Saab 9-3TiD

Saabs første diesel er sterk og kultivert, om ikke helt fri for dieselulyder.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Saab ventet lenge før de plasserte en dieselmotor under panseret på bilene sine. Når det først har skjedd, er det med motor fra General Motors. Men det er ingen skam å låne motor fra storebror, når man selv (i verdensmålestokk) er en liten bilfabrikk. Motoren som skal lokke dieseltilhengerne til Saab er på 2,2 liter, nyutviklet og blir til høsten å finne også i Opel Sintra.

Som seg hør og bør for en Saab, har TiD-motoren selvfølgelig turbo. Det gir 115 hester ved 4.300 o/min. Fartsressursene står ikke tilbake for bensinmotorene. Ved forbikjøring er det fint lite som skiller den fra 2,0 Turbo Ecopower med 185 hester. Saab oppgir faktisk samme akselerasjonstid fra 60 til 100 km/t i fjerdegear. Dreiemomentet er også det samme, 260 Nm, men dieselen oppnår dette ved lave 1.800 o/min.

Direkte innsprøytning
Til diesel å være er den turtallsvillig og holder trykket godt over 4.000 o/min. Femtegear kommer til sin rett ved motorveisfart. Men fjerde er påkrevd ved forbikjøringer, det kraftige dreiemomentet til tross.

Saab har valgt direkte innsprøytning på motoren. Det gir større effekt og lavere forbruk. Men dieselmotorer med direkte innsprøytning er ofte plaget med hardere gange enn motorer med indirekte innsprøytning. TiD-motoren er derfor utstyrt med to balanseaksler for å redusere vibrasjoner.

Innsprøytningssystemet arbeider med et trykk på 1200 bar. Sammen med dyser med fem åpninger sørger det for ekstra fin fordeling av diesel i sylinderene, noe som gir jevnere forbrenning og roligere gange. Den ene innsugningskanalen er utformet slik at luften settes i en kraftig virvelbevegelse. Dette skal gi raskere fordeling, og dermed jevnere forbrenning. For å øke farten på luften som strømmer inn, og gi bedre fylling av sylindrene, stenger et spjeld den andre innsugningskanalen ved lave turtall.

Dekk til bry
Den bilen vi har kjørt er SE-utgaven. Det gir deg blant annet anledning til å velge 205/50R16-dekk uten tillegg i prisen. Det er et tilbud du bør avslå. Med dimensjonen 195/60 R15 er Saab 9-3 litt følsom for spor og ujevnheter i veien. Men med de brede dekkene, som vi har prøvekjørt på 9-3 2,0 Turbo, er den plagsomt følsom for hjulspor og veibane som heller til en side. Jeg satt godt i forsetene på Saab 9-3. Når det i tillegg er lite vibrasjoner og støt som trenger i gjennom både fjæring og setepute opp i ryggen, tåler man noen timer bak rattet. Interiøret er fremdeles "veldig " Saab. Du sitter godt ned i bilen, bak det noen mener er et alt for massivt dashbord.

Saab 9-3 er utstyrt med "Active Head Restraint", slik som storebror 9-5. Dette er hodestøtter som fanger opp hodets bevegelse tidligere enn vanlige hodestøtter, og skal redusere strekk av nakkevirvlene. I tillegg til to kollisjonsputer foran, er 9-3 også utstyrt med sidekollisjonsputer og beltestrammere. SE gir deg blant annet automatisk klimaanlegg, skinntrukket ratt og gearspak, kjørekomputer og finere setetrekk for de vel tyve tusen kronene SE koster mer enn standardutgaven av 9-3.

Dieselbiler har en ulempe i støyen. Det bråker ved start, på tomgang og i lave hastigheter. For selv om bilfabrikkene lager stadig mer avanserte dieselmotorer, ser det ikke ut til at de greier å fjerne den karakteristiske knakkelyden. Men får du litt fart på Saab 9-3 får pipa en annen låt. TiD-motoren er knapt hørbar ved landeveiskjøring.

Spareeffekt
I likhet med bensinturboene liker heller ikke 9-3 TiD at gassen trampes i bånn. Skyver du pedalen rolig innover, mangler det ikke på fraspark. Men da forsvinner spareeffekten. I jevn landeveisfart er derimot forbruket moderat. Vår langturtest med to personer i bilen ga et gjennomsnittsforbruk på 0,55 l/mil. Saab 9-3 er ikke spesielt sportslig, selv om den har fartsressurser nok. Fjæringen er myk og innstilt for komfort. På veier med telehiv og skarpe svinger duver det litt mye. Derimot er den en komfortabel langturbil, noe ikke minst forsetene bidrar til.

SAAB 9-3 TiD:
Motor: 4-sylinderet rekkemotor med turbo, en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 2171 ccm. 85 kW(115 hk)v/4.300 o/min. 260 Nm v/1.900 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 462,9 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 142,8 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 145,2/144,2 cm.
Egenvekt m/fører: 1560 kg. Maks. taklast: 100 kg.
Volum: Bagasjerom: 494/1314 liter (VDA). Tank: 68 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,9 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by: 0,89 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,67 l/mil
Pris: kr 295.500.
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

Powered by Labrador CMS