A6
A6

9-5
9-5

V70
V70

Audi A6 2.4 – Saab 9-5 2.0t – Volvo V70 2.0T

Med den nye V70en gir ikke Volvo konkurrentene muligheter til å slappe av. Vi har kjørt nykommeren mot to av de etablerte i den luksuriøse delen av stasjonsvognmarkedet.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 2000.

Volvo V70 er i utgangspunktet ikke blant de best utstyrte bilene i prisklassen over 400.000 kroner, og vår testbil har derfor en lang liste med tilleggsutstyr. Lang og kostbar, for selv om V70 med automatgear har en basispris på 432.500 kroner er vår testbil priset til 567.625 kroner.

Saab 9-5 er den billigste av testbilene. Dens basispris er 428.300 kroner, og selv med tilleggsutstyr er den ca 100.000 kroner rimeligere enn vår Volvo V70.

Audi A6 er den dyreste av de tre testbilene våre. Dens basispris ligger cirka 100.000 kroner over V70s basispris, og med tilleggsutstyr koster vår testbil cirka 590.000 kroner. Vår A6 har Quattro firehjulsdrift, noe som gir et prispåslag på 47.100 kroner. En A6 2.4 med automatgear ville gitt en grunnpris på 461.300 kroner, og en testbilpris på 543.100 kroner, og vært fullt ut konkurransedyktig med V70.

Plass
Volvo V70 er den minste av de tre testbilene, cirka ni cm kortere enn A6 og 9-5, men den steile hekken kompenserer i stor grad for den litt snauere utvendige lengden. V70 har en halv cm kortere akselavstand enn A6, men 5,2 cm lengre akselavstand enn 9-5.

Ettersom bagasjerommet som regel er den viktigste grunnen til å velge stasjonsvogn, er det naturlig å begynne der. A6 har lengst bagasjeromgulv, 3,5 cm lengre enn V70 og 6 cm lengre enn 9-5. Det er med andre ord ikke de store forskjellene. Men ser vi på volumet, er det størst i Volvoen takket være den nesten loddrette bakluken og stor bredde i bagasjerommet. V70 har også den klart bredeste og høyeste lukeåpningen.

Delt nedfellbar bakseterygg er standard i alle testbilene. Volvo og Audi har valgt å ha det enkle setet på venstre side, mens det i 9-5 er plassert på høyre side. I V70 og 9-5 vippes sitteputen frem før du legger ned seteryggen, mens du i A6 bare legger ned seteryggen. I A6 er det derfor forsetenes plassering som begrenser bagasjerommets lengde når baksetet er nedfelt, mens det i de to andre er sitteputen som er begrensende. I A6 har vi målt bagasjeromgulvets lengde, mens vi i V70 og 9-5 har målt frem til den loddrette sitteputen. Heller ikke med nedfelt baksete er det de store forskjellene, men 9-5 har 5 cm kortere avstand mellom bakluke og setepute enn A6 og V70.

Rent praktisk er det Volvo som har de beste bakseteløsningene. Den harde hattehyllen i 9-5 er både praktisk og upraktisk, og vi foretrekker gardin som i A6 og V70. De tre testbilene var alle utstyrt med netting som skiller bagasjerom og kupé. I 9-5 og A6 er nettingen montert bak på seteryggen og gjør at du ikke kan legge ned den doble setedelen uten først å fjerne kassetten som nettingen er montert i. I V70 er nettingen lagt inni selve seteryggen og setene kan derfor legges ned helt uavhengig av hverandre.

Også i passasjeravdelingen er dette rommeligere biler. 9-5 har klart best plass til forsetepassasjeren og selv med førersetet i bakerste posisjon, er det fortsatt mulig å sitte i baksetet. A6 har best benplass i baksetet, tett fulgt av 9-5. V70 har minst avstand mellom for- og bakseterygg, men til gjengjeld sitter du høyt slik at du har god plass til bena. Takhøyden i baksetet er minst i V70.

De tre testbilene er alle godkjent for 100 kg taklast og er utstyrt med takrailer, og de er jevnbyrdige også når det gjelder maks tilhenger- og vogntogvekt.
Testvurdering plass:
V70: 9. A6: 8. 9-5: 8.

Førerplassen
Når du kommer i opp i prisklassen over 400.000 kroner, er det lov å stille høye krav når det gjelder både design og finish. Godt design er det vanskelig å diskutere, og ingen av de tre bilene gir grunn til kritikk på dette området. Selv om de designmessig er svært så forskjellige, gir de tre bilene et påkostet inntrykk fra førersetet, men finishen og den robuste følelsen er mest påtrengende i Audien. Den virker også best sammenskrudd og med mindre knirking og risting i interiøret.

Volvoen har kanskje den beste førerplassen ergonomisk sett. Fireveis regulering av rattet, separat vinkel- og høydejustering av setet og regulerbar korsryggstøtte sørger for at de fleste sitter svært godt i Volvoen.

Felles for alle de tre er at de har førerseter som gir god støtte til både lår- og rygg, men A6 og V70 gir klart bedre sidestøtte enn 9-5, uten at du opplever at du sitter dårlig der. 9-5s førersete har også rikelig med justeringsmuligheter, men i motsetning til vår V70, har vår 9-5 ikke elektrisk seteregulering. Det er ekstrautstyr, akkurat som i V70. A6 og 9-5 har femtrinns setevarmer, mens V70 har totrinns.

A6-setet har elektrisk regulering av korsryggstøtte og setehøyde, mens ryggvinkel og seteplasseringen justeres manuelt. Vår testbil var utstyrt med sportsseter som har en rommelig seterygg samtidig som du har god sidestøtte, mens sitteputen faktisk oppleves som litt smal fordi de kraftige sidevangene klemmer litt. Også her har rattet fireveis regulering. Selv om du sitter litt lavere enn i V70, sitter du uforskammet godt også her.

I alle de tre testbilene er det fin avstand til venstrefotens fothviler og du sitter så riktig som mulig.

Førermiljøene er nokså forskjellige og i velutstyrte biler blir det gjerne ganske overfyllt på dashbordet. Audi, Saab og Volvo har likevel greid å utforme førerplasser som er enkle å finne ut av. Det er spesielt midtkonsollene med radio og klimaanlegg som har lett for å bli litt overfylte, og ved første øyekast kan de i både A6, 9-5 og V70 virke litt forvirrende. Faktum er imidlertid at du finner forholdsvis raskt ut av hva som er hva. Selv V70, som også har telefontastatur på dashbordet, fungerer godt. Det eneste ankepunktet når det gjelder betjening, går faktisk til 9-5 som fortsatt har bryterne for vindusheisene plassert for langt bak. At de er plassert mellom setene er ikke noe problem, men flytt dem forover. Ellers er Saabs plassering av tenningslåsen uvant, men uproblematisk når du har blitt vant til den. Saab får pluss for doble solskjermer.

A6s Xenon-lys (pristillegg: 6.630) gir et meget godt lys, men V70 og 9-5 har også meget gode lys, og begge svenskene har lyktepussere som standard.
Testvurdering førerplass:
V70: 10. A6: 9. 9-5: 9.

Komfort
Når vi beveger oss i prisleiet over 400.000 kroner er god komfort en selvfølge. Ikke overraskende er det svært vanskelig å skille de tre testbilene i denne disiplinen, i hvert fall så lenge vi kjører på veier med god europaveistandard. V70 har et imponerende lavt og behagelig støynivå, og er faktisk en av de mest stillegående bilene vi har kjørt. 9-5 og A6 har noe høyere lydnivå, men også de har et meget behagelig støybilde, så behagelig at ved kjøring på god vei er ikke støy noe tema.

Det blir det derimot når vi kommer på dårlig vei, og det er svenskene som får slite mest. Romling fra hjulene blir plutselig sjenerende og på hullete vei høres slagene i hjulopphengene svært godt. Blant annet som følge av at de er så stillegående på god og slett asfalt, oppleves kontrasten til asfalten med hull og sprekker som stor.

Det er ikke bare støynivået som skiller de tre på dårlig vei. Også fjæringskomforten avslører da ulikheter og nok en gang er det A6 som imponerer. I V70 kjenner du slagene på fra hull og skarpe ujevnheter godt, faktisk så godt at det kom som en overraskelse. V70 flyter nemlig meget behagelig over de store ujevnhetene og takler også de små ujevnhetene i asfalten overbevisende godt. De skarpe ujevnhetene i form av hull og sprekker i asfalten kjenner du derimot litt for godt.

