Rover 75 2.5 V6

Rover 75 er dristig og svært britisk. Kanskje nettopp derfor kan den lykkes i et marked hvor Volvo S70 og BMW 5-serie er blant konkurrentene.

Publisert

Rover 75 2.5 V6
Rover 75 2.5 V6

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Få ville reagert om dette var den nye lille Jaguaren. Linjeføringen er så britisk som mulig. Det gir Rover 75 en sterk identitet, og til nå har jeg til gode å møte noen som ikke har tatt stilling til denne bilen. En BMW 3-serie nikker folk anerkjennende og gjenkjennende til, mens Roveren får nysgjerrige og beundrende blikk.

Designen er tung og 75ern gir et luksuriøst preg. Vår testbil, som er den dyreste i modellrekken med en 2,5-liters V-sekser under panseret og Connoisseur utstyrspakke, virker ekstra nobel. Blått skinninteriør med beige piping og instrumentene og materialvalget gir assosiasjoner tilbake til den gang britiske biler i denne klassen var noe å trakte etter. Det har de ikke vært på noen år. Rover 600 er et unntak, men den bærer i litt for stor grad preg av Hondas hjelpende hånd til at den ble en ektefødt brite.

Rover 75 bærer i svært liten grad preg av at fabrikken nå har bayerske eiere. Med Rovers egen K-serie V-sekser under panseret kombinert med forhjulsdrift, kan heller ikke samkjøringen bli alt for stor. Dessuten er nok BMW svært opptatt av å kunne tilby en Rover som skiller seg fra BMWs egen modellrekke. Rover 75 er bare 2,5 cm kortere enn 5-serie sedan og 3,5 cm lengre enn Volvo S70 og plasserer seg dermed blant de kompakte storbilene. Prismessig ligger den nær 3-serien. En 323i som også har 2,5-liters sekser under panseret, koster for eksempel 432.000 kroner, 3.000 mindre enn vår testbil. En 320i koster 365.000 kroner, mens en Rover 75 med to-liters V-sekser og ypperste utstyrsnivå koster 366.000 kroner.

Vår testbil har et påkostet interiør, noe også førerplassen bærer preg av. Førersetet har elektrisk regulering med mulighet for høydejustering av hele setet, samt vinkeljustering av sitteputen. De som vil ha god lårstøtte, vil finne ut at det lønner seg å sitte lavt. Setet løftes nemlig mer i bakkant enn i forkant når det heves. Det er lett å finne en god kjørestilling, blant annet fordi rattet har fireveis regulering og venstrefoten finner god støtte.

Sittekomforten er god. Førersetet gir god sidestøtte til både lår og rygg, og hvis du ikke har behov for å sitte høyt, har du også god støtte under lårene. Rattet virker noe stort når du kommer fra for eksempel 320i og IS 200, noe som gjør at du ser instrumentene gjennom rattet selv om de sitter langt fra hverandre.

Instrumentene er kanskje litt vel retro, spesielt når det gjør at speedometeret er vanskelig å lese ved hastigheter under 80 km/t. Både speedometeret og turtelleren er ovale, og viserne kommer derfor ikke innpå skalene før ved henholdsvis 2.500 o/min og 90 km/t. Mellom de to hovedinstrumentene finner vi varsellamper, kilometertellere og tekstvindu for feilmeldinger og kjørekomputer.

Bryterene for lysene sitter nede til venstre for rattet, mens midtkonsollen domineres av TV-skjermen som også er tekstvindu for den originale radioen og kartvindu for navigasjonssystemet. Det automatiske klimaanlegget med separat justering av temperaturen for høyre og venstre side er plassert under TV/radio-betjeningen og er enkelt å bruke. En koppholder er det også blitt plass til.

Interiøret gir et påkostet inntrykk. Materialvalget og bruken av trepaneler og skinn løfter Rover 75 i forhold til forgjengeren Rover 600 og de fleste konkurrentene. Skal en sette fingeren på noe, må det være litt dårlig tilpassing av overgangene mellom dashbord og dører. Her er det vel mye plass til at det er pent. Noen vil nok også hevde at Rover har brukt vel mye krom.

