-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Liten bil – stor glede!
Aldri har downsizing fungert bedre. Porsche 718 Boxster har fått mindre motor og mer kjøreglede.
Hva slags bil er dette?
Porsche Boxster – eller 718 Boxster, som den nå heter – er Porsches minste modell, og generelt hyllet for sine fantastiske kjøreegenskaper.
Modellen ble introdusert i 1996, og delte mange komponenter med 911 generasjon 996, som ble introdusert kort tid etter.
Allerede fra begynnelsen var Boxster seksylindret, og nye 718 markerer derfor første gang Porsche putter en firesylindret motor i Boxster.
Og det er ingen dårlig ting.
Motor og drivverk:
Den nye firesylindrete motoren i 718 Boxster er direkte relatert til den nye turbomotoren i 911 Carrera. De to motorene er utviklet side om side – og i bunn og grunn er 718-motoren en 911-motor minus to sylindre.
I 718 Boxster er blokka en to-liter, mens i Boxster S boret opp til to og en halv – med henholdsvis 300 og 350 hestekrefter. Begge variantene har kun én turbo (911 har to), men det er kun S-modellen som har variabel turbogeometri, noe som 911 Turbo var alene om blant Porsches sportsmodeller.
Uansett motor er drivverket enkelt å forholde seg til:
Motoren er midtmontert, og driften går til bakhjulene. Girkassen er enten seks-trinns manuell, eller syv-trinns dobbeltclutch, på Porsche-språk døpt PDK.
Porsches Doppelkupplungsgetriebe er den beste automatgirkassa som eksisterer. Den er så rask, så intelligent, så effektiv. Nåla i turtelleren flytter seg så raskt ved hvert girskift at det nesten er komisk. Kalibreringen av når bilen girer er en leksjon for alle som lager girkasser, og en allerede rask bil blir enda raskere med PDK. Det er nesten magi.
Hvordan er den å kjøre?
Her ligger selve sjela til en Boxster: Kjøreegenskapene. Den midtmotoriserte konfigurasjonen gir en nydelig balanse, og selv ikke elektrisk servostyring ødelegger de fine detaljene hele bilen sender fra underlaget og opp i kroppen til føreren.
Nøkkelen vris om (som alltid sitter tenningslåsen til venstre for rattet), og motoren fyrer med et lydbilde jeg umiddelbart blir glad i. Det er fruktig og raspete – og tomgangslyden er umiskjennelig bokser-aktig.
Med sportseksos er lydbildet variabelt – fra moderat og komfortabel gurgling, til høylydt og rampete snerring.
Og det hele fungerer. Lydbildet passer Boxster veldig godt.
Første etappe i nye 718 skjer på motorveien. Taket er nede, og vindsuset behagelig selv i 120 kilometer i timen.
Understellet er ekstremt komfortabelt i normalmodus, til en slik grad at jeg begynner å lure på hvordan dette skal gå når svingete landeveier dukker opp.
Jeg trengte ikke bekymre meg. Selv i normalmodus danser 718 seg oppetter asfaltspaghettien lekende lett – og med sportsinnstilling på understellet blir det enda bedre.
Med unntak av rene morobiler, som for eksempel Ariel Atom og diverse Lotus-modeller, er 718 sannsynligvis den beste kjøremaskinen penger kan kjøpe.
At den har to fullt brukbare bagasjerom – ett foran og ett bak – er en ren bonus, det samme er siste skrik i multimedieløsninger. Godlåt i musikkanlegget er ikke dumt når været er som verst, og bilen må kjøres med taket på.
Hvem passer 718 Boxster til?
Dersom MX-5 blir litt enkel, og en 911 litt for stor og dyr – da sitter 718 Boxster der som det beste kompromisset man kan tenke seg.
Og mitt tips er; spar pengene det koster å gå opp til S-modellen. Velg en vanlig 718 Boxster, og utstyr den moderat. Det er ikke nødvendig å gå for de råeste stolene eller de villeste interiørdekorene.
Konkurrenter:
718 Boxster har ikke så mange direkte konkurrenter. Porsche selv ser på Jaguar F-Type som en konkurrent, men den billigste cab-versjonen er en kvart million dyrere enn Boxster S.
Konkurrenter til en 718 blir kanskje like mye et langsiktig feriebudsjett, eller en båt, eller andre tilsvarende «utskeielser».
Og jeg kunne glatt ofret mange flyferier for å rase rundt i en 718 Boxster hele sommeren.
Dette liker vi:
Kjørefølelsen, balansen, lekenheten, bredden i egenskaper.
Dette liker vi ikke:
Den manuelle girkassen (og clutchen) burde vært mer presis
.
718 Boxster | 718 Boxster S | |
Motor: | 4-syl. bokser bensinturbo, 1988 ccm | 4–syl. bokser bensinturbo, 2497 ccm |
Effekt: | 220 kW (300 hk) v/6500 o/min. | 257 kW (350 hk) v/6500 o/min. |
Dreiemoment: | 380 Nm v/1950-4500 o/min. | 420 Nm v/1950-4500 o/min. |
Mål LxBxH: | 438 x 180 x 128 cm | |
Akselavstand: | 247,5 cm | |
Egenvekt: | 1335 kg | |
Bagasjerom: | 150 (foran) + 125 (bak) | |
Aks. 0-100 km/t: | 5,1 sek. (manuell) | 4,6 sek. (manuell) 4,4 sek. (automat) |
Toppfart: | 275 km/t | 285 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,74 l/mil (manuell) | 0,81 l/mil (manuell) 0,73 l/mil (automat) |
CO2: | 168 g/km (manuell) | 184 g/km (manuell) 167 g/km (automat) |
Pris: | Kr 815.000 (manuell) | Kr 1.011.000 (manuell) Kr 1.007.000 (automat) |