Nye Volvo ES90 ser ut som en bil for styreledere.

Svensk autobahn-cruiser

Det er Autobahn kvaliteter over nye Volvo ES90. Den går langt, lader fort, og du sitter godt.

Publisert Sist oppdatert

PG Gyllenhammer hadde nok valgt denne bilen som firmabil hvis han hadde vært Volvosjef i dag.
Nylig avdøde Pehr Gustaf Gyllenhammar, eller PG som han ble kalt, brakte storhet til Volvo på 70 og 80-tallet.

Han skapte et større og sterkere selskap med modeller som traff bra.
Arven etter ham har blitt forvaltet med vekslende hell, men kinesisk kapital som kom inn i 2010 har kommet godt med i utviklingen av selskapet.

Første med 800V- teknologi

Nye ES90 er siste tilskuddet i Volvo Cars modellportefølje. Dette er Volvos sjette rene elbil, i selskap med EX90, EM90, EX40, EC40 og EX30, og et nytt skritt på selskapets utvikling mot full elektrifisering.

Volvo ES90 er designet for å utvikle seg med tiden, drevet av neste generasjons kjernedatamaskiner, som representerer en åtte gangers forbedring i forhold til forrige generasjon. 

Dette er den første Volvo-bilen med 800V- teknologi, som betyr lengre rekkevidde og raskere lading enn noen tidligere elbil fra Volvo.

– Volvo ES90 kombinerer vår mest avanserte teknologi med skandinavisk design og førsteklasses komfort. Bilen blir en av våre flaggskipmodeller, sammen med EX90, og befester vår posisjon som bransjeledende innen programvaredrevne biler, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

Volvo ES90 Exterior

Bedre med tiden

ES90 er bygget på Volvos SPA2-arkitektur og er i likhet med EX90 basert på Volvo Cars Superset-teknologistabel. Denne består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler som skal ligge til grunn for alle Volvos kommende elbiler.

 Tilnærmingen lar selskapet forbedre den generelle ytelsen og sikkerhetsteknologien i bilen gjennom hele livsløpet, og rulle ut trådløse oppdateringer raskt på tvers av alle Superset-baserte modeller.

Volvo sier selv at støydempingen er meget bra i nye ES90.

Dette er ES90-prisene

Single Motor

  • Core: Fra 659.900 kroner
  • Plus: Fra 709.900 kroner
  • Ultra: Fra 794.900 kroner

Twin Motor 

  • Ultra: Fra 854.900 kroner
  • Performance Ultra: Fra 919.900 kroner

Nøkkeltall Volvo ES90:

  • Dimensjoner (L x B x H): 500 cm x 205 cm (speil innfelt) x 154 cm
  • Akselavstand: 3102 mm
  • Bakkeklaring: 181 mm

Motorytelser:

  • Single Motor: 245 kW, 333 hk, 480 Nm. Bakhjulstrekk
  • Twin Motor: 330 kW, 449 hk, 670 Nm. Firehjulstrekk.
  • Twin Motor Performance: 500 kW, 680 hk, 870 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0-100 km/t
  • Single Motor: 6,9 sekunder
  • Twin Motor: 5,5 sekunder
  • Twin Motor Performance: 4,0 sekunder

Batteri:

  • Single Motor: 92 kWh (brutto), 88kWh (tilgjengelig)
  • Twin Motor/Twin Motor Performance: 106 kWh (brutto), 102 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:

  •  16,1 kWh/100km for Single Motor.
  • 17,1 kWh/100km for Twin Motor og Twin Motor Performance

Rekkevidde:

  • Single Motor: Inntil 650km etter WLTP
  • Twin Motor/Twin Motor Performance: Inntil 700 km etter WLTP
  • Maksimal ladeeffekt: 300 kW (Single Motor) og 350 kW (Twin Motor, Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 20 min
  • Bagasjerom: 424 liter bak andre seterad. Frunk 22 liter.
424 liter volum med andre seterad opp. Det skulle holde for en weekend i Båstad.

Levering fra 2026

De første bilene (Single Motor) estimeres å ankomme Norge i første kvartal 2026.

Twin Motor og Twin Motor Performance er estimert å ankomme Norge i andre eller tredje kvartal 2026.

Powered by Labrador CMS