Turbotrykk og bakkekontakt

Mens konkurrentene har hatt firehjulsdrift på programmet i årevis, har Saab så langt bare hatt drift på forhjulene. Etter grundig testing og utprøving med over en million kilometer på testbaner og i krevende omgivelser, er de nå klare med sitt nye system basert på Haldex generasjon 4.

Publisert Sist oppdatert

Saab 9-3 SportCombi

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Samtidig som Saab lanserer sitt intelligente Cross Wheel Drive, eller XWD-system, benytter de anledningen til å presentere spesialmodellen Turbo X, som ivaretar stolte tradisjoner fra de legendariske sorte turbomodellene. Turbo X er den kraftigste produksjonsmodell fra Trollhättan noensinne, med en 2,8-liters V6-motor på hele 280 hk. Og med avansert firehjulsdrift overføres kreftene mer effektivt til asfalten enn hos noen tidligere Saabmodeller.

Idet du tråkker inn gassen for å komme raskt i gang, overføres mesteparten av kreftene til hjulparet bak. Etter hvert som farten flater ut og du går over i mer moderat cruising, kan så mye som 90 prosent av kreftene sendes til forhjulene for å holde forbruket på et lavest mulig nivå. Inntil 100 ganger hvert sekund beregner systemet hvordan det best skal nyttiggjøre kreftene fra den potente turbomotoren, og det innhenter informasjon fra mer enn 20 sensorer i bilen, inkludert ABSog ESC antiskrens-systemer.

Avansert kontroll

Men det er ikke bare mellom akslene kraften fordeles. Turbo X er som foreløpig eneste Saab utstyrt med en elektronisk styrt aktiv differensialbrems (eLSD) som sørger for at det bakhjulet som trenger mest kraft får det. Under aktiv svingkjøring eller idet du akselererer forbi en sinke som har ligget foran deg, går mesteparten av kreftene til den ene siden for å stabilisere bilen.

For best mulig å utnytte fordelene med XWD er hjulopphengningen revidert. Turbo X er senket med 10 mm og har fått stivere fjærer og fastere dempere enn Aero XWD-modellen som den bygger på. Den skiller seg også ut gjennom titanfargede spesialfelger med 235/45 R18-dekk og heftige detaljer i eksteriøret. Sportseksos sørger for det riktige lydbildet for entusiaster, mens bremsene er gjort kraftige for å ta høyde for de ekstra ytelsene.

Som en hilsen til entusiastene har Turbo X et eget turboinstrument, slik førere av de tidlige modellene var vant til å forholde seg til. Men i motsetning til den gang, trenger du i dag ikke forberede deg til det store kikket idet nåla slår inn på rødmerket, for selv om motoren er kraftig er den langt mer kultivert og har en momentkurve som strekker seg over et stort turtallsspekter.

Savnet snø

Ideelt sett burde lanseringen av Saabs nye Aero XWD og Turbo X vært lagt til mer hjemlige trakter, for etter noen mil på tørr fransk asfalt er det vanskelig å uttale seg om systemets fortreffelighet. Riktignok fikk vi også prøve noen runder på bane, men for første gang på lenge savnet jeg skikkelig nordisk vinterføre.

Kun 2000 eksemplarer skal produseres av Turbo X Limited Edition – alle i Jet Black metallic. Av disse kommer bare 15 til Norge, men heldigvis blir systemet tilgjengelig også i andre 9-3-utgaver – i første omgang Aero-utgavene (bildene) med størst motor.

Du kan velge SportSedan eller SportCombi, og du kan også spesifisere om du ønsker automatkasse eller manuelt gear, men uansett må du foreløpig bla opp drøye 800.000 kroner for å sikre deg Saaben med best vinteregenskaper. Men regn med at XWD snart blir tilgjengelig også i mer folkelige utgaver av 9-3.

SAAB 9-3 SPORTCOMBI AERO XWD
Motor: 6-sylindret, 2792 ccm. Effekt: 280 hk v/5500 o/min, 400 Nm v/2150–4500 o/min.
LxBxH: 464 x 176 x 147 cm.
Egenvekt: 1720-1825 kg (ca 115 kg ekstra for XWD). Totalvekt: 1503 kg.
Forbruk: 1,08 l/mil. CO2-utslipp: 258 g/km.
0–100 km/t: 6,5 sekunder. Toppfart: 250 km/t.
Pris: 836.200.
Konkurrenter: Audi A4 3,2 FSI quattro, BMW 335XI, Volvo S40/V50 T5 AWD.

Powered by Labrador CMS