-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab 9-5 3.0 V6 TiD
Med den store TiDmotoren under panseret oppfylles tre ønsker på en gang
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Denne treliteren er basert på Common Rail-prinsippet, og kan vise til et enormt dreiemoment. Selv om momentkurven ligger på topp mellom 1800 og 2700 o/min, har ikke motoren noen problemer med å dra seg oppover slake stigninger på tomgang, det vil si ved 800 o/min, uten å protestere. Både motorblokken og topplokket er av aluminium i denne motoren som er helt ny i Saabprogrammet. Med tanke på muskelmengden, er det imponerende at denne kraftkaren ikke drikker mer enn trekvart liter per mil ved blandet kjøring.
Støynivået er ikke lenger noe tema på moderne dieselmotorer, heller ikke for denne Vsekseren – bortsett fra ved kaldstart, hvor vårt eksemplar i tillegg til den "normale" dieselknakkingen ved kald motor hadde en ujevn, hakkete gange som førte med seg en del vibrasjoner.
Sittekomforten er gjennomgående god, fjæringskomforten er meget god, og førermiljøet er oversiktlig og gjennomtenkt. To Saab-spesialiteter er på plass: Tenningslåsen mellom forsetene samt "night panel" hvor du med et knappetrykk fjerner all annen informasjon på dashbordet enn speedometeret.
Utstyrsnivå Vector innebærer kjørecomputer, Cruise Control, lettmetallfelger, seter i kombinert skinn/tekstil, sportsratt, doble solskjermer og metalloverflate på instrumentpanelet. Vår bil er utstyrt med antispinnsystem, TCS, som koster 5000 kroner ekstra – vel anvendte penger når den råsterke motoren kombineres med vinterføre, ikke minst fordi stabilitetskontroll, ESP, ikke leveres sammen med V6-motorer. Automatgear kan ikke leveres sammen med TiD-motoren.
SAAB 9-5 3.0 TiD Vector:
Motor: 6-sylindret. Sylindervolum: 2958 ccm. Effekt: 130 kW (177 hk) v/4300 o/min. Dreiemoment: 350 Nm v/1800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 215/55VR16.
Mål: Lengde: 482,7 cm. Bredde: 179,2 cm. Høyde: 147,5 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Sporvidde f/b: 152,2/152,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1675 kg. Tillatt totalvekt: 2130 kg. Maks vogntogvekt: 3930 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 9,3 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,01 l/mil
Forbruk landevei: 0,59 l/mil
Forbruk snitt: 0,74 l/mil
Pris: kr. 530.500,-
Forbruk i følge 99/100/EU.