-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Liten sjarmør mister taket
Akkurat da du trodde Fiat 500 ikke kunne bli mer sjarmerende, var det endelig klart for cabrioletversjonen.
Vel – for å være helt ærlig. På grunn av årsaker som anvendelighet, historie og ganske sikkert kostnader, er ikke den takløse versjonen en cabriolet i teknisk forstand, snarere en cabrio coach, om vi skal hente frem en betegnelse som var vanligere på 30-tallet.
I praksis betyr det at det bare er selve takflaten som er byttet ut med et stofftak. Ved elektrisk hjelp skyves taket bakover slik at hele bilen fra toppen av frontruta til toppen av det lille bagasjeromslokket, blir åpen.
Er det nok?
Enkelte hadde nok sett seg blind på de fotomanipulerte bildene av 500 cabrioleten og ble nok skuffet over hva man syntes bare var et stort soltak, men det er før du har prøvd å kjøre taket helt bak.
I motsetning til hva vi har erfart tidligere, med Citroëns sjarmerende Pluriel, var det også utrolig lite turbulens oppe i kupeen selv når man passerer lovlige hastigheter i Norge.
SLIK TRODDE VI FIAT 500 SKULLE SE UT
Så om man ser bort fra at de datamanipulerte spekulasjonene så helt utrolig kule ut – så er denne løsningen kanskje bedre for deg som skal eie bilen.
Det at man har beholdt både B- og C-stolpen, gjør at man har beholdt stivheten i karosseriet, uten at det har gått ut over vekten. 40 kilo mer veier 500C, det er jo knapt mer enn de fleste av oss vil legge på oss i løpet av desember.¨
Kjører bedre
Den lille bensinmotoren overrasker ingen. 69 hester sørger for at 0-100 går unna på 12,9 sekunder – men so what – hvem har det travelt i denne?
Morsommere er det å tenke på at 500C i motsetning til den ordinære 500 har fått et ekstra stabilisatorstag bak, slik Ford gjorde på sin Ka, som jo i bunnen er samme bil.
De 69 hestene er faktisk nok til å skape mer enn god stemning på mindre norske landeveier, det gjelder bare å bruke turtallet litt – så er det faktisk nok krefter til å skyte ut av svingene.
Det er jo dessuten morsomt å se at det går an å lage biler uten tak som kjører bedre enn tilsvarende med taket på plass.
Girkassa er presis og blir gjerne med på leken, bremsene holder ikke helt samme klasse.
Ikke at de ikke er gode nok til å stoppe bilen i en nødssituasjon, men når resten av kjøreegenskapene faktisk tenderer mot det sportslige, blir bremsefølelsen litt for svampete og kanskje rett og slett i letteste laget. Fint for bykjøring, ikke så morsomt på landeveien.
Vi kjørte 500C på vinterdekk, vi forventer enda mer presise kjøreegenskaper på tørre veier og gjerne med de fine, litt bredere hjulene som finnes som ekstrautstyr til denne bilen.
Fortsatt liten
Det er selvsagt ikke noen overraskelse. Fiat 500C er en liten bil. Innvendig er den først og fremst laget for to voksne personer, baksetet kan brukes til mindre barn, eller like gjerne en bag når man skal på tur.
Bagasjerommet er nemlig først og fremst søtt. 182 liter og en knøttliten bakluke gjør at man like gjerne putter ting i baksetet eller på gulvet til passasjersetet om det ikke sitter noen der.
30.000 kroner ekstra må du ut med for å miste taket på din Fiat 500. Det er ikke direkte billig, men de som kjøper denne bilen er ikke først og fremst ute etter en billig bil, de er ute etter en bil som skiller seg ut og gjør dagen litt gladere. Det fungerer den helt strålende til.
Fordelen med cabriolet-konverteringen av Fiat 500 er at den har beholdt så mye av sin egenart og sjarm. Den har blitt bedre å kjøre – og har et tak som du ganske sikkert kommer til å åpne ganske ofte – selv med norske sommere.