BMW 5-serie design
Interiørdesigner Oliver Heilmer
BMW 5-serie design
Adrian van Hooydonck
BMW 5-serie design
6 generasjon, en betegnelse
BMW 5-serie design
6 generasjon, en betegnelse
BMW 5-serie design
Eksteriør-desiner Jacek Fröhlich
BMW 5-serie
Martina Starke og Oliver Heilmer hadde ansvaret for interiøret. Ikke rart at de smilte.
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Eksteriør-ansvarlig var Jacek Fröhlich
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Josef Wüst var prosjektleder og har hatt ansvar for alt med den nye 5-serien, fra fødsel og langt inn i fremtiden.
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
BMWs design-topp, Adrian van Hooydonck, forteller om 5-seriens profiler gjennom historien. Nylig ble forresten femmer nr. 5.555.555 produsert!
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Det finnes vel ikke noe som er viktigere enn felger?
Foto: Jon Winding-Sørensen

Anders Warming, BMWs toppansvarlige designer på bil, forklarer hvorfor han må forklare den nye 5-Serien
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Hofmeister kick kaller BMW denne vinkelen bakerst og nederst på bakruta. "Et av våre design-ikon" sier Anders Warming. Her ser vi to forsøk på hvordan den skulle se ut på den nye femmeren.
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Gjennomgang av en fire-tonns leirmodell
Foto: Jon Winding Sørensen
BMW 5-serie
Noen ideer om hvordan front- og hekk-lamper skulle ta seg ut
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie
Noen ideer om hvordan front- og hekk-lamper skulle ta seg ut
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW 5-serie design

BMW 5-serie design

BMW 5-serie design

BMW 5-serie design

Snillere 5-Serie

Det er alltid underlig å se en ny modell som faktisk er blitt snillere, mykere, mer konservativ enn forgjengeren. Den nye BMW’en er slik.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det selvfølgelig veldig vanskelig å snakke om utseendet på en bil før den opptrer der den hører hjemme – på gata. Og foreløpig har vi bare sett den nye modellen i en ganske eksklusiv forhåndspresentasjon i BMWs imponerende tekniske senter i München.

Men på den annen side kan vi vel kanskje slå fast at denne gangen var forhåndspresentasjonen såpass omfattende at BMW kanskje hadde et spesielt behov for å forklare hva det er vi opplever.

Dynamisk

For her har vi en ny Femmer Sedan, der fronten er en myk Syver, sågar med den gamle haikjeften nede under grillen – et uttrykk som de forlot for mange år siden, og med ”nyrene” såpass prominente at de faktisk heller fremover.

LES: Vår prøvekjøring av BMW 7-serie

Langs siden har du en helt tydelig fartsstripe hele veien fra forhjulet og til baklysene – det var visst ikke bare jeg som syntes at akkurat den hadde preg av Alfa fra 10 år tilbake.

Og så har du en hekk som er aldeles nydelig og harmonisk og som grenser over mot rent coupé-stuk – nesten like ekstremt som de nyeste Jaguarene.

SE: Alle bildene av nye 5-serie

Mer A4

Fullkomment vellykket og akseptabelt hele veien, men BMW, slik jeg tenker BMW, mangler fullstendig.

I mange år har det vært et skikkelig push fra BMWs designere. De har lært oss å se ting på nytt, legge hodet på skakke og se ting fra en ny vinkel, de har lært oss at det tar tid, måneder og år kanskje, å akseptere et nytt språk.

Men etter mange Chris Bangle-år, har vi jo lært at en ny BMW må vi se på minst to ganger før vi skjønner hva det dreier seg om. Jeg har en teori om at ting vi aksepterer med en gang, blir vi lei av ganske fort.

LES: Vår forhåndsomtale og se video

Tidlig kurslegging

Verken Adrian van Hooydonck, den nye Chris Bangle, eller danske Anders Warming, som er ansvarlig for all bildesign hos BMW, var enige med meg. Selvfølgelig.

