-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et kvart århundre med kjøreglede
Porsche markerer at det er 25 år siden den kompakte sportsbilen startet en ny tidsregning for selskapet.
Boxster 25 years har en del spesielle detaljer og skal bygges i et begrenset opplag på 1250 eksemplarer som det garantert blir rift om.
Boxster debuterte som konsept på Detroit-utstillingen i 1993, og responsen var så positiv at Porsche besluttet å sette bilen i produksjon. Det skjedde i 1996, og dermed har de nå en unnskyldning for å lage en spesialutgave.
At det er solgt 357.000 Boxstere gjennom de 25 årene bekrefter at Porsche traff spikeren på hodet med sin «øko-modell» som siden også har dannet grunnlag for broren med tak – Cayman.
Jubileumsbilen er basert på 718 Boxster GTS utstyrt med en 4,0-liters boxermotor med 400 hestekrefter som garanterer festlige kjøreegenskaper – spesielt når den sitter bak ryggen til sjåføren. Velg mellom 6-trinns manuell eller 7-trinns PDK girkasse.
Den henter inspirasjon fra det originale konseptet gjennom kopperfargen på luftinntakene i fronten og på sidene og er behørig utstyrt med 25-årslogoer. Felgene er 5-ekers 20-tommere i totone-lakk.
Som første Boxster tilbys også jubileumsutgaven i GT Silver Metallic, men du kan også få den i sort eller hvit metallic. Andre eksteriørdetaljer er alu-look tanklokk, sportseksosanlegg i høyglans aluminium og sort ramme rundt frontruta.
Interiøret er utført i Bordeaux-rødt skinn under en rød kalesje, også som konseptet. Syns du det blir litt spesielt, så får du begge deler i sort som alternativ. Standard er elektrisk justerbare seter, oppvarmet ratt og dekor i børstet aluminium.
Standardutstyret inkluderer videre justerbare dempere (kan senkes med 10 mm), Sport Chrono-pakke med digital og analog stoppeklokke, mekanisk differensialbrems med «torque vectoring».
PS!
Helt utrolig at det tok tre år før den kom i produksjon. Konseptbilen i 1993 var nesten fullstendig uendret da den dukket opp i endelig produksjonsutgave.
Jeg vet ikke hva slags historier Porsche spinner om dette ikonet nå, utviklet i California av kjente superstjerner blant designerne, men sannheten er jo at prosjekt 896 var et helt vanlig utviklingsprosjekt i Weissach – men samtidig uvanlig fordi Porsche holdt på å daue.
De solgte 50.000 biler i året på 80-tallet (dette tar jeg rett ut av hue) og var nede på 14.000 eller no’ i 93. Denne måtte i produksjon og det måtte skje rasjonelt – noe Porsche ikke akkurat var da.
Så han ferske sjefen da – skriver han i boka si – Wendelin Wiedeking (han som fikk sparken fordi han hadde plotta med noen fra Porsche-familien om å kuppe hele Volkswagen – en mesterlig fyr, men det er alltid seierherrene som skriver historien) fikk Toyota til å rydde opp i produksjonen – og samtidig fikk han satt i gang utviklingen av 996 sammen med 896 og sparte vanvittig mye på det også.
I dag sier folk at det var Cayenne som reddet Porsche (eller i hvert fall fikk sparket den skikkelig inn i en moderne tid). Men hadde det ikke vært for 896 – eller 718 som den ble hetende, hadde det ikke vært noe Cayenne.
Jo, det var det jeg skulle si, han som har æren for eksteriøret heter Hans-Jürgen Wöhler som utviklet dette lille vidunderet i den vanlige designavdelingen under designsjefen Harm Lagaay. Ikke noe skunk works eller eksterne konsulenter eller annen rommantikk. For alt jeg vet er Wöhler hos Porsche den dag i dag. Han var i hvert fall sjef for SUV-linjene sist jeg var borti’n.