-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi 80: Status til lavpris?
En kompakt familiebil med gode kjøreegenskaper kan stå høyt på ønskelisten for noen og enhver. I Audi 80 er det lagt mer vekt på kjøreegenskaper enn plass til familien og prislappen kan virke stiv. Overraskende nok viser det seg at en Audi 80 kan være billigere enn fornuftsbilene Toyota Carina og VW Golf.
Først publisert i BIL 11 - 1996.
Når A4 i fjor avløste Audi 80, forsvant et modellnavn med en svært lang historie. Audi så dagens lys på slutten av 60-tallet. Modellen som senere ble hetende Audi 80, het rett og slett Audi i sitt første modellår, 1968. Året etter kom en ny motor og navnet Audi 80 ble tatt i bruk. Den gang var det en rommelig familiebil med en lengde på imponerende 468 cm og allerede da med en langsmontert rekkefirer og forhjulsdrift. I 1972 kom en ny serie, adskillig mindre. Med en halv meter kortere totallengde markerte den seg som det den har blitt kjent som; en kompakt familiebil med gode kjøreegenskaper.
Vi skal konsentrere oss om de siste generasjoner Audi 80, fra perioden 1986 til 1995. Modellutvalget var stort, med motorer fra 1,8 til 2,8 liter. De fleste modellene kunne leveres med firehjulstrekk og med standardutstyr fra det spartanske til det overdådige. I 1991 gjennomgikk modellen enkelte endringer, spesielt med hensyn til motorisering og sikkerhet. De minste motorene forsvant, og 2,0-literen var minste bensinmotor. Turbodieselen på 1,9-liter/75 hk ble tilgjengelig, men ble allerede året etter oppgradert til 90 hk. Samme år kom også stasjonsvognen Avant.
Liten plass, høy pris
I våre tidligere tester av Audi 80 har vi rost bilen for høyt sikkerhetsnivå og gode kjøreegenskaper. Styringen er presis og direkte, fjæringskomforten god, førermiljøet oversiktlig og setene gir god støtte. Basisversjonene har et lavt utstyrsnivå. De er dyre og de minste motorene er ikke særlig friske. Selv om dreiemomentet er til stede over et bredt register og derfor sørger for brukbar fleksibilitet, har effekten ofte vært for liten til å understreke de ellers sportslige kjøreegenskapene bilen tross alt har.
Kritikken av bilen har i første rekke dreid seg om plass. Selv om endringene i 1991 førte med seg noe større bagasjerom, totalt 368 liter (VDA), var det fortsatt ikke nok til å hevde seg som en rommelig mellomklassebil. I baksetet er det også trangt. Benplassen er der, men seteryggene er svært rette nettopp for å utnytte bagasjekapasiteten maksimalt. Kupébredden er også lav for klassen å være. Bilen har altså
godt balanserte kjøreegenskaper og høy grad av sikkerhet, men liten plass, lavt utstyrsnivå og relativt høy pris.
Få problemer
Den siste generasjon Audi 80 er ikke bare kjent som en serie biler med sportslige kjøreegenskaper, men også som en svært sikker bil. "Proconten " står ofte å lese i bilens bakrute, hvilket betyr at bilen er utstyrt med et system der rattstammen trekkes vekk fra føreren ved en frontkollisjon samtidig med at setebeltene strammes og eventuelt at kollisjonsputen blåses opp. I 1991 et svært sofistikert system, men pyrotekniske beltestrammere er etterhvert blitt mer vanlig. I tillegg er karosseriet fullforzinket på alle modeller siden 1986, hvilket gir en svært god beskyttelse mot rustangrep.
Disse faktorene gjør at Audi 80 holder seg ganske godt i pris, selv for modeller som har fått noen år på nakken. Rust er nemlig et svært sjeldent problem og de vanligste problemene med Audi 80 er enkle og rimelige å utbedre. Lav ladespenning er et felles problem for mange biler fra Audi og VW. Det kan rettes opp ved å bytte eller oppgradere regulator.
Gummikvaliteten på bremseslangene er ikke den beste. Over tid blir slangene porøse og kan lekke bremsevæske. Sjekk derfor nivået i bremsevæskebeholderen og bremseslangenes tilstand. Kjølesystemet
og termostatbryteren bør også undersøkes. Under prøvekjøring kjøres motoren varm og stoppes. Starter ikke kjøleviften automatisk, er termostatbryter defekt. Enkelte Audi 80 har også noe ujevn bremsevirkning og høy bremseslitasje. Våre bruktbiltestere peker også på disse feilene, men enkelte peker også på at bilen "spiser" dekk, men underslår heller ikke at det kan være en sammenheng mellom kjørestil og dekkforbruk.
