-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab 9–3 1.8i Business
Saab 9-3 har størst akselavstand av de tre testbilene, men det skiller bare 3,5 cm mellom dem. Når det gjelder utvendig lengde har imidlertid 9-3 et solid overtak, med hele 16,5 cm mer enn på minstemann, Volvo S40. Likevel klarer ikke 9-3 å utnytte dette i samme grad når vi bruker målebåndet innvendig i kupéen og bagasjerommet. Benplassen i forsetet er solid, men den kan sies å være utnyttelse av plass på feil sted, for det er ikke mange som har 125 cm lange ben. Men selv med førersetet tilpasset en person på 175 cm, er det ikke bedre plass i baksetet her enn hos de to konkurrentene. Også volumet i bagasjerommet er midt på treet i dette selskapet. På ett punkt går imidlertid målebåndet klart i favør av Saab 9-3: Passasjerene i baksetet kan glede seg over rommelig plass til skuldrene.
Sjåføren kan glede seg over god sidestøtte i ryggen, mens sitteputene er i mykeste laget for de av oss som veier 75 kilo pluss. Testsjåfør Siri, som stiller i langt lavere vektklasse, var mer tilfreds med setestoppen. Høyrebenet finner meget god støtte mot midtkonsollen, mens hjulhuset stjeler plass slik at venstrefoten må ta til takke med en puslete fothviler.
Vi noterer pluss i testskjemaet for at pedalene er meget behagelig å betjene, og det er lett å dosere både clutch og bremser. På veien fremstår Saaben med mykere fjæring enn begge konkurrentene, så myk at det er ukomfortabelt når veien er humpete. Den er for myk til å gi god stabilitet når svingene kommer tett. Samtidig er styringen lite kontant, nærmest dvask, slik at kjøreegenskapene alt i alt må rangeres et stykke bak både A4 og S40.
Vi skal ikke dvele for lenge med at vår test-Saab har den minste motoren av de tre testbilene. 1,8-literen av Opel-opprinnelse er den eneste motoren i Saab-programmet uten turbo. Den ideelle motoren i dette selskapet ville vært 1.8t med 150 hk, til 28.000 kroner høyere pris, men det klaffet ikke å få tak i den på samme tid som de to konkurrentene. Saabs ingeniører har kombinert motoren med en gearkasse som har lavere utveksling enn hos Opel, og dermed virker motoren kvikkere og sterkere i svensk tapning.
En pris å betale for lavere utveksling er høyere turtall, og selv om hestene ikke er så mange gir de desto mer lyd fra seg. Hele 5 decibel høyere støy enn Volvo S40 under akselerasjon er mye.
1,8-literen er kombinert med laveste utstyrsnivå, som kalles Linear, for å holde prisen nede. Likevel er det bare elektronisk stabilitetskontroll, ESP, som savnes av vesentlig utstyr sammenlignet med de to konkurrentene.
FØRERPLASS = 7
Oversiktlige og lettleste instrumenter, dyster innredning. Seter i mykeste laget.
PLASS = 8
Lengst utvendig, men ikke tilsvarende overtak i innvendig plass. Bagasjerom midt på treet.
KOMFORT = 7
Kjørekomforten lider under myk fjæring. Høyt støynivå ved akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 7
For myk til å gi god stabilitet i unnamanøver. Litt dvask styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Akselerasjonen avspeiler få hester. Til gjengjeld er det knock out-seier med hensyn til forbruket.
SIKKERHET = 9
Seks kollisjonsputer som seg hør og bør i dag, og aktiv nakkebeskyttelse. Fem stjerner i NCAP-testen, 1 av 4 stjerner for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Desidert lavest pris. ESP er ikke standardutstyr.
LES VIDERE:
- Audi A4
- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data