Kompakt og stor
Det gjelder ikke bare interiøret. Rover 75 Connoisseur har også rikelig krom utvendig. Grillen, listene i støtfangerne, listene i dørtersklene, midjelisten som flyter sammen med dørhåndtakene, håndtaket på bakluken, samt kromlister rundt vinduene løfter Rover 75 og bidrar sammen med designen ellers til å gi den et tungt preg og britisk utstråling.

Den ser relativt voksen ut, og med 475,0 cm lengde er den da også et hakk større enn de fleste mellomklassebilene og ligger nærmere de tidligere nevnte konkurrentene fra BMW og Volvo. Men lekre og avrundede linjer har sin pris, og i dette tilfellet er det plassen som lider. Bagasjerommet tar 432 liter og er mindre enn i både 5-serie og S70. I vår testbil, som har lydanlegg fra Harman Kardon med en voksen basskasse under hattehyllen, er høyden redusert til beskjedne 38 cm og det merkes. Nedfellbar bakseterygg er tilleggsutstyr og koster 2.200 kroner.

Heller ikke kupéen er blant de rommeligste. Takhøyden i baksetet er bare akkurat, og er du over 1,75 på strømpelesten må du regne med takkontakt. Heller ikke kupébredden i baksetet imponerer, men nå er baksetet utformet som en toseter og to sitter relativt rommelig og har god bredde. Benplassen er på samme nivå som i for eksempel de rommelige mellomklassebilene Avensis og Passat. Trepunktsbelte og hodestøtte på alle plassene i baksetet er standard, men legg ikke for mye vekt på midtplassen. Den er ikke komfortabel.

Sjåføren sitter rommelig og har gode reguleringsmuligheter, men benplassen for forsetepassasjeren er ikke like god som den kan gi inntrykk av. Øverste del av dashbordet er trukket godt frem, men hanskerommet tar mye plass. Hvis en er langbent og vil gi litt ekstra benplass til den som sitter bak, er det hanskeromlokket bena kommer i kontakt med.

Nydelig komfort
Rover 75 skiller seg merkbart fra sin forgjenger 600 i mer enn design. Her har Rover virkelig greid å løfte komfortnivået noen hakk. 75 er noe av det mest komfortable du kan kjøre i denne klassen, først og fremst gjennom et meget behagelig støynivå med et stabilt støybilde. Støynivået påvirkes svært lite av varierende asfalttyper og hjulstøyen, som er blitt en gjennomgående problem i mange biler, glimrer her med sitt fravær. Det er ingen skarpe støykilder som stikker seg ut.

Også fjæringskomforten er meget god. Bare på skarpe ujevnheter er det tendens til romling fra hjulopphengene, men uten at slagene forplanter seg videre og blir sjenerende. Til å ha en nokså myk fjæring krenger Rover 75 lite, men de duvende og flytende bevegelsene er der og den takler både små og store ujevnheter meget behagelig.

Trygge kjøreegenskaper
Den nydelige komforten til tross; kjøreegenskapene er meget respektable. Ikke slik at du blir oppildnet til sportslig kjørestil, heller ikke motoren bidrar til å vekke den lysten. Men Roveren føles sikker og har mer kontante kjøreegenskaper enn du forventer i en bil med så utpreget vekt på komfort.

Styreresponsen er god, men ikke på samme nivå som for eksempel BMW 3-serie og Lexus IS 200. Styrefølelsen kan bli bedre, og når svingene kommer brått er understyringen mer merkbar enn i en 320i. Dekkutrustningen spiller nok også en viss rolle her. Vår testbil står på 205/65VR15 Continental Eco Contact CP som etter vår erfaring ikke er de mest dynamiske dekkene, men de har derimot god komfort. Ved å skifte til andre dekk kan en gi Rover 75 bedre styreegenskaper.

