Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5

Saabs niende mai

Seriøse fagfolk diskuterer fremdeles om det dreier seg om 9. mai eller 5. september. Faktum er i hvert fall at nå har vi sett den nye Saab 9-5.

Publisert Sist oppdatert

Det var et par symbolske detaljer da Saabs nye flaggskip ble avduket i Frankfurt. For det første: da teppene endelig ble trukket av, hva tror du vi fikk se? Noen optimistiske kulører? Den typiske Saab-hvite bilen? Noen dristige overflater?

Ikke akkurat. Tre biler i forskjellige sjatteringer av grått. Og når jeg sier grått, så mener jeg grått.

LES: Ny motor for Saab?

LES OGSÅ: Ny bil og nye ansikter hos Saab

Nostalgi

For det andre: da pressemateriellet ble delt ut, var det skjult i en minne-stikke. Ikke en standard-utgave nei, spesial-bygget for anledningen.

I lekkert matt svart, med en silikon-mettet gummioverflate, så det var nesten som å ta på hud. Gjerne blond svensk hud – nå er det på tide at Saab begynner å spille på sine spesialiteter igjen.

LES: Avduking av ny 9-5

Men det var noe med fasongen.

Da så vi det, det var den opprinnelige Saab 92 som hadde inspirert minnepinne-fasongen. Den bilen som var grunnlaget for alt som var Saab, sært og spesielt og i en klasse helt for seg selv.

Da ble det enda mer nedtur å rusle rundt den nye, og sette seg inn i den. Uhyre kompetent hele veien, særlig innvendig var det mulig å ta på ting og titte på detaljer, og fornøyd slå fast at dette er ekte Trollhättan.

Mal-tilpasset

Men utvendig var det vanskeligere. Det er helt opplagt at briefet var forfattet av Generalen. Da han fremdeles trodde at Meningen med SaabLivet var å konkurrere med Audi og BMW. Velkontrollerte store flater og harmoniske linjer, men du verden så gørrkjedelig.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Selvfølgelig har designerne hatt begrensninger, det hele er tett basert på Opel Insignia, men svenskene har tatt i litt her og der.

For eksempel er den nesten 20 cm.lenger enn søstermodellen. Jeg håper det er kommet bakseteplassen til gode, etter den første prøvesittingen var det umulig å si.

Beskjedent

Ambisjonene er lave. Denne skal selge mindre enn forgjengeren. Den ble, tro det eller ei, lansert så langt tilbake som i 1997, og Einar Hareide var fremdeles sjef for designavdelingen.

Siden den gamle solgte 60.000 per år på det meste, kan vi kanskje regne 40-50.000 som salgsmål for den nye, når stasjonsvognen også er på plass.

Det betyr selvfølgelig at det er først når den nye 9-3 er på plass, i begynnelsen av 2012, at man kan begynne å håpe på volum igjen.

La oss håpe at den, i hvert fall, kan bringe tilbake noe av det som gjorde Saab stor, og at det ikke bare blir enda en karakterløs utfordrer til klinisk definerte konkurrenter.

Saab burde fremdeles ha nok krefter i seg til å kunne skape sine egne segmenter, selv om ikke den nye 9-5 viser særlig interesse for akkurat det.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS