-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Spionbilder
Elektrisk sportsbil fra Porsche
Her er Porsches første elektriske sportsbil fanget under testing. Den skal på markedet i 2025.
Porsche 718 Boxster blir ren elbil fra neste generasjonsskifte. Bilen ble bekreftet av Porsche-sjef Oliver Blume i mars og skal på markedet i 2025. Trolig vil det også gjelde Cayman som er nær beslektet med Boxster.
Selv om prototypen er godt kamuflert kan vi se detaljer som aktive deksler foran luftinntakene i front og lysstripen som danner baklyktene. At bilen er utstyrt med eksosrør er bare for å lure oss.
Proporsjonene er på nivå med dagens 718, men prototypen ser noe bredere ut og er lavere i front enn de eksisterende modellene.
Vi fikk en forsmak på bilen gjennom konseptbilen Mission R som ble vist på bilutstillingen i München høsten 2021 og som hadde gjesteopptreden på høstens Porsche-festival på Rudskogen med Atle Gulbrandsen bak rattet.
Konseptbilen er utstyrt med to motorer og har en samlet effekt på 680 hk (Nesten 1100 hk i boost-mode), men på produksjonsutgaven er det trolig at kundene kan velge mellom bakhjuls- eller firehjulsdrift.
For Porsche blir den kompakte sportsbilen en viktig test for å se om kundene aksepterer elektriske sportsbiler, og det er foreløpig ingen planer om å gjøre 911 elektrisk.
Det er for tidlig å snakke om rekkevidde, men Mission R Concept har en batteripakke på 80 kWt som kan gi en rekkevidde på rundt 40 mil med moderat bruk av gasspedalen.
En egen plattform utvikles for de elektrisk 718-modellene, trolig med tilsvarende layout som i Mission R der batteriene ligger i T-form gjennom sentertunnelen og bak setene. En slik utforming gjør at gjør at man kan holde bilen lav samtidig som man får vektfordeling som i en midtmotorisert sportsbil.
Neste generasjon 718 blir en ren elbil, men for ikke å støte fra seg kunder som foretrekker bensinmotor vil Porsche videføre dagens 718-modeller parallelt med nykommerne i en periode – slik de også gjør når den elektriske Macan kommer på markedet neste år.
Mange er nok overrasket over den positive mottagelsen elbiler i premium-segmentet, ikke minst Porsche, har fått den siste tiden. Taycan har allerede passert 100.000 eksemplarer.
Inntil nylig har Porsche estimert at halvparten av bilene deres vil være elektrifisert (inkludert hybrider) innen 2025, men nå er de åpne for at rene elbiler alene kan fylle denne kvoten. På lengre sikt antyder de at 911 kan bli eneste modell med tradisjonell forbrenningsmotor i 2030.
Se norske Atle Gulbrandsen teste Mission R på bane: