-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Også denne testen bærer preg av vinterlige kjøreforhold. Det var interessant å legge merke til at alle i testlaget satte sin lit til Maximaen når det ble glatt. Ikke fordi den hadde vesentlig bedre fremkommelighet eller kjøreegenskaper, men rett og slett fordi den var enklest å håndtere på glatta. Den gode styrefølelsen skal ha æren for det, og på vinterføre er god kontakt med veien av stor verdi. Litt mer støy og vibrasjoner bidrar i mange tilfeller positivt.
Maxima ligger et lite knepp bak de to europeerne når det gjelder fjæringskomfort, men marginene er ytterst små og den nydelige Vsekseren veier langt på vei opp for dette. Den går nemlig silkemykt. Selv om den er litt svakere enn de to andre, sørger den nydelige gangen og den effektive automatkassen for at 2-literen oppleves som sterk nok for norske forhold. Når testlaget ikke falt for Maximaen totalt sett, skyldes det litt svak finish og at den gir et litt billigere preg enn de to andre. I denne klassen skal også stabilitetskontroll være standard, i hvert fall tilgjengelig.
Omega trivdes desidert dårligst på vinterføre. Uten antispinnregulering og stabilitetskontroll til hjelp havnet den hjelpeløst etter hvis en ikke skulle legge opp til en aktiv kjørestil og utnytte bakhjulskrensene. At Opels 2,2-liter har en hard gange og hardt støybilde bidro også til at Omega ikke greide å smiske seg til noen høy status hos testlaget. Dessuten er jo også ett års garanti for dårlig når begge konkurrentene har tre års nybilgaranti.
Det var ikke vanskelig for testlaget å velge en bil denne gang. Peugeot 607 gir et påkostet og gedigent inntrykk, og har en design som skiller seg ut som moderne både utvendig og innvendig. Komforten er god i forhold til de to konkurrentene, men kunne vært enda bedre, spesielt gjelder det fjæringskomforten. 2,2-literen med 160 hk er trekkvillig og går stille. Utstyrsnivået er høyt, men legg 10.060 kroner til forhandlerens pris med en gang. Det er prisen for stabilitetskontroll.
LES VIDERE:
- Nissan Maxima
- Opel Omega- Peugeot 607
- Priser og tekniske data