I 9-5 merker du vibrasjonene fra grov asfalt bedre og den har heller ikke samme behagelige flyten over store ujevnheter som V70. Den takler derimot hull og skarpe asfaltkanter merkbart bedre og gir et bedre totalinntrykk enn V70.

A6 er den klare vinneren når det gjelder fjæringskomfort. På god vei er den ikke bedre enn de to svenskene, men flyter behagelig over de store ujevnhetene. På dårlig vei svelger derimot A6 hull og asfaltkanter vesentlig bedre enn de to konkurrentene. Og kommer en på dårlig vei fra V70 eller 9-5 over i A6, er det virkelig klasseforskjell.

Med tre ulike motorkonstruksjoner skulle en kanskje tro at motorene også hadde innflytelse på komforten, men den innflytelsen er minimal. Audis V-sekser har en meget behagelig gange, men det har også Volvos rekkefemmer og takket være de to balanseakslene, går Saabs rekkefirer like behagelig som Volvoens femmer.

Automatisk klimaanlegg er standard i de tre testbilene og den automatiske temperaturreguleringen og fordelingen av luften fungerer meget godt.
Testvurdering komfort:
A6: 10. 9-5: 7. V70:7.

Kjøreegenskaper
Med firehjulsdrift hadde vi ikke ventet annet enn at A6 skulle ha et aldri så lite overtak. Det var nesten vårlige kjøreforhold og bar asfalt da vi kjørte vår test og firehjulsdriften hadde derfor begrenset innvirkning på kjøreegenskapene. Alle testbilene hadde vinterdekk, 9-5 og A6 stod på Continental Viking Contact 2, mens V70 var skodd med Michelin Maxi-Ice og i litt bredere dimensjon enn standard.

A6 har forholdsvis fast fjæring og demping og taklet svingete og dårlig vei mer stabilt enn de to svenskene. På dårlig vei har Audiens hjul rett og slett mer kontakt med veien, noe som gir bedre veigrep også hvis vi ser bort fra gevinsten som ligger i firehjulsdriften. God styrerespons og styrefølelse og bedre balanse gjør A6 til den klart mest sportslige og sikre på svingete og dårlig vei.

9-5 har dårligst styrefølelse og understyrer merkbart mer enn de to konkurrenten. Den føles derfor litt mer sedat ved svingkjøring. På dårlig vei greier ikke hjulopphengene helt å henge med, og i kombinasjon med sving har 9-5 en tendens til å steppe litt ut når underlaget blir ujevnt. Saabs biler har en tendens til å ville vandre ganske kraftig på vei med langsgående spor, og spesielt under akselerasjon skal du holde et fast grep om rattet i 9-5 2.0t.

I likhet med 9-5 har V70 problemer med sidestabiliteten i svinger med ujevn asfalt, og har en tendens til å steppe litt utover i svingene. Styrepresisjonen er ellers bedre enn i 9-5, men ikke like god som i A6. Også V70 understyrer tidligere enn A6, men ikke like tidlig som 9-5 og føles som en mer sportslig bil enn Saaben. A6 er utstyrt med stabilitetskontroll, mens det ikke er på Saabs utstyrslisten ennå. I V70 leveres det som tilleggsutstyr til 11.000 kroner. På tørr og bar asfalt skal du være ganske så uvøren før stabilitetskontrollen overtar, men på våt vei og vinterføre er dette utstyr det absolutt er verdt å ta med seg.

Som vi er blitt vant til i Audier, tar også A6-bremsene relativt brått og krever litt tilvenning. Volvoens bremser overbeviser med svært god effekt og et lett doserbart trykkpunkt. Også 9-5s bremser er overbevisende når det gjelder effekt, men er dog ikke like lette å dosere som V70s.

Ettersom det er store forskjeller mellom piggfrie vinterdekk når det gjelder stabilitet og veigrep, har vi ikke kjørt måling av bremselengder og sammenligning av unnamanøver i denne testen. Audi A6 er i vår test kjørt med en Quattro. Regn med et poeng i minus på kjøreegenskaper for en forhjulsdreven A6 2.4.
Testvurdering kjøreegenskaper:
A6: 10. V70: 8. 9-5: 7.

Ytelser og forbruk
Fire, fem eller seks sylindre? Denne månedens testbiler favner bredt når det gjelder motortyper.

