-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er 2016 BMW 7-serie
Den kommer ikke på markedet før tidligst i 2015, men her er neste generasjon 7-serie på test i vinterlige omgivelser.
Med flunkende ny S-Klasse og facelifted A8 er plutselig 7-serien eldstemann i klassen. Riktignok fikk 7-serien et ansiktsløft i 2012, og er stadig oppdatert teknisk. Men det er ikke til å komme fra at den opprinnelig ble lansert i 2008.
Den første 7-serien kom i 1977, og siden er den kommet i helt nye utgaver i 1986, 1994, 2001 og sist altså i 2008. Dermed er det logisk og helt nødvendig med en ny modell i 2015 for å vekke nytt liv i interessen.
Evolusjon
Prototypen på bildene er foreløpig godt maskert, men Carparazzi har manipulert frem et bilde av hvordan den nye modellen kan se ut. Mye tyder på at den blir en evolusjon mer enn en revolusjon slik vi opplevde da Chris Bangles omdiskuterte modell (E65) så dagens lys i 2001.
Men selv om designen er en evolusjon finner vi dramatiske nyvinninger under skallet. Nye 7-serie skal bygges på en revolusjonerende plattform som skal bidra til å spare vekt.
Stadig strengere utslippskrav gjør at man må effektivisere der det er mulig. Det betyr ikke bare mer effektive drivlinjer, men også bruk av lettere materialer der slike kan gjøre jobben mer effektivt.
Materialmiks
BMW har blant annet benyttet den erfaringen de har høstet fra de elektrifiserte i-modellene. Trolig vil 7-serien benytte en miks av materialer, som karbonfiberforsterket polymer (CFRP) i kombinasjon med aluminium og stål. CFRP kan med fordel benyttes i for eksempel tak, panser og koffertlokk.
Lavere vekt er ikke bare til fordel for utslippene, det gir også grunnlag for bedre egenskaper når det gjelder handling, bremsing og akselerasjon.
Drivlinjene vil være seksere og åttere med pustehjelp. BMW har vurdert å droppe V12 i neste 7-serie, men det spørs om ikke kravstore kunder i USA, Russland, Kina og Midtøsten vil kreve at en slik står på programmet.
Lavutslipp og høy potens
Dagens 7-serie leveres som hybrid, men neste generasjon vil trolig ta denne teknologien videre til en ladbar (plug-in) hybrid, mulig utviklet i samarbeid med Toyota som er BMWs teknologipartner.
Enkelte kilder hos BMW har antydet at de ønsker seg en M7, men det er nok mer sannsynlig at vi får en M Performance 7-serie med twin turbo V8.
De som er opptatt av elektroniske hjelpemidler vil ha mye å se frem til. Her blir det myriader av hjelpesystemer for maksimal komfort og sikkerhet. BMW har nylig annonsert et samarbeid med Continental, som skal sikre et høyt teknologisk nivå i den neste 7-serien og fremtidige modeller.
Mercedes S-Klasse er selve «sjefen» i denne luksusklassen, og BMW må strekke seg langt for å matche den nye S-en med hensyn til ytelser og teknologi.