-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer pulver med etanol
Saab har stor suksess med sin 9-5 2,0t BioPower på hjemmebane. I Detroit viser de en modell med enda mer pulver. Suppen som får den til å rulle er imidlertid den samme.
I 9-5 BioPower-utgaven vi prøvekjørte i fjor vår, hentet Saab ut 180hk fra en motor som normalt – når den fyres på 95 blyfri, yter 150hk. Når de nå viser bilen med 2,3-liters motor klargjort for drift på bioetanol, har de klart å øke hk-antallet med nesten 20% og maks dreiemoment med 25%.
310 hester og 440 Newtonmeter er opp fra henholdsvis 260 og 350 i en standard 9-5 Aero. I praksis mener Saab-ingeniørene det vil gi en aks-tid til 60 mph (96 km/t) på under 6 sekunder. Dette oppnås på tross av en reduksjon i CO2-utslippet på opp til 70 prosent.
I pose og sekk
I Sverige er 7 av 10 nye 9-5 biler som selges BioPower modeller som kan kjøres på alt fra vanlig 95 blyfri bensin til 85 prosent etanol (E85). Også i USA er interessen for - og dermed distribusjonen av - E85 i fremgang. Bioetanol fremstilles i den amerikanske Midt-Vesten basert på mais. I motsetning til fossilt brennstoff øker ikke bruken av bioetanol CO2-utslippet i atmosfæren – dette fordi mengden CO2 som slippes ut ved forbrenning er den samme som den plantene absorberer under den naturlige fotosyntesen når de vokser.
E85 – bioetanol blandet med 15% bensin for å bedre startegenskapene i kalde klimaer, er på 104 oktan. Dermed klarer Saab å hente mer effekt ut av sine turbomotorer. Eneste endring på motorene er kraftigere ventiler og ventilfjærer, og endring av elementer i drivstoffsystemet.
Ren sprit
Under utviklingen av biler for E85 har Saabs ingeniører samarbeidet tett med sine kolleger hos GM i Brasil. Der i landet er 100% bioetanol (E100) produsert lokalt fra sukkerrør det dominerende drivstoffet på markedet. Saab har funnet sine turbomotorer spesielt egnet for bioetanol siden de med dette drivstoffet kan få økt kompresjon og effekt samtidig som de kan gjøres mer kompakte.
Vi er overbevist om at alkohol-basert drivstoff som bioetanol kan være et effektivt alternativ til fossilt drivstoff på kort og middels lang sikt, sier Saab-direktør Jan-Åke Jonsson. Det kan distribueres gjennom den eksisterende infrastrukturen og kan eventuelt også være en energibærer for fremtidige brenselcellebiler.
Saab regner med å selge 9000 9-5 BioFuel i 2006, og markeder modellen skal lanseres på etter Sverige er Storbritannia, Frankrike, Tyskland etterfulgt av Norge, Finland og Danmark. Så da er det vel på tide at vi får de første pumper med avgiftsfri E85 også her i landet!