Saab 9-5s toliters rekkefirer med lavtrykkturbo og 150 hk er den enkleste, men takket være de to balanseakslene en svært behagelig motor. Den hamler riktignok ikke opp med V70 og A6 når det gjelder akselerasjon fra stillestående eller i fart, men den oppleves likevel som kjapp takket være blant annet en svært sjaltevillig og kjapp gearkasse og en momentsterk motor. Gearkassen er riktignok bare firetrinns, men det er fullt ut tilstrekkelig. Ønsker du enda kjappere gearskift, kan du koble inn sportprogrammet som både sjalter tidligere og utnytter toppen av turtallsregisteret bedre. For myke igangkjøringer på vinterføre, har gearkassen et vinterprogram slik at du starter i andre- i stedet for førstegear.

Femmerne til Volvo har vist seg som svært anvendelige, spesielt når de blir utstyrt med turboer. Volvo henter 180 hk ut av den femsylindrede rekkemotoren, en motor som ikke har den samme rå gangen som Volvos første femsylindrede motorer. Toliteren oppleves som svært smidig og den er trekkvillig over hele turtallsregisteret. Dreiemomentet er det samme som for 9-5s motor – 240 Nm – og Volvo har utstyrt V70 med en svært effektiv femtrinns automatkasse.

V70 2.0T føles rask, og det er derfor ingen overraskelse at den er raskest i alle akselerasjonsmålingene. Motoren går så silkemykt og lett at den føles nesten som en turbin, og den har en nydelig gassrespons. Gearkassen er lettsjaltet og sjalter svært mykt og behagelig. Skal du sjalte manuelt, gjøres det på gammelmåten, akkurat som i 9-5. Faren for at du skal havne i Nøytral når du sjalter raskt til Drive, er absolutt til stede. Volvo-kassen har bare et forvalgbart sjalteprogram, nemlig et vinterprogram. For å styre gearskiftene må du derfor være bevisst i bruken av høyrefoten. Er du det, er det lett å utnytte motorens gode
bunndrag.

Audi har også en rekkemotor med turbo – den velkjente 1,8-literen med 150 hk – men for sammenligning med V70 passet V-sekseren med 2,4-liter bedre. 165 hk og 230 Nm er nesten på nivå med V70s femmer. Det er faktisk svært liten forskjell mellom de to motorene, se bare på akselerasjonstallene. Når vi legger til at Audis automatkasse er tregere i sjaltingene og kan kjøres kvikkere hvis du velger å utnytte gearkassens tiptronic-funksjon, er det ingen tvil om at Audi i 2,4-literen har en nydelig motor. De kan likevel jobbe litt med gearkassen, den henger ikke helt med V70 og 9-5s automatkasser når den kjøres helautomatisk.

Mens V70 og 9-5 landet på et snittforbruk på 0,98 l/mil på langkjøring, ville A6s Vsekser ha 1,07 l/mil på samme kjøring. Etter en del bykjøring økte derimot turbo-motorenes forbruk overraskende mye i forhold til V-sekserens. Ved testslutt stod de tre testbilene med samme snittforbruk; 1,08 l/mil. Under det Audi og Saab oppgir som forbruk for deres biler, mens V70s forbruk ligger 0,06 l/mil høyere enn fabrikkens oppgitte snittforbruk. Med 10 liter større bensintank kommer likevel V70 lengst før den må innom bensinstasjonen for påfyll.
Testvurdering ytelser og forbruk:
V70: 10. A6: 9. 9-5: 7.

Priser og utstyr
Saab 9-5 er vinneren når det gjelder pris med minst mulig margin foran Volvo V70, mens A6 Quattro ligger langt over de to svenskene i basispris. I denne prisklassen er tilbudet når det gjelder ekstrautstyr overveldende, og du har mulighet til å skreddersy din bil nesten helt og holdent etter eget hode.

Vi har derfor valgt å ikke kjøre en komplett sammenligning på utstyr. Det kan bare en forhandler gi deg når du har spesifisert din utstyrspakke.

Det er verdt å legge merke til at A6 2.4 med forhjulsdrift koster 461.300 kroner og har en mer moderat prisforskjell til V70 og 9-5 enn samme modell med Quattro, og ville landet med en prisvurdering verdt 7 poeng.
Vurdering pris:
9-5: 10. V70: 10. A6: 5.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS