-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Mazda6 1.8 Exclusive
Mazda6 er et friskt pust i en ellers nokså nøktern og praktisk rettet klasse. Den er kanskje ikke best på noe, men du verden så morsom den er å kjøre, og kjøreglede kan i stor grad veie opp for manglende egenskaper.
Mazda6 er best når det gjelder motor. 1,8-literen på 120 hk er en liten kraftpakke, i alle fall hvis vi sammenligner med C5s og Mondeos 1,8-litere. Ikke så merkelig, den er henholdsvis 5 og 10 hk sterkere, og dessuten lettere enn de to. Avensis hamler den likevel ikke opp med. Den har 9 hk mer og er 40 kg lettere. Spesielt i fjerde- og femtegear blir Mazdaen hengende etter, men så lenge du kan bruke toppen av turtallsregisteret har den ingen problemer med å matche Avensis.
Men det koster, og testforbruket for Mazda6 ligger godt over konkurrentenes, men det kan også skyldes at det er lett å gasse litt ekstra med denne bilen. Den har nemlig en utpreget sportslig karakter. Den har det mest sportslige og høyeste lydbildet, som sammen med en progressiv effektutvikling gjør at det er en fryd å la turtellernåla danse på øvre halvdel av turtallskalaen. Men vil du kjøre på sparebluss er det også mulig. Trekkraften på lave turtall er imponerende, og i femtegearet jobber den villig helt ned til 1500 o/min.
Også kjøreegenskapene innbyr til en inspirert kjørestil. I unnamanøveren henger ikke Sekseren helt med Mondeo og Avensis. Den styrer kjempegodt og forhjulsfestet er bedre enn for de tre konkurrentene, noe som lett resulterer i at den blir litt løs bak. Når grepet tar slutt er det i form av bakhjulsslipp og det kommer bråere enn i Mondeo og Avensis. Men den kvikke og kontante styringen sørger for at det er lett å hente inn overstyringen, i hvert fall når du kan forutsi at den kommer. I slalåmen er Mazdaen veldig stabil og overgår både Avensis og Mondeo.
På landeveien oppleves Mazdaen som en sportsbil. Det fenomale grepet på forhjulene gir førsteklasses svingegenskaper og sammen med balansert og følsom styring bidro dette til at Sekseren ble testlagets favoritt på de svingete delene av testruten.
Fjæringskomforten er ikke på samme nivå som Mondeo og Avensis; blant annet er det mer støy fra hjulopphengene og den har ikke den samme kompakte og kontante oppførselen på dårlig vei som de to konkurrentene. Støynivået er generelt høyere, både motorlyd, romling fra hjulene på grov asfalt og stein- og sølesprut høres bedre enn i de andre bilene i testen. Men det er først og fremst romlingen på grov asfalt som oppleves som sjenerende.
Også førerplassen bidrar til Mazdaens kjøreglede. Selv ikke Mondeos førermiljø matcher dette når det gjelder ergonomi. Her er det absolutt ikke noe å sette fingeren på. Kjørestillingen er så godt som optimalt. Fireveis regulering av rattet med tilstrekkelig reguleringsmonn i alle retninger, førersete med høydejustering og en fothviler som er akkurat der den skal være, sørger for at de aller fleste vil finne en god kjørestilling. Setet har en lang sittepute som gir god støtte under lårene og som dessuten støtter godt sideveis. Også ryggen har god støtte.
Instrumenter og betjeninger er oversiktlig spredt utover dashbordet, bare bryterne for setevarmen er litt plundrete å finne på forsiden av konsollen mellom forsetene. Førerplassen er praktisk med mange rom, og Mazda har i større grad enn mange i denne klassen greid å kombinere elegante linjer med det praktiske.
Radio og automatisk klimaanlegg er standard og er integrert i dashbordet. Kassett- eller CD-spiller kan du ettermontere og integrere sammen med radioen. Alle knapper er allerede på plass. Mazdaen gir ikke samme robuste følelsen som Avensis og Mondeo, og det virker som fabrikken heller har prioritert det lette og elegante fremfor det robuste og tunge. Noen grunn til skepsis av den grunn er det ikke, japanerne har vist at de har like holdbare produkt som de europeiske volumprodusentene og det er faktisk mange som setter pris på at bilen oppleves som lett og hendig.
Mazda6 er like lang som Avensis, men har 5 cm kortere akselavstand. Den litt mer skrånende bakruten sammen med smekrere linjer sørger for at plassutnyttelsen er litt dårligere, uten at Mazdaen på noen måte vil oppleves som trang. Benplassen i baksetet er bare 2 cm mindre enn i Avensis. Bagasjerommets lengde med baksetet i bruk er 5 cm kortere og med nedfelt baksete bare 3 cm kortere, enn i Avensis. Bakseteløsningen er genialt enkel. Når du løser ut for å felle ned bakseteryggen er den fjærbelastet og vipper automatisk forover samtidig som sitteputen glir forover slik at du med et enkelt håndgrep får flatt bagasjeromgulv.
Det finnes ingen NCAP-test av Mazda6. Alle kollisjonsputene er på plass, sånn sett er den passive sikkerheten ivaretatt, men hvor godt karosseriet takler front- og sidekollisjoner vet vi ikke. Mazdaens sportslige kjørekarakter taler ikke ubetinget til dens fordel. Tendensen til overstyring kommer på minussiden når det gjelder sikkerhet, og elektronisk stabilitetskontroll kan ikke denne modellen leveres med, det burde den når den er så sladdevillig.
Mazda6 er kanskje den av testbilene som gir mest kjøreglede og det var alltid Sekserens sjåfør som hadde det bredeste gliset etter de svingete partiene på vår testrute. Det skyldes både den kvikke motoren og de sportslige kjøreegenskapene. Den har dessuten et lyst og trivelig interiør og selv om den ikke er størst, byr den på mye plass og har en genialt enkel bakseteløsning. Sikkerheten kan vi ikke vurdere fullt ut, men det er grunn til å tro at den passive sikkerheten ligger tett opp til Mondeos. Men de litt rampete kjøreegenskapene i den krevende unnamanøveren og manglende stabilitetshjelp noteres som minus.
FØRERPLASS = 10
Mazda6 var testlagets favoritt når veien ble svingete. Det nydelige førermiljøet med en ypperlig kjørestilling bidrar i stor grad til det.
PLASS = 9
Denne bilen har mye plass til både passasjerer og bagasje uten å være den største. Den enkle bakseteløsningen er den mest praktiske på markedet så langt.
KOMFORT = 9
Fjæringskomforten ligger på den faste siden, og på nivå med Mondeo og Avensis. Litt mer lyd enn i konkurrentene – fra både vei, hjul og hjuloppheng – drar ned komforten.
KJØREEGENSKAPER = 9
Styrer som en Mondeo, har et fantastisk veigrep på forhjulene, krenger litt mer og slipper lettere bak. Ikke perfekt, men en nydelig kjøremaskin. Fortjener stabilitetskontroll for sikkerhets skyld.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Denne motoren er sterk og akselerasjonsvillig. På grunn av Mazdaens sportslige karakter er det lett å utnytte kraften mer enn strengt tatt nødvendig – det gir unødvendig høyt forbruk.
SIKKERHET = 8
Mazda6 har ennå ikke vært gjennom NCAPs kollisjonstester, men en rågjetning er at den havner på nivå rundt Mondeo. Stabilitetskontroll leveres ikke.
PRIS OG UTSTYR = 10
Den er ikke billigst, men utstyrsnivået er høyt.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Toyota Avensis
- Citroën C5- Ford Mondeo- Konklusjon- Priser og tekniske data