-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Billigere med bedre Mazda-diesel
Allerede i januar oppgraderes dieselmotorene i Mazda6 med nyheter som yter 125, 163 eller 185 hk. Samtidig går prisen ned.
– Mazda6 med ny 2,2-liters dieselmotor vil være bærebjelken i Mazdas norske modellprogram i årene framover, bekrefter informasjonssjef Marina Maneas Bakkum og legger til at den samme motoren etter hvert også blir å finne i flere av Mazdas bilmodeller, eksempelvis kommende Mazda3 og Mazda CX7.
Tre effekter – lavere avgift
Den i følge importøren allerede gunstig prisede Mazda6 diesel, kan bli enda rimeligere med ny dieselmotor. Årsaken ligger i at mens dagens Mazda6 kun tilbys med 2,0 liter/140 hk motor, tar Mazda tre effekter ut av den nye motoren.
Dette er ytelser, forbruk og utslipp på stasjonsvogna slik fabrikken oppgir dem:
* alle modeller selges naturligvis med partikkelfilter i standardpakken.
Og lavere effekt kombinert med litt lavere utslipp, betyr sparte avgiftskroner på innstegsmodellen. Bakkum antyder en reduksjon i prisen på mellom 5000 og 10.000 kroner sammenliknet med dagens prisbilde.
Men siden prisene som skal gjelde etter jul ikke er ferdigkalkulert, så må økte avgifter og eventuell generell prisjustering legges til.
Å tippe 299.000 kroner for rimeligste stasjonsvogn med basis utstyrspakke og 125 hk motor, gir neppe høye odds. I dag koster bilen 301.100 kroner (291.100 for sedan og 296.100 kroner for kombi)
80 prosent stasjonsvogn
Mazda6 handler naturligvis i hovedsak om stasjonsvogn, fordi 80 prosent av kundene kjøper denne karosseriformen. Resten fordeler seg nokså likt på sedan og 5-dørs kombi.
Så forventes det at 70 prosent av Mazda6-kundene satser på dieselutgaven, og at 85 prosent av dem igjen tar til takke med den minste motoren. Du henger fortsatt med?
Totalt håper Mazda å selge snaut 2000 eksemplarer av Mazda6 og gjennom det å kapre rett under fire prosent av et personbilmarked de selv stipulerer til 90 – 95.000 enheter neste år.
Selv om motoren er ny, gjør ikke Mazda endringer på en bil som generelt gjør det ganske bra i klassens beintøffe konkurranse.
Men i sportspakken (kun største bensin- og dieselmotor) ligger nå radarbasert blindsoneregistrering av annen trafikk med lys- og lydvarsling inne i bilen.
Automat i 2011
Vi har prøvekjørt Mazda6 med 163 hk motor og erfarer en bil som biter langt bedre fra seg enn forgjengeren med 140 hk (se sammenlikningstest med Honda Accord i BIL nr. 12). Men fortsatt sliter Mazda6 med problematisk girutveksling i forhold til norske fartsgrenser.
Selv med 163 hk og 360 Nm i maksimal drakraft, er det lite å hente i 80 km/t i sjettegir fordi turtelleren da kryper helt ned mot 1350 o/min.
Maksimal drakraft på motoren med minst effekt (forventet bestselger i Norge) ligger innenfor beskjedne 800 o/min.
Girkassen har samme utveksling uansett hvilken av de tre nye dieselmotorene som velges.
90 prosent ny
Apropos nytt: Naturligvis er motorene langt fra helt nye, men sterkt oppgraderte varianter av dagens 2,0 liter som forøvrig skal fortsette i produksjon, men ikke selges i Norge. Dette har naturligvis kun med det norske avgiftssystemets utforming å gjøre.
Hiroichi Takubo, Mazdas leder for dieselmotorutviklingen, sier at mer enn 90 prosent av delene er endret og vekten bare økt med seks kilo.
– Men hvorfor valgte dere å gå opp i sylindervolum isteden for å gå ned?
– Å øke sylindervolumet og øke effekt er veid mot forbruk og utslipp. Forbruket og utslippet ville ikke sunket selv om vi reduserte motorvolumet, sier japaneren.
Mange har savnet automatgir i dieselutgaven av Mazda6.
– Kommer i 2011, svarer Franz Danner, Mazdas pressesjef i Europa.
Effekt | Moment - turtall | Forbruk | CO2/km* | 0-100 km/t | Toppfart |
185 hk | 400 Nm v/1800 – 3000 o/min | 0,57 l/mil | 152 gram | 8,5 sek | 216 km/t |
163 hk | 360 Nm v/1800 – 3000 o/min | 0,56 l/mil | 149 gram | 9,2 sek | 210 km/t |
125 hk | 310 Nm v/1800 – 2600 o/min | 0,56 l/mil | 149 gram | 10,8 sek | 192 km/t |