Bremseeffekten er det ikke noe å utsette på. 28 meter bremselengde fra 80 km/t er meget bra og bremsefølelsen er også god. Skal du kjøre trygt er du avhengig av godt lys, og på dette området kan Rover gjøre en bedre jobb. Nærlysene fungerer meget godt, men fjernlysene skjemmes av litt for dårlig spredning. Skulle du få behov for å skifte lyspærer, blir du garantert møkkete på hendene. Selv om instruksjonsboken viser at det skal være mulig å skifte lyspærer ved å ta bort et deksel i innerskjermen, er vi ikke sikre på om det er mulig. Når du tar bort det dekselet står det nemlig fortsatt et rør mellom deg og lykten.

Behagelig V-sekser
Om det er lagt vekt på komfort når det gjelder chassis, har Rover også en motor som er lagt mot det komfortable. V-sekseren oppleves som litt treg, og sammenligner vi med 320i og IS 200 er det noe i det. Nå veier riktignok Roveren over 1,5 tonn og er 75 kg tyngre enn 320i, så det er kanskje ikke så overraskende at den ikke er raskere enn 320i fra 0 til 100 km/t.

Motoren er trekkvillig, men vil helst ha turtellernåla et godt stykke opp på skalaen før det blir noe futt i frasparket. Ved 5.000 o/min merkes overgangen mellom lange og korte innsugningsrør godt og det føles som om motoren trekker pusten dypt før den igjen skyver skikkelig i fra. Litt uvant og, ettersom andre motorprodusenter har greid å unngå dette, også unødvendig.

V6-motoren er Rovers egen og inngår i Kserien og har tidligere vært brukt i 825. Den har nå fått en rekke endringer, blant annet for å tilpasse den til et høyere produksjonsvolum, og har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Innsprøytingssystemet er levert av Siemens og variabelt innsprøytingssystem med nye resonansekammer i plast bidrar til å gi motoren kraftig dreiemoment over et bredt turtallsregister.

Denne motoren finnes i to utgaver, som 2,5- og som 2-liter. Eneste forskjell er at 2-literen har kortere slaglengde.

Automat passer best
Vår testbil har femtrinns manuell Getrag gearkasse, men de fleste vil nok velge femtrinns automat i kombinasjon med 2,5 V6-motoren. Automatkassen er utviklet av JATCO (Japanese Automatic Transmission Company) og har låsing i tredje-, fjerde- og femtegear og tre sjaltemønstre. Sjaltingene styres elektronisk og tilpasses belastninger og kjørestil. Den manuelle kassen fungerer meget godt, og har lett og presis sjalting, så det har mer med bilens karakter å gjøre når vi hevder at automatkassen er det beste valget og verdt de 16.000 kronene den koster ekstra.

Vår testbil har en omfattende utstyrspakke som blant annet inkluderer skinnseter, aluminiumfelger, klimaanlegg og elektriske vindusheiser også bak, utstyr du ikke får med i den rimeligste utstyrsvarianten Classic. En Rover 75 2.5 V6 Classic er 28.000 kroner billigere enn Connoisseur og det er vel rimelig å anta at de fleste vil velge den mest omfattende utstyrspakken når de først har bestemt seg for den kraftigste motoren. I løpet av høsten blir også hodekollisjonsputer tilgjengelig mot et pristillegg på 1.500 kroner. Har du lyst på TV og navigator koster det 17.500 kroner.

Med tanke på at 2,5-liters V-sekseren ikke er mer motor enn Rover 75 bør ha for å yte den rettferdighet, vil nok prislederen bli litt tannløs. Men betyr stilen mer enn motoreffekten, kan man få en godt utrustet Rover 75 med 1,8-liters motor for 316.000 kroner.

Etter å ha levd en tid med en Rover 75 2.5 V6, er vi overbeviste om at dette er den motoren bilen fortjener, og når vi ser på utstyrsprisene er Connoisseur riktig utstyrspakke. Rover 75 er ikke best verken når det gjelder kjøreegenskaper eller motor, men den har heller ingen store minus. Dette er en bil du automatisk tar stilling til, den har nemlig en sterk karakter og som helhet er dette et meget attraktivt alternativ for den som vil ha noe som skiller seg litt fra de andre kompakte bilene i storbilklassen. Når det gjelder komfort og britisk karakter, er Roveren uslåelig.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS