Mazda 6 2.0 Exclusive

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6 2.0 Exclusive
Mazda 6 2.0 Exclusive

Innledning

Mazda er på full fart tilbake til gamle høyder – i det minste når det gjelder produkter. Vår testbil har den for Mazda nye to-literen, som i utgangspunktet er samme motor som vi kjenner fra blant annet Mondeo. Med japansk elektronikk yter den 141 hk og 181 Nm, litt mindre enn i Mondeo.

Motoren har en litt hard gange, noe som blant annet gjenspeiles i et noe høyere lydnivå under akselerasjon enn de tre konkurrentene. Men ved jevn belastning går toliteren stille og smidig. Vibrasjoner er ikke noe tema, og motoren drar villig fra 60 km/t i femtegear, i alle fall så lenge det ikke går mot bakke. Effektutviklingen er jevn og motoren har en kraftig og progressiv akselerasjon. 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder er omtrent det fabrikken angir, og tilstrekkelig til at Mazdaen oppleves som frisk i frasparket. Selv om akselerasjonen i femtegearet er beskjeden når det går opp bakke, svarer motoren villig ved mindre fartskorrigeringer på flat vei, og 70 til 100 km/t i femtegear på 11 sekunder er godkjent og merkbart kvikkere enn for eksempel Passat.

Motoren jobber lett, og selv om akselerasjonen i femte kan virke beskjeden, er trekkraften meget god og du har normalt lite bruk for gearspaken. Når du tyr til den vil du oppleve at gearskiftet er lett, men litt kantet og ikke fullt så presist som i Mondeo og Passat. Spesielt ved kald motor kunne det være litt plundrete å finne reversen. Clutchen er lett å dosere, og ved at motoren er sterk helt fra tomgang er det lett å kjøre i gang også i bakker.

Ifølge fabrikkenes forbrukstall skulle Mazdaen ha høyere bensinforbruk enn Mondeo 2.0 og Passat 2.0. I vår test hadde den derimot det laveste bensinforbruket og fikk 0,87 l/mil som testforbruk. Vi ble ikke imponert over Mazdaens støynivå, spesielt på grov asfalt var det mye hjulstøy. Vi ble derfor overrasket når støymålingene viste lave støynivå ved 50 og 80 km/t. Men støybildet er hardere, og i forhold til i konkurrentene oppleves hjulstøyen i Mazdaen som mer dominerende, men uten at den blir slitsom over lengre tid.

Mazda har lagt vekt på at sekseren skal ha en sporty karakter, men fjæringskomforten er likevel god. Mazdaen takler asfaltkanter, broskjøter, trikkeskinner og ferister behagelig,og takler også de store ujevnhetene godt. Den har riktignok ikke samme gode flyten over ujevnhetene som Passat, og på vei med mye store ujevnheter er den litt uroligere enn den. Men Mazda 6 takler dårlig vei bedre enn Vectra og er omtrent på nivå med Mondeo.

I det hele tatt ligger Mazda 6 nokså nær Mondeo når det gjelder kjørekarakteristikk. Styringen er en godt balansert, og kontakten med veiene, samt styrerespons og styrefølelse er god. Kombinert med hjuloppheng som takler de skarpe ujevnhetene effektivt, gir dette sikre kjøreegenskaper også på svingete og dårlig vei. Sekseren kryper sikkert og villig inn i svingene og svarer på millimeter korreksjoner fra sjåføren. Ved normal landeveiskjøring har den masse veigrep i reserve, og bare ved provosert hard kjøring i hårnålene grep stabilitetskontrollen inn og korrigerte for understyring.

I unnamanøveren var derimot stabilitetskontrollen god å ty til. Her viste nemlig Mazdaen svakheter. Ved normal svingkjøring kan du gå på ganske så hardt før du merker antydning til at du bruker opp fjæringen, men i unnamanøveren som tyner fjæring og demping til det ytterste, viste Mazdaen at den taklet presset dårligere enn konkurrentene og ble litt vel myk. Ved 80 km/t måtte stabilitetskontrollen gripe kraftigere inn enn i de tre konkurrentene og dro effektivt ned hastigheten.

Mazda 6 har et effektivt bremsesystem enten det brukes elektronisk som stabilitetskontroll eller for å stoppe.Ved panikkbremsing tar bremsene raskt og kraftig, og ABSen jobber effektivt og gir god stabilitet. Samtidig er bremsefølelsen akkurat slik du venter i en bil med litt sportslig karakter og kan lett balanseres på kanten til blokkering.

I unnamanøveren satte både sjåføren og passasjerene pris på Mazdaens nydelige seter. Ved brå kursendringer er det viktig at sjåføren sitter støtt – det gjør han eller hun i denne bilen. Forsetene har nydelig sittekomfort med god støtte til både lår og korsrygg, samtidig som de har førsteklasses sidestøtte og passe myk stopp. Dette er testlagets favoritt når det gjelder sittekomfort, og i det hele tatt fikk Mazda 6 mye ros for utformingen av førerplassen. Rattet har fireveis regulering og kan trekkes godt bakover. Venstrefotens fothviler sitter litt lengre fremme enn gasspedalen. Enkelte vil nok kjenne at bena ikke har lik vinkel, men uten at det blir problematisk.

Førerplassen er oversiktlig og med en frisk og moderne design. Ved første øyekast kan alle knappene på midten av dashbordet være litt forvirende, designerne har nemlig valgt nokså like knapper for stereoanlegget og klimaanlegget. Men det tar ikke lange tiden før du har lokalisert hva som er hva og da fungerer den biten også veldig bra. Radio er standard i Mazda 6 Exclusive, men CD-, minidisc- eller kassettspiller må ettermonteres og passer rett inn i den originale radioen. Tar du deg bryet med å montere CD-spiller bør du også bytte ut de originale høyttalerne, de imponerer ikke.

Mazda 6 har en velutstyrt og praktisk førerplass, noe blant annet de mange rommene - i dørene,mellom setene og på dashbordet bidrar til. Også baksetet har fått en praktisk finesse. Bakseteryggen er fjærbelastet, og når du drar i hendlene i bagasjerommet vipper seteryggen automatisk frem. Bagasjeplassen er god, blant annet takket være meget god bredde mellom hjulhusene. Baklukeåpningen er også rommelig, spesielt i høyden.

Om Mazda 6 har en oversiktlig førerplass, kan den ikke by på like god oversikt bakover. Det rommelige bagasjerommet er nemlig høyt og du har ekstremt dårlig overblikk over nærområdet bak bilen. En egenskap den deler med flere av konkurrentene.

Mazda 6 er ikke størst i klassen, den matcher konkurrentene i denne testen når det gjelder forseteplass, og kupeen gir god romfølelse.Den blir derimot slått av Mondeo og Passat når det gjelder bakseteplassen, mens den matcher Vectra. I likhet med konkurrentene er takhøyden i baksetet litt knapp. Sekseren er en frisk satsing fra Mazda, og de har her en bil som hamler opp med konkurrentene på det meste. Den gir ikke den samme tunge følelsen som de europeiske konkurrentene, men det tar den igjen i form av at den er lettkjørt og kjapp i trafikken. Finishen er god, men på grunn av litt mer lyd gir den et litt billigere inntrykk enn de andre bilene i testen. Du får mye bil for pengene, og når dette ble den mest populære på svingete telemarksveier, avslører det at dette er en bil det er morsomt å kjøre på krevende veier.

FØRERPLASS = 10
Her er det god plass, meget god sittekomfort og kjørestillingen er førsteklasses. Mange smårom gjør førerplassen praktisk.
PLASS = 9
Foran er det plass nok, bak kan ikke Mazda 6 hamle opp med Mondeo og Passat, men bagasjeplassen er god og bakseteløsningen er praktisk.
KOMFORT = 9
Fjæringskomforten er god, Mazda 6 svelger de små ujevnhetene effektivt og takler også de store ujevnhetene behagelig. Lydbildet er litt hardt og stjeler 1 poeng.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kjøreegenskapene på svingete vei er nydelige, men i unnamanøveren avslører Mazdaen litt myk fjæring, men stabilitetskontrollen ordner det. Bremsene er imponerende.
YTELSER OG FORBRUK = 10
To-literen er sterk og arbeidsvillig og gir tilstrekkelig trekkraft og akselerasjon, samtidig som bensinforbruket er gunstig.
PRIS OG UTSTYR = 10
Mazda 6 har mye utstyr og er også billigere enn konkurrentene. Mulighetene for skreddersøm er derimot mindre enn for europeerne.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Opel Vectra
- Ford Mondeo- VW Passat
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS