-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Ny konsernsjef og kapital til Meca
a AP-fonden gikk rett før årsskiftet inn med ytterligere 300 millioner SEK i kapitaltilskudd til den svenske bildelgrossisten Meca, hvorav 200 millioner går med til å sanere lån. I den senere tid har også 70 ansatte blitt oppsagt. Dette opplyser fondets adm. direktør Erling Gustafsson (bildet) til Malmö-avisen Sydsvenskan.
I fjor oppdaget Mecas styre at bokføringen var feilaktig og at kalkylene rundt noen av selskapets oppkjøp ikke stemte. Blant mislighetene var at varebeholdningen sto oppført med 207 millioner SEK over reell verdi. 2005-resultatet endte med 265 millioner SEK i rødt og konkursen truet.
Meca har blitt reddet av at hovedaksjonæren 6:a AP-Fondet i fjor besørget en innsprøytning på 550 millioner SEK i frisk kapital. Sist sommer måtte konsernsjefen Rickard Grann selge sin aksjepost på 7 prosent til fondet, og i september måtte han gå av.
Det var Grann, som ble ansatt i det opprinnelige Malmö Bilreservdelar i 1990, som i 2000 fikk pensjonsfondet 6:a AP-fonden inn som hovedeier, samtidig som selskapet ble omdøpt til Meca. Etter dette startet et formidabelt oppkjøp av andre selskaper, også i Norge.
I dag har Meca 90 butikker spredt over hele Skandinavia og de har knyttet til seg 700 bilverksteder hvorav de beste benytter konseptet Bosch Car Service. I 2005 omsatte MECA for 1,6 milliarder SEK. I 2006 skal omsetningen ha økt med 5 prosent, men selv om noen resultatprognose ennå ikke foreligger fastslår Gustafsson at kostnadene fortsatt har vært for høye.
Men nå har Meca-ledelsen ansatt en ny toppsjef for å få endret alle minus-år til pluss-år. Valget har falt på Hans Krondahl, som kommer fra stillingen som adm. direktør for Volvo Personvagnar i Nord-Amerika. Ingen smågutt altså.
Krondahl har også hatt høye sjefsstillinger hos Saab Automobil, så bransjen kan han. I tillegg har han vært Sverige-sjef for det tekniske konsulentselskapet Semcon.
- Med ny leder, ny kapital, skjerpet fokus på kjernevirksomheten med jobbing mot bilverksteder, og ikke minst en nyutviklet handlingsplan, har vi en sterk tro på selskapet, avslutter Erling Gustafsson.