar manipulert frem et bilde av hvordan denne kan se ut.
5-serie Touring er neppe på plass før sommeren 2017, og vil du ha den mest kamuflerte bilen på bildene – BMW M5 – må du smøre deg med enda mer tålmodighet. Den er neppe klar før i 2018.