-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda 626 stasjonsvogn: Arbeidsjern
Stor lasteevne, god plass og høyt utstyrsnivå preger Mazdas nye 626 stasjonsvogn. Dette er et arbeidsjern.
Først publisert i BIL 3 - 1998.
Teknisk bygger 626 stasjonsvogn på samme lest som sedanen og kombikupéen. Vi snakker med andre ord om velkjente løsninger når det gjelder både motorer og hjuloppheng. Motorprogrammet starter med 1,8-literen med 90 hk, for så å fortsette med en to-liter med 115 hk og programmet toppes av en 136-hesters to-liter.
Du kan velge mellom to utstyrsnivåer; LX og GLX. LX leveres bare i kombinasjon med 1,8-liters motoren, mens GLX ,som blant annet inkluderer nedfellbar høyre forseterygg og baksete som kan skyves 16 cm forover, leveres i kombinasjon med to-liters motor. En firetrinns automatkasse er tilgjengelig i kombinasjon med 115-hesteren mot et pristillegg på 12.000 kroner.
Praktiske løsninger
Det spesielle baksetet i GLX skiller seg fra baksetet i LX ved at det i stedet for en 60/40 deling, er delt på midten og er enda mer utpreget toseter enn det som er vanlig. Mens LX har trepunktsbelter på den midterste plassen i baksetet, har GLX et topunktsbelte på denne plassen. GLX leveres med tre hodestøtter på bakseteryggen, mens LX har to, men det er klargjort for montering av en tredje.
Bagasjerommet er ryddig med store rom i sidene og festeøgler i gulvet. Med baksetet i normal stilling er bagasjerommet 104 cm langt, mens lengden kan økes til 120 cm i GLX-modellene. Ved at høyre forseterygg kan legges ned, kan du utnytte hele kupéens lengde hvis det skulle være nødvendig. Baksiden av forseteryggen er dessuten utformet slik at den kan brukes som bord. En annen løsning som kan være praktisk, er at GLX-modellen har vinkeljustering av bakseteryggen. Armlener på hver side av setet er også standard.
Alle 626-modellene er nå utstyrt med fire kollisjonsputer, hvorav de to sidekollisjonsputene er ekstra store slik at de også skal beskytte hode og skuldre. I høyre forsete er det montert følere som registrerer om det sitter noen i setet, slik at kollisjonsputen på høyre side ikke skal utløses hvis det ikke sitter en passasjer der. Hele 32 følere ligger i sitteputen. Overstiger vekten i setet 12 kg, registreres dette som om det sitter en passasjer der.
Masse sikkerhetsutstyr
Mazda har i samarbeide med en barneseteleverandør utviklet følere som gjør at kollisjonsputen på høyre side deaktiviseres automatisk hvis et slikt sete monteres. En mottaker i setet sender ut signaler som reflekteres fra to følere montert i barnesetet. Dette systemet virker bare i kombinasjon med Mazdas barnesete!
626 stasjonsvogn har en for konkurrentene ufin utstyrsliste: ABS-bremser, antispinnregulering, sentrallås med dobbelt lås, elektriske vindusheiser, høyt bremselys, startsperre, oppvarmede og elektrisk justerbare speil. GLX-modellene har dessuten automatisk nivåregulering på bakakselen. Vi savner bare lyktespylere.
515 kg nyttelast
Rimeligste modell starter på 229.900 kroner, mens rimeligste to-liter koster 259.900. Og skal du først kjøpe 626 stasjonsvogn, bør du
satse på to-literen. 1,8-literen med 90 hk er snau, og utnytter du nyttelasten som for 1,8-literen er hele 520 kg, er jeg redd det blir lite å rutte med i bakkene. Med toliteren med 115 hk er nyttelasten 515 kg og denne motoren har et mer egnet fraspark og jobber mer uanstrengt.
626 stasjonsvogn har forholdsvis fast fjæring og demping, og kan ikke måle seg med for eksempel Toyota Avensis eller Passat når det gjelder komfort. Den faste fjæringen og dempingen gjør derimot at 626 tåler tung last meget godt. Støynivået er ikke blant de laveste. Når det gjelder kjøreegenskaper, scorer 626 høyt. Den faste fjæringen og dempingen, sammen med en kontant styring, gir den en oppførsel som ligger på grensen til det sportslige.
Hos importøren regner de med at stasjonsvognen vil stå for godt over halvparten av 626-salget i år. Det estimatet er det ikke vanskelig å slutte seg til. Mazda 626 stasjonsvogn scorer ikke bare på plass og lasteevne. Høyt utstyrsnivå med vekt på sikkerhetsutstyr gjør den til en meget attraktiv utfordrer blant mellomklassestasjonsvognene.
DETTE ER MAZDA 626 STASJONSVOGN:
Lengde: 466,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 152,5 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Bagasjeromvolum: 490 liter (VDA).