-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skilt ved fødselen
Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!

Først publisert i Bil 10-2011.
Mitt første virkelige møte med en dieseldrevet familiebil var fatterns Opel Rekord 2100 D. Den med sånn omvendt luftscoop på panseret og 60 hester levert fra en 2068 kubikkcentimeter sugediesel som kastet den fra 0-100 på 23,6 sekunder.
Mye har skjedd, men det er et godt eksempel på at små dieselmotorer i ganske store familiebiler ikke er et så nytt konsept som mange hevder.
Den mest anvendte, og minst like anvendelige 1,6-literen med opprinnelse fra PSA, finnes i en rekke biler. I tillegg til opphavet Peugeot og Citroën – finnes den også hos Mini, Ford, Volvo og Mazda.
I år har den også fått en kjærkommen oppdatering, som har økt antallet hestekrefter med et par nye føll, men mer viktig, dreiemomentet til 270 Nm. Det har gitt det lille ekstra som gjør at motoren faktisk fungerer overraskende godt selv i en stor bil som Volvo V70.
Selvsagt blir ingen av disse bilene noen fartsmonstre, men en norsk trafikk der høyeste tillatte hastighet er 100 kilometer i timen, der trenden snarere går mot en reduksjon enn en økning, skal man snu capsen på bensinhuet bak frem for å kunne hevde at det er altfor lite.
Samtidig anbefales det å ta en prøvetur med denne motoren før du handler, det gjelder kanskje særlig for Volvo V70. Ikke fordi den er spesielt mye tregere enn de to andre bilene i testen, riktignok litt tyngre. Det er mer følelsen av å sitte i en virkelig stor bil, men uten at den helt svarer på den måten hodet ditt forventer.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Peugeot 508
- Volvo V70
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Peugeot 508
- Testvurdering og poeng Volvo V70