I Saab Viggen med begge hender på rattet

På en fin maidag dro Bils testteam til Rudskogen Motorsenter for å teste såkalte familie-racere. Ikke akkurat biler du snur deg etter på gaten, men mye stor kjøreopplevelse.

Publisert

Typisk Saab
Og det gjorde jeg. Saab Viggen er ingen rimelig bil, med en prislapp på 527.600 var den dyrest av de vi hadde med i testen. Men så har den da også det meste av det du trenger som standardutstyr. Fjernbetjent sentrallås, klimaanlegg, ja alt det du forventer å finne på en bil i denne prisklassen … nesten, de kunne vel også lagt til høydejusterbart ratt. Sittekomforten er det lite å utsette på, instrumentpanelet er oversiktlig og slik du venter at det skal være på en Saab, det samme gjelder innstillings-hendler og –brytere. (Mon tro om det er mange som benytter natt-innstillingen på instrumentpanelet?) På en bil som dette er det en fordel å ha kontroll med turtallet.

Hold deg fast
Saab Viggen er en bil jeg absolutt vil anbefale å ta en nærmere titt på dersom du har drøyt en halv million å bruke på bil og ønsker noe som er potent, men ikke vekker for mye oppsikt. Potensen er det lite å utsette på. De 230 hestene er svært trekkvillige, og bilen akselererer villig når du trår gassen inn, nær sagt uansett hvilket gir du befinner deg i. En trygg bil for raske forbikjøringer. Men pass på! Noen ganger kan hestene nesten virke skremmende, så hold godt fast i rattet når du gasser. Jeg anbefaler ikke bilen til en uerfaren 18-åring, det kunne fort få konsekvenser, for Viggen er, som navnet antyder, en ekte fartsmaskin.

I Bil nr 8 som utkommer i midten av august, kan du lese hvordan Saab Viggen kom ut i forhold til de øvrige bilene vi testet, Ford Mondeo ST200, Honda Accord 2,2R og Subaru Impreza Turbo.

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Bilde Saab 9-3 Viggen

Powered by Labrador CMS