Saab 9-3

Publisert Sist oppdatert

Saab 9-3
Saab 9-3

Innledning

Saab 9-3 kom i ny versjon i 2002, basert på GMs Epsilon-plattform. Bilen finnes bare som 4-dørs sedan, og mange kunder savner 5–dørs kombikupé som var en populær variant av forrige generasjon.

Selv om Saab 9-3 bare er tre år gammel, gir spesielt førermiljøet signaler om at tiden har løpt litt i fra det svenske produktet. Mange av elementene på dashbord og midtkonsoll har i prinsippet fulgt med fra forrige modell, og dette, sammen med at førermiljøet er mørkt og dystert, gir et noe gammelmodig preg.

Sjåføren kan glede seg over lang sittepute som gir god lårstøtte, og selv om sidestøtten i ryggen også er god, er skinnsetene generelt for glatte til at de gir optimal støtte ved kjøring på svingete veier. Setene er også en tanke mykere enn de vi finner i de fem andre testbilene. Høyrebenet finner meget god støtte mot midtkonsollen, mens hjulhuset stjeler plass slik at venstrefoten må ta til takke med en puslete fothviler. På landeveien er vårt umiddelbare inntrykk at det er mye hjulstøy, spesielt på grov asfalt oppfattes mengden av romlestøy som vesentlig mer sjenerende her enn i de andre testbilene. Denne støyen oppfanges ikke i samme grad av den objektive desibelmåleren, for det er bare under akselerasjon at Saab 9-3 har marginalt høyere støy enn de fem andre.

Hjulopphenget jobber effektivt og fint, bortsett fra når dumpene eller tverrskjøtene blir skarpe. Da både kjennes og høres slag og vibrasjoner i ubehagelig grad. Vi noterer pluss i testskjemaet for at pedalene er meget behagelig å betjene, og det er lett å dosere både clutch og bremser. Selv om styringen gir akseptabel tilbakemelding fra underlaget, er den mindre kontant enn hva vi finner hos de fem konkurrentene, slik at kjøreegenskapene alt i alt må rangeres på det jevne.

Både utvendig lengde og akselavstand er blant de korteste i testen, noe som forklarer en forholdsvis beskjeden benplass i baksetet. Har passasjerene dårlig plass til bena, hjelper det lite at Saab 9-3 byr på solid plass til skuldrene. Volumet i bagasjerommet er en liten skuffelse i dette selskapet, hele 140 liter mindre enn i Passat. Det er spesielt høyden som er dårligere enn hos konkurrentene.

Ikke la deg lure av at motoren har betegnelsen 1.8T, for dette er en fullverdig toliter på linje med de fem andre testbilene. Den samme motoren heter også 2.0T hos Saab, men da hentes det ut 175 hester, mens vår testbil nøyer seg med 150. Kombinert med automatkasse sørger ekvipasjen for å bli klokket inn på akselerasjonstider som ligger i aller fremste rekke i dette selskapet. Ytelsen er imidlertid også et resultat av hvor grådige hestene er i matfatet, så de to raskeste bilene, 9-3 og Avensis, viser derfor også det høyeste forbruket.

Vår testbil har utstyrsnivå Vector, noe som forklarer at prisen ligger på øvre del av skalaen.

FØRERMILJØ = 7
Kompakt, grei oversikt, men mørkt og dystert. Noe gammelmodig preg.

PLASS = 7
Beskjeden takhøyde foran, god bredde. Trangt for bena bak. Lite bagasjevolum.

KOMFORT = 8
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.

KJØREEGENSKAPER = 8
Styringen kunne vært mer kontant. Lavprofildekk gir fine egenskaper på god vei.

YTELSER OG FORBRUK = 7
Kjapp motor, men også høyt forbruk i dette selskapet.

SIKKERHET = 9
Fem stjerner i NCAP-testen, korteste bremselengden.

PRIS OG UTSTYR = 7
Høy basispris, ESP er ekstrautstyr.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Ford Mondeo
- Mazda 6- Peugeot 407- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS