-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT:
DS 7 4x4 Performance – Arvtakeren
Selv om bilmerket DS sleper på tung historie skal oppgraderte DS 7 slite for å finne mange venner i Norge.
Først publisert i BilAutofil nr. 11/12-2022
Tilfeldighetene førte til at jeg langt oppe i en fjellside i Provence møtte eieren av ikoniske Citroën DS. En 1973-modell av topputgaven Pallas som var på luftetur med eierparet, men som knapt hadde vært ute av garasjen de siste 45 årene. Til ikke å være restaurert framsto bilen som ny med mykt, lysebrunt skinn i de dype setene, komfortable og Citroëns kjennetegn i merkets glansdager.
Egenskapene som lå i denne bilens konstruksjon var den direkte årsaken til at Frankrikes daværende president, Charles de Gaulle og hans kone, slapp unna et attentatforsøk 22. august 1962. Selv etter mange kulehull og ett av bakhjulene satt ut av funksjon, holdt bilen stabil kurs og presidenten kunne bringes i sikkerhet for terroristene.
Skilt ut i 2015
Så da PSA besluttet å orientere deler av virksomheten mot premium og gjøre det via Citroën, var navnevalget før lanseringen i 2009 enkelt. Det måtte bli DS. Fra 2015 ble DS skilt ut som eget merke (fra 2012 i Kina) og siden har det gått smått framover.
Med unntak av én bil i 2015, kom DS til Norge i 2016. Siden er det registrert 1388 eksemplarer av merket hvorav 569 DS 7, SUV-en og «bestselgeren» som nå oppgraderes etter å ha eksistert siden president Emmanuel Macron valgte den til presidentbil i 2017.
Lite volum
DS 7 er med 300 hk og 5,9 sekunder til 100 km/t svært rask
Franske presidenters interesse for DS har imidlertid ikke hjulpet merket i Norge med nær en halvering av volumet det siste året. Batterielektriske DS 3 Crossback utgjør nå halve DS-volumet i Norge, men selv om DS 7 oppgraderes og sedanen DS 9 kommer til som et friskt tilskudd, kan skjerping av avgiftsnivået i høstens statsbudsjett skylle over de to som en brottsjø fordi begge foreløpig befinner seg på ladehybridstadiet i elektrifiseringsprosessen. Batteribiler kommer først i 2024.
Eventuell fjerning av vektfradraget alene øker avgiften på DS 7 med rundt 45.000 kroner, vedgår Joachim Valstad, DS norske produktsjef.
(Saken fortsetter)
Tøff konkurranse
Hva så med bilen? Holder DS 7 mål i en stadig tøffere bilverden hvor ladehybridene utgjør kun hvert tiende bilvalg i Norge, hvor det per skrivende stund er 99 modeller å velge blant og brødremodellene Toyota Rav4/Suzuki Across jafser til seg hver tredje ladehybridkunde? Lett blir det ikke å hevde seg.
To konkurrenter står klar til å angripe DS 7: Lexus NX som koster litt mer, men som jeg mener oser mer av luksus enn DS 7 og Mazdas helt nye CX-60 som framstår langt mer premium enn eksempelvis Toyota Rav4, som motormessig glatt matcher DS 7, og som dessuten koster litt mindre.
Svært rask
DS 7 er med 300 hk og 5,9 sekunder til 100 km/t svært rask. Legg på 65.000 kroner, og 360 hk får plass under panseret for å redusere sprinten til 5,6 sekunder. Samtidig fjernes muligheten til å trekke tilhenger.
Den elektriske firehjulsdriften kobler inn ved behov, bedrer stabiliteten ved aktivt pådrag og gjør DS 7 til en ganske kjøreglad bil. Dog er den ikke i nærheten av å være like kjøreglad og rask som omtrent like rommelige og helelektriske BMW i4, en bil som i grunnpris koster det samme som DS 7.
DS 7 møter helt klart de fleste komfortkrav hvor kamerateknologi leser veien foran bilen og tilpasser dempingen av hvert enkelt hjul etter det. Men digitalteknologi veier ikke opp for det hydrauliske systemet som gjorde den originale DS til komfortvinner og som luftfjæring langt på vei kunne kompensert for.
Karakter
Jo visst har DS 7 karakter med diger grill og mer markerte kjørelys enn Peugeot, men ikke nok til at folk i dag snur seg på gaten etter den slik de gjorde etter originalen, eller for den saks skyld etterfølgerne CX og XM
Jo visst har DS 7 karakter med diger grill og mer markerte kjørelys enn Peugeot, men ikke nok til at folk i dag snur seg på gaten etter den slik de gjorde etter originalen, eller for den saks skyld etterfølgerne CX og XM. Ikke slik at det representerer noe problem om teknikken som underbygger DS kommer fra Stellantis rikholdige hyller og at bilen må dele plattform med flere modeller fra Peugeot, Opel, Citroën. Slik holder mange bilprodusenter på.
Nei, spørsmålet handler mer om hva DS har fått ut av det synlige som befinner seg over teknikken og som avgjør hvorfor kjøpsvalget bør falle på DS 7 i 2022/2023 og ikke en av konkurrentene. Eller i Norge på en av de mange elbilene som befinner seg i 600.000 kroners sjiktet.
For fem år siden var det lett å svare på spørsmålet, nå er det adskillig vanskeligere.
VI SYNES
Fransk premium, men ikke i nærheten like revolusjonerende som den opprinnelige DS.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.
Tekniske data
DS 7 | 300 hk 4x4 | 360 hk 4x4 |
Pris fra: | Kr. 586.000 | Kr. 686.000 |
Motor: | 1 598 ccm, R4, turbo bensin | 1 598 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 300 hk/520 Nm | 360 hk/520 Nm |
0-100 km/t: | 5,9 sek | 5,6 sek |
Toppfart: | 235 km/t | 235 km/t |
Batteri: | 14,2 kWt | 14,2 kWt |
Ladefart DC/AC: | ikke/7,4 kW | ikke/7,4 kW |
El-rekkevidde: | 63 km | 57 km |
Forbruk: | 0,13 l/km | 0,18 l/km |
CO2/NOx: | 27 g/km - 4,7 mg/km | 40 g/km - 6,7 mg/km |
Mål LxBxH: | 459/191/164 cm | 459/191/162 cm |
Akselavstand: | 274 cm | 274 cm |
Bakkeklaring: | 19,0 cm | 17,5 cm |
Bagasjerom: | 555 liter | 555 liter |
Egenvekt: | 1 836 kg | 1 885 kg |
Tilhengervekt: | 1 200 kg | 70 kg |
Tankvolum: | 43 liter | 43 liter |
Garanti: | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti: | 8 år/160.000 km | 8 år/160.000 km |
Miljøklasse: | B | B |
Euro NCAP: | ***** (2017)* | ***** (2017)* |
Kilde: OFV/produsent *Gjelder første generasjon. |