-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab 9-5
Med 9-5 greide Saab å sende ut en bil som ikke var plaget av store barnesykdommer. Sikkerhet og utstyrsnivå er fortsatt på høyden.
Først publisert i BIL 12 - 2003.
Usedvanlig lite rust under bilen, slår NAF-tester Øyvind Opheim fast da han saumfarer vårt eksemplar, en 98-modell 9-5 SE sedan med manuelt gear. Bilen er registrert høsten 1997 og viser at bruktimport kan ha sine fordeler. Den har rullet 93.000 kilometer i gunstig tysk klima. Fronten har uvanlig lite steinsprutskader, og bortsett fra et par nesten usynlige parkeringsdulter er bilen hel og pen både utvendig og innvendig.
Den er til salgs fra et seriøst firma som kan legge fram solid dokumentasjon av bilens historie. Utstyret er omfattende: Skinnseter, fjernbetjent sentrallås, ABS, fartsholder, radio med cd og kassett, fireveis rattjustering og to sett alu-felger, det ene med fabrikknye vinterdekk. Bilen er en SE-utgave med automatisk klimaanlegg. Grunnmodellen hadde fra starten manuelt anlegg, og fra 2001 fikk alle 9-5 klimaautomatikk. Og ja, setevarme er på plass, ofte en mangelvare på bruktimporterte biler. Prisen er 225.000 kroner. Fullt akseptabelt hvis feil og mangler utbedres, kalkulerer Opheim etter å ha kjørt og sjekket.
Mangellista er ikke lang: En liten skade nederst på frontfangeren, litt slitte bremseskiver foran, oljelekkasje fra motor, trolig fra registeret. Punktum.
Som 9-5-eier må du regne med nokså høye delepriser. Vårt deleutvalg (under deler/reparasjoner) har en samlet sum på drøyt 35.000 kroner, mens forrige måneds Omega kom på 28.000 kroner.
Ferdig ut på markedet
Det skyldes ikke flaks at vi har fått tak i en brukbar bil. I sterk motsetning til lillebror 900/9-3, som var belemret med store mangler da den kom i 1993, hadde Saab-folket gjort jobben med 9-5. Ikke alt var prikkfritt fra starten i 1997, men de få feilene var ikke alvorlige.
Å gå fra Saab 9000 til 9-5 var som natt og dag, skriver en av Bils lesere, og mener både kvalitet og komfort. Feil med dashbord-display går igjen, likeså bakbremser som fryser, det siste et problem med mange biler i Norge. Trafikkrytmen er rolig og bakbremsene må sjelden jobbe hardt. Klima-anlegg som går utilsiktet av og på skyldes elektronikkfeil.
Årets ferske NAF-oversikt gir Saab 9-5 god karakter. Den er nummer 22 av 86 modeller på feil-listen – og den beste storbilen. Konkurrenter fra Volvo, BMW, Audi og Mercedes havner et godt stykke bak. Da det tyske bladet Auto nylig ba leserne kåre de beste bruktbilene, ble Saab 9-5 best av samtlige modeller uansett klasse. Riktignok fantes modeller med færre feil, men bilens øvrige egenskaper sikret seieren.
Bare turbo
9-5 er ingen lettvekter, men turbomotorene sørger for futt nok. Den minste 2-literen med 150 hester gir normale fartsressurser. Maks dreiemoment på denne lett-turboen kommer allerede ved 1800 omdreininger. 2,3-literen med 170 hester går riktig friskt, og Aero-utgavene med 230 eller 250 hester har et voldsomt overskudd. Fordelene med disse firesylindrete turbomotorene er at kreftene slippes løs når du trenger dem, men samtidig oppnås gunstig forbruk når du er lett på gassfoten.
Opels 3-liters V-sekser på 200 hester er sjelden vare, og har egentlig liten hensikt når det fins så spreke firere. Opels 3-liters V6 diesel (fra 2001) med 176 hester er svært sjelden, mens 2,2 diesel med 120 hester (fra 2002) har solgt bedre.
Opel-motorene har registerrem som må byttes, mens Saab-firerne har kjede som vanligvis holder minst 200.000 kilometer.
Ekte allrounder
Tyske prestisjemerker har mer finslipt komfort. Saab 9-5 viser ikke den isolerende storbilfølelsen, men virker til gjengjeld levende og artig på veien. Styringen er kvikk nok og motorene er villige.
Samtidig greier den alle oppgaver som familiebil. Eierne råskryter av de gode setene. Plassen i baksetet er raus, likeså bagasjerommet. Stasjonsvognen Estate har dominert siden den kom i 1999. Den er ikke av de aller største, men har god fleksibilitet og gjennomtenkte løsninger.
9-5 bygger på plattformen fra Opel Vectra, og dermed er den første Saab med uavhengig bakstilling. Trass i Opel-arven er mye av det spesielle Saab-preget på plass. Det gjelder ikke bare detaljer som dashbord-fasongen og tenningsnøkkelen ved gearspaken, men hele følelsen i bilen. En storbil med særpreg, altså, fortsatt noe for entusiastene. Ikke dumt, det...