Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6

Mazda6 fester grepet

Med Passat og Mondeo i siktet kommer nye Mazda6 til Norge. Vi har kjørt bilen du kan se for første gang på BIL 07.

Publisert Sist oppdatert


Mazda sier de har gjort andre generasjon 6 mer japansk. Heldigvis har det ikke ført til at bilen ikke passer europeiske forhold – men det bidrar til å skille den litt fra sine konkurrenter.

Nye Mazda6 har fått økt akselavstanden med 50 millimeter. Det gir økt beinplass i baksetet og totallengden er 65 millimeter lenger enn forgjengeren. Med sine 4.73 meter er den likevel tre
centimeter kortere enn Passat og fire centimeter kortere enn Mondeo.

Se spionbilder av ny Mazda3 her

Lettere og stillere

Økt lengde og mer sikkerhetsutstyr ville normalt økt vekten på nye Mazda 6 med rundt 100 kilo. Hos den japanske bilfabrikken fremhever man imidlertid sin kompetanse på lettvektskonstruksjoner og beviser det hele ved å redusere vekten på bilen med 35 kilo fra forgjengeren.

Vektreduksjonen tar man blant annet på ting man sjelden tenker på som tunge, som stereoanlegg og interiør. Samtidig har man klart å gjøre bilen 30 prosent stivere - noe som bør stå godt til det sportslige kjøreegenskapene som finnes i bilen.

Mazda innrømmer at dagens generasjon Mazda6 ikke har vært så stille som man skulle ønske. De påpeker at man under utviklingen av bilen prioriterte styrefølelse og sportslighet foran støyreduksjon.

Nå mener de at det har klart å beholde sportsligheten og samtidig redusere støynivået med 2,5 dB. Hovedmetoden som er brukt for å oppnå dette, er kraftig oppgradert hjuloppheng.

Les om vår første tur i nye Mazda2 her

Tre bensin – en diesel

Den viktigste motoren i Norge vil åpenbart bli toliters dieselen på 140 hester – dette er en motor vi kjenner fra før, og som bringer tilstrekkelig med krefter til bilen.

Minste bensinmotor er på 1.8 liter og yter 120 hestekrefter. Topputgaven kjenner vi fra Mazdas nye SUV CX7 – den er på 2,5 liter og yter 168 hk.

Takket være en lettere bil, bedre aerodynamikk og bedre motorstyring har man klart å redusere forbruk og utslipp med mellom seks og tolv prosent.

Vi dro til Alpene og kjørte MX-5 med og uten tak

Et vellykket løft

Designlinjene i nye Mazda6 oppleves som de står godt til bilens personlighet. Man har lagt stor vekt på å skape en bil som lever opp til de fine kjøreegenskapene som finnes i dagens Mazda 6, samtidig som man har ønsket å bringe inn en smule mer komfort for de som velger denne bilen.

BilNorge kjørte bilen på en litt trang og svingete bane utenfor Budapest, og fikk bekreftet at dette fortsatt er en bil som appellerer til de som liker sportsligheten som Mazda har stått for.

Bilen understyrer slik flere av dens konkurrenter har lett for å gjøre om du går for offensivt inn i svingen, samtidig fremstår den som usedvanlig ballansert selv om du går godt over grensen, men ønsker å hente deg inn igjen.

Setter du deg inn i bilen er du ikke i tvil om at Mazda har jobbet målbevisst på utviklingssiden av denne bilen. Følelsen av å sitte i en moderne og komfortabel kupe får deg til å kjenne litt på premiumfølelsen selv i en bil som man ikke i utgangspunktet plasserer der.

Når Mazda6 kommer i salg i 2008, og særlig når stasjonsvognutgaven er på plass, anbefaler vi absolutt at de som er interessert i en bil i denne klassen tar en svært nøye titt på nye Mazda6 før man gjør sitt valg.

Du kan starte prosessen ved å se bilen på BIL 07 i Lillestrøm 7.-10. november.

SE STORE BILDER HER

Powered by Labrador CMS