-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
En klassisk sedan og en tradisjonell stasjonsvogn som ikke gjøres ladbar før tidligst om ett år er Peugeots svar til dem som hungrer etter noe nytt i klassen for mellomstore familiebiler.
Det at Peugeot fornyer 508 sier mye om innholdet i det klassiske bilmarkedet i Europa og dets foreløpige brems på SUV-enes frammarsj. Dessuten stiller Peugeot sterkt i begge klasser og har stor suksess med 5008.
Lademuligheter etterspørres foreløpig knapt sør for Lindesnes, så det tar Peugeot sannsynligvis helt med ro inntil EUs nye og betydelig skjerpede regler for CO2-utslipp tar til å gjelde i 2021. Etter 2021 blir det vanskelig for alle som ønsker å tilby store biler å komme unna uten en eller annen form for elektrifisering.
Peugeot 508 og dens forgjengere, spesielt som stasjonsvogn, er modeller med solide tradisjoner i Norge. Så sent som i 2012 solgte Peugeot nær 2000 eksemplarer av 508.
I fjor skrumpet 508-volumet til beskjedne 107 biler, ned 64 prosent fra året før. Samtidig har volumet for mellomstore familiebiler gått ned med rundt 10 prosentpoeng de siste årene, til 11,4 prosent. I år er det ytterligere ned til 8,7 prosent.
I en litt større sammenheng har SUV-ene forsynt seg grovt av det klassiske familiebilsegmentet de siste fem til seks årene og er i perioden opp hele 11 prosentpoeng til rundt 34 prosent
Ferske tall fra analyseselskapet JATO viser en liten vekst i salget av de mellomstore bilene det siste året, opp fra 6,9 til 7,9 av samlet personbilvolum i EU/EFTA-området. Men i de samme mai-tallene kommer det fram at klassens viktigste modeller, Skoda Octavia og VW Passat, begge har betydelig tilbakegang fra i fjor.
Salgssammensetningen av mellomstore familiebiler i Norge avviker ikke nevneverdig fra det europeiske, og stort sett med de samme modellene i framskutt posisjon med Octavia og Passat som vinnere.
Det er i dette bildet Peugeot kjører fram 508, og løfter samtidig bilen opp mot den ganske så flytende grensen mellom standard og premium. Men alt dette kan jeg svare bedre på etter å ha kjørt bilen. Spørsmål du måtte ha sender du meg på denne linken.