-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opera eller technoparty?
Med en ny Audi A8 rett rundt hjørnet lot vi "gamlefar" ta jobben med å utfordre BMWs teknologiflaggskip. Store sedaner med høy status er kanskje den biltypen som først blir gammel. Kan den noen år gamle Audi A8 med firehjulstrekk holde følge med BMWs nye bakhjulsdrevne statusbil?
BMW 730d
Fjerde generasjon BMW 7-serie fikk enorm oppmerksomhet. Kanskje ikke akkurat den man var ute etter, men i følge flere ga Chris Bangle oss en av de mest kontroversielle bildesignene det siste tiåret. Utseendet skremte nok flere kjøpere enn det trakk til seg.
Så når BMW nå lanserer en konkurrent i dette segmentet – skjer det med en mer subtil tilnærming til aktuelle kjøpere av deres høyteknologiske flaggskip.
Ansiktet er klassisk BMW, med en stor dobbel nyregrill og firkantede hovedlys. Bakenden er tonet litt ned. Sammenligner du med den forrige modellen, eller Mercedes S-klasse, har den faktisk tippet litt over mot det diskrete.
Sammenlignet med testmotstander A8 ser den større, sintere og mer brutal ut. Den kombinerer luksus-sedan-uttrykket med en sportslighet som gjør at den skiller seg ut i klassen.
Komforthimmelen
Ser man på verdensbestanden av 7-serier er det nok mange som eies av mannen som sitter i baksetet. Der sitter man for øvrig godt. Selv i versjonen med kort akselavstand er det plass nok både til bena og i høyden for selv godt tiltatte karer.
Kvaliteten på skinn og metall er fra den øverste hyllen. Selv om det naturligvis finnes flater og deler her som er laget av plast, er det ikke fremtredene på noen måte. Her snakker vi ikke lenger om opplevd kvalitet, men rett og slett om kvalitet.
Alt du tar i er tykt, solid og virker som det er konstruert for å holde til evig tid. Baksetene er relativt dype, men faste nok til at du ikke på noen måte blir kastet rundt om sjåføren skulle finne igjen kjøreegenskapene som bor i denne bilen.
Velger du forsetet er det en uendelighet med justeringsmuligheter. Klarer du ikke å finne en sittestilling som passer her, er det på tide å konsultere en fysioterapeut med utvidede rettigheter.
Du sitter lavt, og alt du trenger for å kjøre bilen er rettet mot deg på en svært intuitiv måte. Selv BMWs, tidligere ikke så intuitive, iDrive har jo fått det nye knappeoppsettet som gjør betjeningen til en lek sammenlignet med tidligere der du tidvis følte at du skulle løse Rubiks kube for å finne riktig kanal på radioen.
For bra til å sitte bak
Den som kjøper 7-serie for å sitte i baksetet har til en viss grad gått på ved feil stasjon. For denne bilen har kjøreegenskaper og lekenhet som overgår svært mye annet som bærer navnet sport.
Den praktiserer BMWs fantastiske prinsipper om at den veien du peker rattet – dit går bilen.
Vårt testeksemplar var i tillegg utstyrt med det som kalles ”Integral Active Steering”. Det er det som i gamledager het firehjulsstyring – bare at det selvsagt har blitt så utrolig mye mer avansert.
Rent praktisk er det imidlertid enkelt. I hastigheter opp til 60 kilometer i timen styrer bakhjulene motsatt vei av forhjulene, samtidig som den øker styreevnen til forhjulene.
Når du nærmer deg 80 kilometer i timen begynner bakhjulene å styre samme vei som forhjulene, noe som gir økt retningsstabilitet samtidig som styringen oppleves som enda mer direkte.
Råsterk
Med det enorme dreiemomentet som den råsterke treliters BMW-dieselmotoren på 245 hester byr på, er det naturlig nok mulig å få noen tilbud når du kommer ut på vinterføre.
Stabilitetsprogrammet og antispinn tar deg imidlertid pent inn igjen lenge før hjertet har begynt å bevege seg i retning av halsen. Elektronikken kan dessuten deaktiveres i to trinn - noe som gir mulighet til å la ting bli hakket mer sportslig om du ønsker det.
540 Newtonmeter innfinner seg ved 1750 omdreininger – og gir sammen med en særdeles velfungerende automatkasse et massivt inntrykk for den som befinner seg bak rattet.
Imponerende er også hvordan man har fått høy ytelse samtidig som CO2-utslippet er over 30 gram lavere enn den litt motorsvakere Audien.
(Testen ble først presentert i Bil nr 5-2009)
- TESTVURDERING OG POENG BMW 730d