Peugeot 508

Peugeot 508

Firmabilens utvikling

Nå får vi sjå, Peugeot

Firmabil er nå et område som Peugeot i Norge satser sterkt på. Det sterkeste kortet som spilles ut er Peugeot 508, spesielt stasjonsvognen. Men det skjer betydelig mer i 2012

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 2-2012.

Bertel O. Steen-folket har brettet opp ermene og har stor tro på Peugeot 508 i firmabilmarkedet.

I løpet av november 2011 var 49 prosent av den nye modellen solgt som firmabil. 508-serien ble introdusert på det norske markedet bare vel et halvår tidligere, i mars 2011.

508 avløser 407-serien, som aldri ble noen stor suksess her i landet, verken totalt eller på firmabilmarkedet etter at den kom i 2004. Derimot var forgjengeren 406 en solid aktør blant de norske firmabilene, og mange 406 var også synlige i trafikken som politibiler.

– Vi har gledet oss til å få inn en ny, attraktiv stasjonsvogn i Peugeots modellprogram. Vi regner med å selge rundt 2000 av 508-modellen i hele 2012. Salget vil være omtrent på samme nivå som i 2011. Men vi forventer nok at personbilsalget i Norge vil avta litt i år – foreløpig har vi spådd et nybilsalg på totalt rundt 125 000 biler i 2012 mot 135 000 i fjor, sier Knut Lyslo Kristiansen, fleet sales manager i Bertel O. Steen AS.

Utstyr er viktig

– Det er viktig å ha en velutstyrt bil i denne klassen, hvor konkurransen er tøff. Derfor har vi pakket mye utstyr inn i 508 Active Business, det gjør også sitt til at bruktbilprisen vil holde seg bra etter for eksempel tre år – altså vanlig brukstid for firma- og leasingbiler.

– Hva tror dere om forholdet mellom bensin- og dieselmotorer i det norske markedet?

– Vi tror at den høye dieselandelen vil holde seg for firmabiler i familiebilklassen også fremover, mens det kan bli noe mer overgang til bensinmotor blant småbilene. I 2012 kommer vi blant annet med en ny småbil, Peugeot 208, som får tresylindret bensinmotor og et utslipp på bare 87 gram CO2/km, sier Knut Lyslo Kristiansen.

Dieselhybrid

Peugeot kommer med flere nyheter i 2012, blant annet Peugeot 3008 Hybrid 4 - en dieselhybrid med totalt 200 hester fordelt på 163 hester fra forbrenningsmotor og 37 hester fra elmotor. Den er verdens første i sitt slag.

Dessuten skal man lansere diesel hybrid-utgaven av 508 med ekstra høy bakkeklaring, en SUV-variant med betegnelsen 508 RXH. Den har man stor tro på - markedet for biler med høy bakkeklaring, med eller uten firehjulsdrift; har bare vokst i Norge de siste årene. I løper av året lanseres også Peugeot 4008, en kompakt crossover med konvensjonell firehjulsdrift.

ALD-samarbeid

Når Bertel O. Steen satser kraftig på firmabilkundene, er ALD Automotive en av aktørene de samarbeider med. Om spydspissen Peugeot 508 sier kommersiell direktør Lars Erik Norum dette:

– For oss som jobber mot næringsmarkedet er Peugeot mer relevant enn på mange år. Med 508 har Peugeot har man nå en modell som passer godt for norske firmabilbrukere. Den plasserer seg gunstig i konkurransebildet når vi vurderer total eiekostnad.

– Vi tror at dette skyldes en kombinasjon av fordelaktige listepriser, meget romslig innvendig plass, gode motoriseringer som gir lave avgifter og miljøutslipp, konkurransedyktige service- og vedlikeholdskostnader og bra annenhåndsverdi i bruktmarkedet. Mange av våre kunder har enten valgt eller vurderer Peugeot 508 til sin firmabilpark, sier Lars Erik Norum.

Powered by Labrador CMS