-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Nå skal det ikke så mye til å øke interessen for DS her i landet. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 57 nye biler med DS-logo – 50 av dem er den nye SUV-en DS 7 Crossback.
Og det er nettopp denne som nå skal vises i en ny utførelse når Paris-utstillingen åpner sine porter til uken.
DS 7 Crossback E-Tense er en ladbar hybrid som i tillegg til sterk motor kan skilte med firehjulsdrift på samme måte som de hybride utgavene av Volvos nye modeller har firehjulsdrift.
Ifølge produsenten har DS 7 Crossback E-Tense 4x4 totalt 300 hestekrefter, maks dreiemoment på 450 Newtonmeter og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, målt etter WLTP.
Og de forteller videre at dette bare er starten på elektrifiseringen av DS:
Fra og med DS 7 Crossback E-Tense 4x4 vil alle nye DS-modeller finnes i en ladbar versjon – elektrisk, plug-in hybrid, eller begge deler. E-Tense vil være DS’ plattform for ladbare biler, både helelektriske, og plug-in hybrider.
Vi har nylig omtalt den helelektriske DS 3 E-Tense som har fått en meget positiv mottagelse. Nå får altså det minste franske merket ytterligere et bein å stå på. Ikke rart de er begeistret i den norske DS-leiren.
– Vi ser frem til å kunne tilby en høyaktuell modell i markedet for ladbare hybrider – en nisje som i dag utgjør nesten 19 prosent av totalmarkedet. Vi har stor tro på at DS 7 Crossback som ladbar hybrid med 4x4 vil slå godt an i det norske markedet, sier Thomas Christensen, merkesjef DS Norge.
Bilen har tre motorer. Den effektive motorpakken sørger blant annet for lang elektrisk rekkevidde og mulighet for å kjøre helelektrisk med firehjulsdrift.
Bensinmotoren på 1,6 liter yter 200 hestekrefter og har følge av en elektrisk motor foran med 110 hk samt en tilsvarende elmotor bak. Til sammen leverer drivlinjen en systemeffekt på 300 hestekrefter.
DS 7 Crossback E-Tense har en ny 8-trinns automatgirkasse, og importøren lover at drivlinjen gir en heftig kjøreopplevelse med hybride krefter.
Bilen klarer 0 til 100 på 6,5 sekunder og har et oppgitt forbruk på 0,22 liter per mil, tilsvarende 49 g CO2/km.
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer målt etter den nye WLTP-standarden.
Den kraftige batteripakken med en kapasitet på 13,2 kWt gjør at mange kan kjøre elektrisk i hverdagen og bare bruke bensin på lengre reiser. Toppfarten i elektrisk modus er hele 135 kilometer i timen.
Hybridutgaven har tilsvarende mål som en ordinær DS 7 Crossback. Bagasjerommet opprettholder kapasiteten på 555 liter, og importøren lover «mulighet for hengerfeste» - uten å spesifisere nærmere.
Vekten på bilen får vi ikke oppgitt, men de forteller at batteripakken veier 120 kg og at den fullades på 2 timer med en 32A wallbox. Fra en ordinær 8A stikkontakt er ladetiden 8 timer.
Vi får nok flere detaljer i Paris til uken, men dette høres ut som en ny modell som kan skape ventelister.