-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Chrysler Grand Voyager er vår vinner når vi vurdere testbilene ut fra bruksegenskaper. Den har god komfort og sikre kjøreegenskaper, og selv om Chrysler ikke har det mest fleksible interiøret et dette meget velfundert. Vår testbil var en Grand Voyager. I løpet av testen hadde vi også anledning til å prøve en Voyager 2.4, en bil som er vesentlig rimeligere enn testbilen, og som har motor og plass så det rekker til å holde følge med konkurrentene. Galaxy, Sharan og Alhambra har ikke skyvedører, det er også det eneste minuset som er tungtveiende nok til ikke å velge en av dem. Galaxy har et lite forsprang på grunn av bedre motor, men ellers er dette tre jevnbyrdige biler med fleksible og praktiske interiørløsninger. Disse tre bilene har rimelig prisnivå.
Evasion, Ulysse og 806 er også jevnbyrdige, og selv om de har skyvedører hamler de ikke helt opp med Galaxy, Sharan og Alhambra når det gjelder fleksibilitet og plass. De franske og den italienske bilen er derimot mer komfortable, men de har litt trangere førerplass, samt mindre passasjerplass.
Shuttle var testens overraskelse, den ga et meget positivt inntrykk ute på landeveien. Og med den praktiske bakerste seteraden, som gir et meget rommelig bagasjerom når den legges ned, er Shuttle ideell som fireseter. Men skal Shuttle være med helt i toppen må kjøreegenskapene bli sikrere.
Space Gear har mer varebil i seg enn de forannevnte konkurrentene, men komforten er likevel god. Fjæringen er riktignok litt stumpete, men ved normal kjøring er støynivået behagelig lavt, og plassmessig er dette en vinner.
Previa har hengt med noen år og bærer preg av det, blant annet på grunn av et høyt støynivå. Kjøreegenskapene er derimot gode, og plassmessig er det heller ingen ting å utsette på Previa, men seteløsningen mangler den fleksibilitet en finner hos de nyeste konkurrentene.
Space Wagon henger ikke med når det gjelder plass. Den bakerste seteraden er for trang. Den er lettkjørt og kvikk, og er du på jakt etter en femseter som av og til kan ta syv, er den praktisk nok.
Trans Sport merker alderen, hverken seteløsninger eller komfort er på høyde med de beste, og i dag er fire dører for lite i denne klassen.
Serena er billig, og skal du har billig transport for syv eller åtte personer som ikke har bagasje er det vanskelig å få det til billigere enn dette uten å måtte ha førerkort for minibuss.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data