-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
I Genève møtte vi en lekker ny 508 sedan. Nå får vi et første glimt av stasjonsvognen, 508 SW, og den ser jo riktig så tiltalende ut.
Det såkalte D-segmentet (mellomstore biler) representerer totalt 1,4 millioner biler i Europa, og det er stasjonsvognene som har dominert segmentet de siste ti årene, til tross for stadig hardere konkurranse fra andre biltyper, og da spesielt SUV-er.
I Norge har OFV valgt en noe annerledes inndeling, de legger flesteparten av disse bilene inn i den såkalte «Mellomklassen», men også her er det stasjonsvognene som dominerer.
Målet til Peugeot er klart og tydelig: Å lage en bil du har lyst til å eie, samtidig som man bryter med det tradisjonelle stasjonsvogndesignet og tilbyr et moderne formspråk, sier PR- og informasjonssjef hos Peugeot Norge, Stian Gihle.
For at nye 508 SW skal fremstå mer dynamisk er den senket med hele seks centimeter (til 142 cm) sammenlignet med forgjengeren. Det at den er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk, samtidig som kupeen fortsatt har den gode innvendige takhøyden du forventer.
Lengden er 4,78 meter – bare 3 cm mer enn sedanen.
Selv om det er uvanlig for klassen er rammeløse dører på plass. Det er vel bare Subaru som har valgt en slik løsning på «vanlige» biler tidligere. Dette er valgt for å gjøre bilen så lav og sportslig som mulig. Plassen innvendig er bedre enn på forgjengeren, lover Gihle.
Som på sedanen er grillen det første du legger merke til når du møter en ny 508, selvsagt med den moderne løve-logoen midt i fleisen.
Tilgangen til bagasjerommet er ifølge Peugeot svært enkel. Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter.
Nye Peugeot 508 SW er utstyrt med siste generasjon assistentsystemer, og er utviklet for å overgå alle krav som stilles fra den stadig strengere EuroNCAP kollisjonstesten.
De siste hjelpemidlene som skiller 508 SW fra resten av modellene til Peugeot er:
- Nattkamera: Systemets infrarøde kamera fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller bare dårlige kjøreforhold, og har en rekkevidde på hele 200 meter. Det betyr at kameraene når lengre enn lysene rekker, og all informasjon som fanges opp vil bli vist direkte i bilens digitale head-up display for maksimal sikkerhet.
- Adaptiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon, samt justerbar avstandsholder. Stop & Go-funksjonen setter bilen automatisk i gang etter stopp på over 3 sekunder, men kan enkelt overstyres ved å trykke på gassen.
- Full parkeringsassistent: Systemet tar kontroll over styring, akselerasjon og bremsing, slik at parkeringen går som en lek.
- LED frontlys med EVS. Lysene følger svingene.
- Aktiv filskiftevarsling.
- Permanent ARS (adaptivt baklys).
I likhet med sedanen, har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjons bensin- og dieselmotorer.
Bensinmotorene er på 1,6 liter, og du kan velge mellom følgende alternativer:
- PureTech 180 S&S EAT8
- PureTech 225 S&S EAT8
I tillegg er det fire dieselalternativer med slagvolum på 1,5 og 2,0 liter:
- BlueHDi 130 S&S BVM6
- BlueHDi 130 S&S EAT8
- BlueHDi 160 S&S EAT8
- BlueHDi 180 S&S EAT8
Ladbar hybrid
I andre halvdel av 2019 kommer 508 som ladbar hybrid – en variant som kan bli attraktiv i Norge forutsatt at dagens avgiftsregime opprettholdes. Modellen vil være basert på en turbo bensinmotor og en elektrisk motor lokalisert rett på girkassa (EAT8 automat).
Bilen vil ha en elektrisk rekkevidde på hele 50 km målt etter den nye WLTP-standarden. Toppfart i elektrisk modus er 130 km/t. Batteriene er lokalisert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes.
Den offisielle lanseringen av 508 SW finner sted på høstens Paris-utstilling, og bilen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019.