Men Jacek Fröhlich, som er eksteriør-sjef for den nye bilen, kunne i det minste bekrefte at de fem finalemodellene styret skulle velge mellom da de skulle avgjøre hvilken som skulle i produksjon, hadde alle den samme karakteren og de samme proporsjonene som den vi ble presentert for.

Allerede i startfasen hadde man altså bestemt seg for å ikke være spesielt utfordrende denne gangen.

Harmonisk

Interiøret imponerer. Du er selvfølgelig ikke i tvil om at dette er en BMW. Du kan lese instrumentene uten problemer, og alt som heter kontrollorganer ligger der de skal ligge.

En tur med 7-Serien tidligere i høst, tyder på at de også har fått orden på hjulet som styrer displayet. Alt det er som det skal være. Men det som virkelig er iøynefallende er toleransene, som ser tettere ut enn noen gang, og hvordan materialene brukes og formes.

Oliver Heilmer forteller at denne gangen har de jobbet tettere sammen med ”Colour and Trim” enn noensinne.

Og Martina Starke (som også gjorde det ”romantiske” interiøret på CS konseptbilen fra Shanghai 2007), som er den ansvarlige for C & T her, sier at materialbruk er blitt en så integrert del av interiørdesign nå, at det simpelthen er umulig å jobbe på hver sin kant. Det MÅ være hånd-i-hånd hele veien.

Men det er Josef Wüst som virkelig kan fortelle om å jobbe tett. Han er prosjektsansvarlig for den nye 5-Serien, det vil ganske enkelt si at han er ansvarlig for alt.

Lang prosess

”Du vil kanskje ikke tro det, men vi satte i gang med denne bilen før vi begynte på 7-serien. På tross av at 7-Serien ble lansert i fjor sommer”, forteller han oss.

SE: Spionbilder av ny 6-serie

”Vi startet nemlig en egen gruppe for fem års tid siden, vi kaller den Produktlinje 6. Der sitter vi, fire prosjektansvarlige i samme kontor, og skriker til hverandre. En har ansvar for 7-serien, en for 5 GT, en for den kommende 6-serien og jeg som hadde 5-serien”.

LES: Vårt førsteinntrykk av 5-serie GT

Alle disse modellene ble definert ut fra en felles ramme. Det ble bygget tre, fire hva han kaller ”backbone” biler som inneholdt komponenter og elementer som de nye modellene skulle ha, og så tok man det derfra.

Effektivt

”Det gjorde selvfølgelig utviklingen mye mer effektiv, vi sparer store summer i utviklingskostnader og siden vi jobber så tett, er det ikke vanskelig å sørge for at bilene får det nødvendige særpreget”.

Wüst bekrefter også at de sparer penger i produksjon – men å få ham til å antyde hvor store besparelsene er, er umulig.

Derimot er han helt klar når jeg spør ham om hvorfor det ble han av de fire som fikk ansvaret for femmeren.

”Det er fordi jeg er den sinteste” sier han. ”Det meste henger jo på denne modellen, det er volum-bilen blant oss fire, det er den som er pilaren som de andre tre bygger på. Derfor kunne vi ikke tillate for mye hestehandel rundt spesifikasjonene, egenskapene og utstyret for denne bilen”.

Men det hørtes allikevel ikke ut som om det hadde vært noen krig underveis.

”Jeg tok for eksempel avgjørelser når han som var ansvarlig for 7-serien var på ferie, og jeg behøvde aldri å endre noen beslutninger som var tatt etter at jeg hadde vært borte noen dager”.

Nå lærte vi også litt om elementer under skallet på den nye 5-serien. Det skal vi komme tilbake til på BilNorge. Prisene vil også bli klare i god tid før bilen blir det. Den har sin lanseringsdato den 20. mars neste år.

Powered by Labrador CMS