Varierende kostnader
Det som i større grad bør bekymre merkeverksted og importør, er at våre Audi 80-testere er de eneste som hittil uoppfordret har nevnt sitt forhold til merkeverksted. Enkelte karakteriserer servicen som slett og flere har måttet returnere til verksted gjentatte ganger før feilen endelig er rettet opp. I bruktmarkedet har også Audi rykte på seg for å holde reservedelprisene på et høyt nivå og at service og verkstedsbesøk er dyre. Vi kan ikke se at det er belegg for slike påstander. Servicekostnader på 2 - 3.000 kroner i året er slett ikke unormalt for biler i mellomklassen. Enkelte deler, for eksempel clutch og startmotor, er noe dyrere enn gjennomsnittet, men det veies opp av relativt rimelige karosserideler og normale slitedeler som bremseklosser og lignende.
Verkstedsutgiftene er tilsvarende høye på de dyre delene. Å bytte clutch koster for eksempel 6.600 kroner hvorav 4.000 er arbeidspenger. Det er en stiv pris. Bytte av bremseklosser og andre mindre slitedeler ligger på et mer normalt nivå og karosserijobber er ikke unormalt dyre.
Lavt verditap på sikt
Noen småproblemer til tross Audi 80 holder seg godt i pris som bruktbil. Dette skyldes i første rekke at det er minimalt med rustproblemer. Det eneste som på kort sikt påvirker bruktbilprisene er en økende bruktimport og det faktum at lanseringen av Audi A4 ikke ligger langt tilbake i tid. Introduksjonen av en ny og mer attraktiv modell sørger alltid for en viss prisnedgang på bruktbiler av tilsvarende modell. De siste årene har bruktimporten ligget på rundt 6 prosent av nybilsalget på Audi 80, eller mellom 50 og 100 biler i året. Det siste året har bruktimporten økt betraktelig og man må regne med at minst 10 prosent av de Audi 80 som tilbys på bruktmarkedet stammer fra bruktimport. Prisfallet er derfor stort for de to siste modellårene, for deretter å ligge på rundt 10–15.000 kroner i året. Det er et anstendig verdifall for en i utgangspunktet dyr bil.
Selv om verditapet er på et fornuftig nivå, har ikke Audi 80 problemer å konkurrere med sine tyske artsfrender på bruktbilmarkedet. BMWs 3 serie og Mercedes C-klasse og 190E er adskillig mer ettertraktet på bruktmarkedet og med tilsvarende høyere priser. Prisdifferansen øker i takt med motorstørrelsen. Dersom man er i markedet for en tysk mellombil med kraftig motor, er derfor Audi 80 2.3E eller 2.6 V6 gode alternativer og langt rimeligere enn tilsvarende biler fra Mercedes eller BMW.
Overraskende pris
Sammenlignet med andre biler i mellomklassen, faller Audien ikke fullt så gunstig ut. Lavt verditap gir høy innkjøpspris og forsikringsutgiftene er normalt høyere på en slik bil enn på en tilsvarende japansk mellomklassebil. Sammenlignet med biler som Citroën Xantia, Ford Sierra, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 309, Toyota Carina og VW Golf biler som byr på litt mer plass enn Audi 80 er prisforskjellene likevel overraskende.
1992 til 1994-modeller av Audi 80 er tydelig dyrere enn disse konkurrentene, men prisforskjellene blir mindre til og med i Audiens favør på biler som har noen flere år på nakken. For eksempel er Golf 2.0 GL og Carina GLi normalt dyrere enn Audi 80 på modeller produsert før 1989!
Avanten er den mest ettertraktede av Audi 80-modellene og toliteren den mest populære. En slik bil blir derfor den dyreste i innkjøp. De litt friskere modellene, for eksempel den femsylindrede 2.3E, faller raskt i pris. Etter 4 år er en forskjell i nybilprisen på mer enn 80.000 kroner i forhold til en 2.0E redusert til rundt 20.000 kroner for sedan-modeller. Avant-modellene med stor motor holder seg betydlig bedre i pris. Biler med turbo-diesel har et mindre verdifall de første årene og blir derfor forholdsvis dyre som bruktbiler.
En Audi 80 Avant kan gi den lille ekstra plassen som sedanen mangler, men står valget mellom en brukt 2.0E Avant og 2.3E sedan, skal man holde hodet kaldt for å la fornuften seire over følelsene. I alle fall etter en prøvekjøring...