-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Italiensk sjarmtroll
For ikke lenge siden oppgraderte Fiat sitt sjarmtroll 500. Men det skal mye til å se forskjell på den nye og en pent brukt en.
Først publisert i Bil 4-2016.
Den moderne Mini, introdusert i 2001, var kanskje kickstarten på retro-revolusjonen i bilindustrien. Etter den har det kommet flere moderne biler med retroutseende – ikke minst muskelbilgjengen Ford Mustang, Dodge Challenger og Chevrolet Camaro, for eksempel.
Og så søte, lille Fiat 500 da, naturligvis.
Akkurat som Mini, ble Fiat 500 fort en moderne klassiker – og det var disse to som åpnet opp en ny bilmote med høy grad av personalisering. Forskjellige farger, materialer, dekorer og annet endte opp med mange tusenvis kombinasjoner – og dermed muligheten for mange unike 500.
At veldig mange endte opp med en hvit 500 med grått interiør til slutt, får så være.
Det er uansett ingen tvil om at Fiat 500 vant manges hjerter. Britiske CAR Magazine gikk så langt som å kåre den til Car of the Year 2007, og i 2008 ble den årets bil i Europa.
Små motorer
Det er heller ingen tvil om at Fiat 500 er for den motebevisste heller enn den praktiske. Særlig cab-versjonen – med sine 180 liter bagasjerom (!) – beviser det. Men hva gjør vel det? Alle trenger heldigvis ikke kjøre rundt i kassebiler.
Derimot kan det gå litt langt, og for 500s del har fokuset på stil og utseende også gått ut over komfortnivået, som generelt ikke kan sies å være på topp.
Men til bykjøring, fra café til klesbutikk til kinoen, er ikke det viktigste prioritet, akkurat.
Under det lille panseret finner vi flere små motorer. 1,2 og 1,4 liter store (små?) bensinmotorer, med henholdsvis 69 og 100 hestekrefter – og en 1,3-liters dieselmotor med 75 hester.
500 med spenst
Etter hvert kom også Abarth-modellen, med en 1,4-liters turbo. I standardutgave levert med 135 hestekrefter, og i den potente Esseesse-utgaven med 160 hester. Hvordan Abarth har fått så mye lyd ut av den lille turbomotoren er et lite mysterium, men den låter helt fantastisk.
Siden Fiat 500 tilbød så mange muligheter for personalisering, bør det være mulig å finne noen ganske spesielle 500 på bruktmarkedet også – enten det er Abarth (med kul styling) eller en helt ordinær 1,2 Pop, som var det billigste av tre utstyrsnivå ved lansering (fulgt av Lounge og Sport).
Den senere tiden er det den 850 kubikk store TwinAir-motoren som har regjert i Fiat 500.
Med tiden dukket også en cabriolet-versjon opp, med et sammenrullbart stofftak, som fikk navnet 500C. Faktaboksen tar utgangspunkt i en 500C med 1,2-liters bensinmotor.
Midt-på-treet-kvalitet
Italienske biler har sjelden vært applaudert for holdbarhet og teknisk kvalitet – og Fiat 500 vinner nok langt flere skjønnhetskonkurranser enn kvalitetskonkurranser.
Dekra melder om problemer med eksosanlegget – der lyddemperne blir dårlig – og chassisforinger som slites overraskende fort.
Feiljusterte frontlamper regnes som en bagatell i forhold.
På de forskjellige målepunktene til Dekra scorer Fiat 500 bedre enn gjennomsnittet kun på elektronikk. Det øvrige er helt gjennomsnittlig.
Britiske WhatCar melder også om at lakk-kvaliteten ikke er den beste.
–
Dette skrev vi:
Bil 7/2013:
Når du står ved siden av bilen, er det lett å bli litt skuffet over noe som tilsynelatende bare er et stort soltak, men det er før du har prøvd å kjøre taket helt bak. For på plass i bilen, og med taket rullet helt bakover, er det overraskende liten turbulens nede i bilen – samtidig som du kjenner på den åpne følelsen.
BilNorge 21.10.2008:
Vi skulle gjerne sett at man kunne bestille bilen med bedre seter – de har nemlig for dårlig sidestøtte og blir for korte for en voksen mann. Det er i grunnen synd, for plassen til føreren for øvrig er nemlig svært god.
–
Motor
1242 ccm R4, bensinmotor
Effekt
69 hk/102 Nm
Drivlinje
M5, forhjulsdrift
Forbruk
0,48 l/mil, 113 g/km CO2
Fart
0-100 12,9 sek., toppfart 160 km/t
Bagasjeromsvolum
180 liter
Dimensjoner (L/B/H)
355/163/149 cm
–
Bruktbilutvalg:
På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 38 Fiat 500 til salgs.