-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk 500 med 3 dører
Nå begynner det virkelig å skje ting rundt Fiats minste elektriske. Første leveringer i mars neste år og priser rundt 200.000.
Vi har jo lenge hørt at Fiat skal gjøre sin 500-modell batterielektrisk.
Nå er den endelig presentert slik at vi ser og vet hva dette vil bli.
Når man ser den, kan man nesten ta feil av den og den første gjenfødte 500-bilen fra 2007. Men den er jo fornyet en gang siden det. Og i forhold til den 500 du kan kjøpe i dag er også alt nytt, selv om det ikke ser slik ut nå heller.
Denne bilen er bygget på en ny plattform, spesielt utviklet for batterielektriske småbiler. Men ikke fullt så småbil som sist. Her har de lagt på 6 cm i lengden, til 363 cm, og 6 i bredden, til 169. Den er forresten litt høyere også, 153.
Og som man ser av noen av bildene: Karosseriet kan leveres i en svært spesiell versjon. 3+1 kaller de den – poenget er at den har vanlig dør på førersiden, men på fortaussiden har den en smal, bakhengslet bakdør i tillegg slik at det går an å komme ut og inn av baksetene uten å slangemenneske seg.
Ideen er selvfølgelig eldgammel, og ble blant annet benyttet på første generasjon av Mini Clubman.
Umiddelbart husker jeg en Fiesta konsept fra cirka 1990 som het URBA – men den var ikke så original. Fra høyre side så den ut som en vanlig firedørs, fra venstre som en vanlig todørs.
Den bakhengslete døren på Fiaten er selvfølgelig mye smartere, for der dropper man B-stolpen.
For å sikre stivheten har man lagt på forsterkninger til en verdi av 30 kg. Fiat påstår at det ikke går ut over verken kjøreegenskaper eller rekkevidde.
Og siden elbiler lever av rekkevidde, så skal nok denne greie seg: 320 km. Der er vi nesten på høyde med Peugeot 208. 85 kW systemet kan lade batteriet fra null til 80 % på 35 minutter. Og på fem minutter har du nok til 50 km, nok til at du kommer deg hjem.
Bilen har en motor på 94 hk, men i tillegg til den store batteripakken på 42 kWt finnes det en mindre på 23,8 kW, som gir deg 180 km.
Det er selvfølgelig en rekke utstyrsvarianter her, skjermer og konnektivitet også, og heldigvis kan den fremdeles leveres med det store canvas-taket som virkelig gir deg følelsen av åpen bil.