-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab fester grepet
Endelig har Saab fått grep i alle fire hjørner. Det markeres blant annet med en heftig spesialutgave.
Krysshjulsdrift
Cross Wheel Drive, eller XWD, kaller Saab sitt nyutviklede system basert på Haldex generasjon fire.
Og for å demonstrere systemets fortreffelighet, har de montert det inn i en kruttønne. 9-3 Turbo X er den kraftigste produksjonsmodell fra Trollhättan noensinne. Nøyer du deg med en litt mer moderat bil, velger du 9-3 Aero XWD.
I begge tilfeller får du en 2,8-liters V6-motor på hele 280 hk. Og med avansert firehjulsdrift overføres kreftene mer effektivt til asfalten enn hos noen tidligere Saab-modeller.
Når du skal raskt ut av lyskrysset, overføres mesteparten av kreftene til hjulparet bak.
Etter hvert som farten flater ut og du går over i mer moderat cruising, kan så mye som 90 prosent av kreftene sendes til forhjulene for å holde forbruket på et lavest mulig nivå.
Avansert kontroll
Turbo X er som foreløpig eneste Saab utstyrt med en elektronisk styrt aktiv differensialbrems (eLSD) som sørger for at det bakhjulet som trenger mest kraft får det. Den spesielle bakdiffen blir på et senere tidspunkt også tilgjengelig som tilleggsutstyr til Aero XWD.
For best mulig å utnytte fordelene med firehjulsdrift er hjulopphengningen revidert.
Turbo X er senket med 10 mm og har fått stivere fjærer og fastere dempere enn Aero-modellene som den bygger på. Den fås også kun i sort som en tributt til gamle Saab Black Turbo.
Spesialutgaven har også et eget turboinstrument på dashbordet. Men du trenger ikke lenger forberede deg til det store kikket idet nåla slår inn på rødmerket, for selv om motoren er kraftig er den svært kultivert og har en momentkurve som strekker seg over et stort turtallsspekter.
Samlerbil
Kun 2000 eksemplarer skal produseres av Turbo X Limited Edition - alle i Jet Black metallic. Av disse kommer bare 15 til Norge.
Men XWD får du også i Aero-utgavene, og etter hvert vil systemet også bli tilgjengelig i rimeligere 9-3-utgaver.
Du kan velge SportSedan eller SportCombi, og du kan også spesifisere om du ønsker automatkasse eller manuelt gear, men uansett må du foreløpig bla opp drøye 800.000 kroner for å sikre deg Saaben med best vinteregenskaper.
Les mer om Turbo X og Saax XWD i neste utgave av bladet Bil.
SE STORE BILDER AV 9-3 TURBO-X og AERO XWD
+
Rask familiebil med god fremkommelighet på alle typer underlag
–
Stiv pris. Tåler den konkurransen fra tyske utfordrere?
Minifakta Saab 9-3 SportSedan Turbo X
Pris: 863.900.
Motor: 6-sylindret, 2792 ccm
Effekt: 280 hk v/5500 o/min, 400 Nm v/2150-4500 o/min.
Forbruk: 1,07 l/mil.
CO2-utslipp: 254 g/km.
0–100 km/t: 5,7 sekunder.
Toppfart: 250 km/t
Konkurrenter: Audi A4 3,2 FSI quattro, BMW 335XI, Volvo S40 / V50 T5 AWD