-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konklusjon
Det er ingen tvil om hvem som er testlagets vinner denne gang. C5 må se seg slått, først og fremst fordi den allerede virker gammeldags. Materialvalg, tekstiler, finish og kjørestillingen er ikke av høy nok klasse. Plass er det nok av, komforten er det heller ikke noe å utsette på, men det holder bare ikke i dette selskapet. Heller ikke Mazda6 når opp. Den er den mest underholdende å kjøre, har et nydelig førermiljø og den beste kjørestillingen. Også her er det mye plass og praktiske løsninger. Mondeo har de beste kjøreegenskapene, og komforten er på nivå med konkurrentene, men sammenlignet med Mazda6 og Avensis virker Forden litt satt.
Avensis er den mest komplette bilen i denne testen. Den har nydelig balanserte kjøreegenskaper, plass så det holder, god komfort og den har den tunge kvalitetsfølelsen som til nå har vært forbehold de europeiske merkene. Avensis sjarmerte testlaget med sin moderne og tiltalende design, og toppkarakter i EuroNCAPs kollisjonstester veier også på plussiden.
Testerne sier:
Terje Borgen (39): Mazda6 er den mest sportslige og morsomste å kjøre; Mondeo har størst lastekapasitet og er svært velkjørende; C5 er komfortabel og svært rommelig; men for meg er Avensis den mest komplette bilen av disse fire og min favoritt. Den er moderne og gir et førsteklasses kvalitetsinntrykk.
Jørgen Dale (43): Avensis er mitt valg. Den er moderne og har den tunge europeiske kvalitetsfølelsen. Den har et høyt nivå på alle områder selv om den ikke er best på alt. Mondeo er min toer, den er rommelig og har gode kjøreegenskaper. Mazda6 kommer som nummer tre og er den morsomste å kjøre, mens C5 faller gjennom til tross for det praktiske fjæringssystemet.
Øivind Skar (46): Jeg velger Avensis. Den er tyst, holder et høyt sikkerhetsnivå og tilfredsstiller de krav som stilles til en moderne familiebil. Mondeo kjører fortsatt best, og Mazda6 er uten tvil både et trivelig og morsomt bekjentskap, men støyer for mye. C5 blir rett og slett for sær i dette selskapet.
Kjell Magne Aalbergsjø (47): Avensis er den beste bilen i denne testen. Den kan alt, og er dessuten moderne og tiltalende og har den tunge og
gode kvalitetsfølelsen vi har savnet i japanske biler. Mitt valg faller likevel på Mondeo, den kjører best – kort og godt. Mazda6 er fortsatt den morsomste å kjøre og praktisk så det holder, mens C5 har for svak finish og virker for traust.
LES VIDERE:
- Toyota Avensis- Citroën C5
- Ford Mondeo- Mazda6
- Priser og tekniske data