-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 607
Peugeot 607 begynner å trekke på årene, så selv om den er Peugeots prestisjemodell aldri så mye hadde den neppe blitt vurdert som makker i denne testen hvis det ikke hadde vært for at den nylig fikk en ny motor på programmet.
SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!
Med 2.0 HDi under panseret blir nemlig bilen nesten 200.000 kroner billigere enn med 2.7 HDi, som er den alternative muligheten hvis du vil ha dieselmotor. Dermed kan 607 ha fått tilstrekkelig hjertemassasje til at levetiden forlenges noen år, for interiørmessig bærer den alderen godt – og det er ingen tvil om at rommeligheten er det få som slår.
Førermiljøet er luftig og meget oversiktlig, med lettleste instrumenter. Det mørke interiøret er en tanke dystert, men aluminiumdetaljene frisker opp. Venstrefoten finner en bred, god fothviler, mens midtkonsollen gir akseptabel sidestøtte for høyrebenet.
Også her, i utstyrsnivå Titane, hører skinnseter med til standardutstyret, men disse setene er ikke av den glatteste skinntypen, og de er derfor absolutt av de bedre med tanke på sidestøtte både i ryggen og sitteputen. Begge forsetene er utstyrt med elektrisk regulering.
Bakseteryggen, som er delt 60/40, legges ned ved hjelp av hendler i bagasjerommet. Du behøver altså ikke gå inn i kupeen når du står bak bilen og skal legge inn lange gjenstander. I tillegg til at dette gir god fleksibilitet, er lastevolumet gedigent. En normal lastelengden på 117 cm med alle seter i bruk, øker til imponerende 197 cm når bakseteryggen legges ned.
To-literen av "common rail"-konstruksjon byr på et dreiemoment som gjør bilen velegnet som trekkvogn. 320 Nm ved 2000 o/min betyr at det aller meste kan hentes ut innenfor normale norske fartsgrenser, uten hyppig bruk av gearspaken. Turboen gjør at akselerasjonen ikke står mye tilbake for konkurrentens V-sekser.
Sammenlignet med den dyrere Citroen C6, med bensinmotor, er det imidlertid merkbart mer støy i 607, spesielt under akselerasjon. Det er selvfølgelig ikke verken rettferdig eller riktig å sammenligne forbruket på de to, men kaster vi likevel et blikk på tallene, ser vi at dieselmotoren drikker det samme ved bykjøring som bensinmotoren gjør ved landeveiskjøring.
At Peugeot 607 er av "gammel" konstruksjon er ikke noe vi tenker over mens vi kjører. Hjuloppheng, fjæring og demping takler rufsete, hullete asfalt vel så elegant som testkonkurrenten, og her kjenner vi heller ingen tendens til duving slik som vi gjør i C6.
Styringen gir akseptabel respons fra underlaget, men er ikke av de mest kontante. En detalj som trekker i negativ retning når det gjelder kjøreopplevelsen, er en noe upresis gearsjalting. Sammen med lang føringsvei på spaken, blir inntrykket at gearingen er litt slaskete.
Utstyret ligger absolutt på moderne nivå. Xenonlys, to-sone klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak samt Bluetooth-tilkobling følger med på lasset.
Peugeot 607:
FØRERMILJØ = 8
Oversiktlig og ryddig, litt dystert. Gode seter. Bærer alderen godt.
PLASS = 9
Rommelig kupé, best bagasjeplass og god fleksibilitet.
KOMFORT = 8
Fin fjærings- og kjørekomfort, noe høyt støynivå.
KJØREEGENSKAPER = 8
Kompetent hjuloppheng, men ikke sportslig. God styrefølelse.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Motoren er akseptabelt sterk og kvikk. Beskjedent forbruk.
SIKKERHET = 7
Fire av fem stjerner i EuroNCAP-testen, har ellers det som trengs.
PRIS OG UTSTYR = 8
Gunstig pris med tanke på meget akseptabelt utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!
LES MER:
- Citroën C6- Konklusjon
- Priser og tekniske data