Mazda6 2.0 D Advance

Plukker poeng jevnt og trutt i testen, og toppscore på pris. En positiv overraskelse.

Publisert Sist oppdatert

Mazda6

Innledning


Mazda6 er en av testens interessante nykommere, og vi snakker så absolutt om en ny bil – ikke en ansiktsløfting av modellen som ble introdusert i 2002. Akselavstanden har økt med 5 cm, utvendig lengde med 7,5 cm, og det er korte overheng både foran og bak.

På plass ved rattet finner vi et ryddig og oversiktlig førermiljø. Sittekomforten er absolutt akseptabel, men får ikke toppscore på grunn av at sitteputene er i korteste laget, og vi har heller ikke den beste sidestøtten i ryggen. Midtkonsollen gir meget god sidestøtte for høyrebenet, mens venstrefoten finner plass på en fothviler som er i smaleste laget.

Kupeen oppleves som relativt rommelig, men benplassen både foran og bak samt bagasjeplassen ligger på det jevne. Bagasjerommet, som har vokst med 14 liter fra forgjengeren, har solid bredde og forholdsvis god lengde. En lastelengde på to meter når bakseteryggen legges ned, er absolutt akseptabelt.

Motoren ligger på de fleste måter midt i feltet her, ved at den ikke stikker seg ut i noen retning i forhold til konkurrentene når det gjelder motorvolum, effekt, moment og akselerasjonstall. Derimot kommer den meget gunstig ut når det gjelder forbruk – med et CO2-utslipp på 151 g/km er Mazda6 best i test. Dette må ses i lys av at den er testens letteste bil (sammen med Avensis). Med en vekt på 1545 kg inkludert fører er den 100 kg lettere enn Saab 9-3, 150 kg lettere enn Passat og over 200 kg lettere enn C5. Slikt setter hestene pris på.

Kjøreegenskapene er en av bilens meget positive sider, det skulle bare mangle ettersom konstruktørene hos Mazda har lagt vekt på de dynamiske egenskapene. Likevel rekker den ikke helt opp til Mondeo i denne disiplinen, men ligger hakk i hæl med C5. Bilen kan vise til en presis, kontant styring og et hjuloppheng som takler dårlig underlag bedre enn de fleste konkurrentene i testen.

Kjørekomforten får også mye skryt av testlaget, mens støykomforten får et lite minustegn i margen. Det er nettopp Mazda6 som viser høyest støynivå under akselerasjon, mens nivået ligger på det jevne ved landeveiskjøring i 50 og 80 km/t. Når det gjelder støy er imidlertid bilen følsom for underlaget, og på grov og slitt asfalt øker støynivået merkbart.

Vurderingen av sikkerheten er foreløpig basert på litt usikkert grunnlag, ettersom bilen ikke har gått gjennom kverna hos EuroNCAP ennå. Det er ingen grunn til å tvile på at den vil oppnå fem stjerner. Dessuten kan Mazda6 vise til testens korteste bremselengde, 22,5 meter fra 80 km/t er imponerende.

Sammen med Vectra er Mazda6 testens rimeligste bil, henholdsvis 25.000 kroner (Accord) og 138.000 kroner (Passat) billigere enn de to andre bilene i testen med samme antall hester på stallen. For å bruke en god, gammel karakteristikk: Dette er mye bil for pengene.

FØRERMILJØ 4,3
Ryddig og oversiktlig. Ikke best sittekomfort.
PLASS I KUPÉ
Benplass midt på treet både foran og bak.
BAGASJEPLASS 7,0
God lengde og bredde i bagasjerommet.
KOMFORT 3,8
Fin kjørekomfort, litt å hente på støy og seter.
PÅ VEIEN 4,2
Absolutt en av bilens positive sider.
MOTORYTELSE 8,0
På linje med rivalene i det meste.
FORBRUK 8,0
Gunstig forbruk og ditto CO2. Letteste bilen.
SIKKERHET 7,0
Er klar for fem stjerner. Meget kort bremselengde.
PRIS 9,0
Knallpris, enkelt og greit.
UTSTYR 6,0
Greit nivå. To soners klimaanlegg. Ikke navigasjon.
SUM 62,4
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Peugeot 407- Renault Laguna- Saab 9-3
- Toyota Avensis- Volkswagen Passat
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS